Hlavní obsah

Bentley Mulsanne 6.75 Edition je poctou končícímu osmiválci

Foto: Bentley

Vidlicový osmiválec série L se pod kapotu vozů Bentley a Rolls-Royce nastěhoval již v roce 1959 a ve výrobě se díky postupnému vylepšování udržel dodnes. Nyní však nastává čas dát mu definitivní sbohem, proto automobilka Bentley přichází s limitovanou edicí sedanu Mulsanne poháněnou právě tímto motorem.

Článek

Neuvěřitelných 61 let – tak dlouho se udržel ve výrobě legendární L-Series osmiválec Bentley a Rolls-Royce, který si Britové vyvinuli vlastními silami. Jeho objem se postupně zvýšil z 6,25 litru na finálních 6,75 litru (od roku 1970 dodnes) a v rámci postupného vylepšování a ladění se dočkal dokonce přeplňování turbodmychadlem. Díky tomu jeho výkon vystoupal z počátečních 180 koní a 400 Nm až na současných 540 koní a 1 100 Nm.

Foto: Bentley

Současná podoba slavného 6,75 V8 – osm válců, dvě turbodmychadla, výkon 540 koní a brutálních 1 100 Nm točivého momentu

Díky tomu mocný osmiválec zažil slávu modelů Rolls-Royce Phantom, SilverShadow, Silver Spirit, Silver Spur, Corniche nebo Camargue, u Bentley vdechl život Continentalu, Brooklands, Azure, Arnage a Mulsanne. Právě v Mulsanne si po šesti dekádách věrné služby odbude svou derniéru (u Rolls-Royce je v důchodu již od roku 1998, kdy automobilku převzalo BMW).

A odchod to bude věru důstojný! Bentley totiž právě pro tuto příležitost připravilo speciální limitovanou edici Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner. Je postavená na základě nejrychlejší verze Mulsanne Speed, jejíž dvakrát přeplňovaný 6,75 V8 má výkon právě těch vrcholných 540 koní, což znamená stovku za 4,9 sekundy a maximální rychlost 305 km/h – na překonávání kontinentů tak akorát.

Foto: Bentley

V takhle vyšperkovaném interiéru bude radost překonávat kontinenty

Vy si zatím budete pohodlně hovět v té nejlepší kůži, obklopeni dekory z kvalitního dřeva a detaily s nablýskaným hliníkem a chromem. Specialitou této edice je několik ozdobných plaket na karoserii i v interiéru nebo třeba vítací osvětlení s logem Edition 6.75. Výroba je limitovaná na pouhých 30 kusů a vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby už všechny byly dávno rozebrané.

Pokud přemýšlíte, proč vlastně musel 6,75 V8 skončit, tak na vině nejsou jen neustále přísnější emisní normy – tenhle motor je jednoduše příliš starý (například má stále rozvody OHV), těžký, drahý (jeho náročná výroba trvá 30 hodin) a nemá potenciál pro další vývoj. Spolu s ním končí i model Mulsanne jako takový, v roli vlajkové lodi ho nahradí modernější a stylovější Flying Spur. Tradicionalisté pláčou do svých hedvábných kapesníků s vyšitým monogramem, ale my ostatní víme, že pokrok prostě nezastavíš.

Související témata:
Načítám