Článek
Zrovna nedávno jsme se celkem divili, že v dnešní době stále fungují takové ty už z dálky zvláštně vyhlížející autobazary, kam by se jeden pomalu bál i vkročit. Auta jsou tam dosti pochybná, šéfové ověšeni levným zlatem nevyhlíží moc přátelsky a vám něco říká, že tohle by nebyl kup vašeho života. Pravdou je, že teď trochu přeháníme, ale určitě každý z vás podobný bazar zná. Napadne vás tedy, že je lepší jít někam, kde to lépe vypadá a kde, jak doufáte, vás nebudou tahat za nos. Ovšem Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila, že s bazary je to u nás opravdu špatné a pozor si musíte dávat opravdu všude.
Jen za loňský rok ČOI provedla 83 kontrol v různých bazarech. Inspektoři se zaměřili hlavně na dodržování právních předpisů při nabídce a prodeji, ale hlavním cílem celé této kontrolní akce bylo ověření, jakým způsobem jsou poskytovány informace o vlastnostech vozů, zejména o počtu najetých kilometrů. To je ostatně na našem území velký problém už hezkou řadu let. Mimo to si ale inspektoři posvítili také na správnost poskytování informací při uzavírání kupních smluv, jako je například počet předchozích majitelů nebo zda bylo vozidlo havarováno.
A výsledek? Dost děsivý. Ve 27 případech prodávající porušil zákaz užití nekalé obchodní praktiky. Ve 14 případech prodávající neinformoval řádně o vlastnostech prodávaných výrobků, což jsou právě ty najeté kilometry nebo fakt, jestli auto bylo nebo nebylo havarované. V 9 případech neinformoval prodávající jasným způsobem o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů, v 8 případech nebyl spotřebitel informován o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, což je mimochodem častý nešvar nejen autobazarů, ale i online e-shopů. A v 7 případech nebyl dodržen správný proces vyřizování reklamací, pod čímž si představte situaci, kdy si koupíte auto a za pár hodin se vám úplně rozsype. Reklamace pak bývá velmi náročná a často bohužel nemožná. I když je zákon na vaší straně. Česká obchodní inspekce za výše uvedené nedostatky pravomocně uložila celkem 73 pokut v celkové výši 2 081 500 Kč.
ČOI se nebojí jmenovat
A jakému autobazaru se tedy raději vyhnout? Podle ČOI byla nejvyšší pokuta v hodnotě 300 000 Kč uložena společnosti Auto Diskont s.r.o. A je to dobře, protože firma porušila zákaz nekalých obchodních praktik, jelikož uvedla nepravdivé údaje o technickém stavu vozidla BMW v hodnotě 215 000 korun. Jak na svém webu, tak následně a při prohlídce auta v provozovně v Plzni ještě před uzavřením kupní smlouvy deklarovala, že se jedná o vozidlo nehavarované ve velmi zachovalém stavu.
Realita ale byla úplně jiná. Podle následné kupní smlouvy, jejíž součástí je i protokol o zkušební jízdě a předání vozidla, se nakonec jednalo o vozidlo ve velmi špatném až nevyhovujícím technickém stavu, nadměrně opotřebované a havarované. Stačilo, aby kupující dostatečně nečetl vše, co je ve smlouvě napsáno. U totožného vozidla se společnost navíc dopustila další nekalé obchodní praktiky, jelikož spotřebiteli před uzavřením kupní smlouvy lhala o stavu tachometru. Ten totiž neodpovídal počtu ujetých kilometrů.
Ovšem fyzické osoby provozující i malé autobazary nezůstávají větším kolegům nic dlužny. ČOI například udělila pokutu ve výši 90 000 Kč osobě provozující autobazar v ulici Pražská v Náchodě. Prodávající na dotaz fiktivního zákazníka uvedl, že vůz Škoda Octavia je dovezen z Francie a stav tachometru je 150 553 km. A realita? Z následného znaleckého posudku vyplynulo, že reálný stav najetých kilometrů byl 249 687 km.
Jsme rádi, že ČOI kontroly provedla, ale podle nás by měla přitvrdit, a to jak na počtu kontrol, tak také na výši pokut. Ne každý kupující má možnost znaleckých posudků, a tak může snadno naletět.