Článek
Pokud je mi známo, v ČR není BAC Mono ani jedno, a to je škoda. Na rozdíl od caterhamů, arielů a radicalů je Mono jednosedadlovým strojem, ale má s nimi společnou lehkou váhu, úžasné výkony na závodní trati a ryzí nadšení za volantem. Když se první Mono objevilo, psal se rok 2011 a mnozí mu věštili jepičí život. Místo toho se malá automobilka rychle zapsala do srdcí automobilových fanoušků, když Mono opakovaně vítězilo v anketách o nejlepší sportovní automobil, drželo rekord na trati Top Gearu a stalo se hrdinou digitálních her Need for Speed: Most Wanted, Project CARS nebo Forza 6.
O osm let později se objevuje nástupce. A přestože na první pohled poznáte, o co jde, karoserie celého auta byla navržena takříkajíc od nuly a je o 25 mm delší a o 20 mm nižší. Nové Mono R spolehlivě poznáte podle výrazného sání vzduchu a drobných aerodynamických detailů.
Mono R dál pohání atmosférický čtyřválec 2,5 l, který má základ v motoru Cosworth, ale je vyladěn firmou Mountune. Výkon byl zvýšen o 35 koní na finálních 340 k, omezovač otáček pak byl posunut na hranici 8 000 ot./min. S váhou 550 kg je pak nové Mono R o 25 kg lehčí než předchozí model. Výsledkem této ďábelské kombinace je zrychlení na stovku za 2,5 sekundy a maximální rychlost 274 km/h.
Asi vás nepřekvapí karbonová karoserie, ale za povšimnutí stojí množství dílů vytištěných na 3D tiskárně, zavěšení kol a díly převodovky z hořčíku, karbon-keramické brzdy a titanový výfuk. O odpružení se starají plně stavitelné tlumiče Ohlins, Pirelli pak dodává speciální pneumatiky Trofeo R s upravenou směsí.
Cena BAC Mono R je 190 950 liber, tedy nějakých 5,5 milionu korun, ale berte to jako nepodstatnou informaci. Produkce všech třiceti aut je totiž vyprodána, BAC je přednostně nabídlo stávajícím zákazníkům. Vidíte, já vám říkal, že je škoda, že v ČR žádné není. Nicméně, teď by se snad pár aut mohlo objevit mezi ojetinami… Hm, co vy na to?