Článek
Je s podivem, že luxusní automobilky (ale stejně tak i například mladoboleslavská Škoda) se do těchto vod vydaly až poměrně nedávno: Lamborghini Urus se začal vyrábět v roce 2018, zrovna tak i Rolls-Royce Cullinan. V této společnosti tedy má Bentley poměrně výrazný náskok, a tak možná nepřekvapí, že se automobilce z britského Crewe podařilo prodat již 20 tisíc kusů jejich SUV.
Dvacet tisíc kusů se samozřejmě na první pohled nemusí zdát jako bůhvíjak závratné číslo. Je však potřeba brát v potaz, že Bentayga není úplně běžné auto – jeden vůz ve vrcholné motorizaci Speed se vyrábí celých 127 hodin, jinými slovy 16 pracovních dnů, přičemž se na výrobě podílí celkem 230 zaměstnanců – a v podstatě celá výroba probíhá ručně.
Tvrzení laku a jeho zasychání v pecích trvá 24 hodin. Výroba dřevěných dekorů v interiéru zabere 10 hodin. Motor (alespoň tedy 6,0l benzinový W12) se staví 13 hodin. A to se ani nebavíme o závěrečném kontrolním procesu, kde se bedlivě sleduje kvalita zpracování a vůz se řádně otestuje – teprve až Bentayga jako celek úspěšně zdolá tuto celkem 53 hodin dlouhou zkoušku, může být předána zákazníkovi. Dejte si tyto kousky skládačky dohromady a najednou vám dojde, že od začátku výroby v roce 2016 je číslovka 20 000 vlastně dost slušné číslo. Cena jednoho vozu začíná na 4,5 milionu korun.
Bentayga byla také první autem, které v sériové výrobě začalo nabízet systém aktivní kontroly náklonů, což výrazně pomáhá zlepšit ovladatelnost, ovšem za cenu horšího pohodlí. Vsadíme boty, že i tento systém vozu tehdy pomohl k rekordu na slavné vrchařské trati Pikes Peak. Zároveň jde o vůbec první model automobilky, který nabídl plug-in hybridní technologii, tedy tzv. „hybrid do zásuvky“. Pro automobilku jde tedy o klíčový model nejen v otázce prodejů.
Motor 6,0 W12 twin-turbo dává výkon 600 koní a posílá jej na všechna kola přes osmistupňový automat. Existuje však i silnější verze Bentayga Speed, kde je výkon zvýšen na 630 koňských sil, a která umí jet až 305 km/h. V nabídce je i „rozumnější“ verze s osmiválcem o výkonu 550 koní, pro naftomily je potom k mání verze s 4,0l osmiválcovým dieselem.
Jelikož se Bentayga nachází přibližně v polovině výrobního cyklu, pracuje se již na faceliftu. Jeho součástí by kromě omlazení exteriéru měl být modernizovaný interiér a nový systém infotainmentu, jaký dostaly i ostatní novější modely v nabídce.