Článek
Letošní Barum Czech Rally Zlín 2021 byla pro závodníky opravdovou výzvou a v patnácti rychlostních zkouškách museli zvládnout ty nejnáročnější proměnlivé podmínky, jaké si srdce Valašska umí přichystat – na tratích bylo sucho i mokro s blátem. Už od začátku se závodilo ve vysokém tempu, jehož následkem byly i těžké havárie, a sobotní první etapu zlínské rally uzavřela extrémně obtížná večerní rychlostní zkouška „Pindula“.
„Noční Pindulu už nikdy nechci jet v těchto podmínkách. Byl to masakr,“ řekl Miroslav Jakeš se Škodou Fabia Rally2 evo po úspěšném příjezdu do cíle. Hlavním záměrem soutěžících posádek totiž nebylo jen být co nejrychlejší, ale také přežít ve zdraví. Spojení mokrých cest s tmavými lesními úseky, blátem z odpoledních jízd a tmou vytvořilo jednu z nejnáročnějších rychlostních zkoušek letošní Barumky. A možná dokonce tu nejnáročnější!
Nedělní druhá etapa byla výrazně příznivější, co se jízdních podmínek týče, a na tratích bylo sucho, ale rozhodně nebyla klidnější. S blížícím se cílem rostla chuť vedoucích závodníků po vítězství a s ní rostlo i jejich tempo na rychlostních zkouškách. O zlato na letošní Barumce bojovali zejména Jan Kopecký se Škodou Fabií Rally2 evo a Erik Cais s Fordem Fiesta Rally2. I když podle diváků, fanoušků i odborníků předvedl rychlejší a lepší jízdu dvaadvacetiletý Cais, vítězem se po vyčerpávajícím souboji stal Kopecký.
K desátému triumfu mu pomohla havárie Caise v poslední rychlostní zkoušce, když mu jeho Fiesta uklouzla v pravotočivé zatáčce na blátě. O blížící se velký úspěch nechtěl přijít a tolik se soustředil na to, aby neudělal chybu, až se tak bohužel stalo. „Těžké je v tuto chvíli hledat slova. Erik ve 22 letech sahal po vítězství, stal by se nejmladším vítězem Barum Rally. Jenže o vše přišel na poslední erzetě, chybělo nějakých osm kilometrů. Erik se svojí navigátorkou odvedli neskutečnou práci. V takhle nabité konkurenci a proti velezkušeným pilotům si vytvořili velký náskok a ukázal, že může v budoucnu patřit k nejlepším světovým pilotům,“ uvedl šéf týmu Jaroslav Orsák.
„Myslím, že si Erik zasloužil vyhrát. Opět se ale potvrdilo, že rally končí až na cílové rampě. Je to pořád zrádné a člověk nesmí podcenit vůbec nic. Může to být i technická závada před rampou, závod končí až na ní,“ řekl Kopecký v cíli. Byl rád, že získal titul i poté, co před sezonou opustil tovární tým Škoda Motorsport. Jan Kopecký kraluje na „Barumce“ nepřetržitě od roku 2015 a druhý nakonec skončil Nor Andreas Mikkelsen, čímž postoupil do vedení mistrovství Evropy, třetí dojel Čech Filip Mareš.
Šestým závodem Sonax MČR bude na začátku října Rally Pačejov.