Článek
Začněme krátkou lekcí historie, ať si v tom uděláme pořádek. Značka Avia má velmi dlouhou tradici, vždyť začínala už v roce 1919 s výrobou a opravami letadel, ale koketovala také s výrobou automobilů. Po druhé světové válce ji komunistické centrálně plánované hospodářství postupně přimělo přeorientovat se pouze na auta, konkrétně na středně těžká nákladní auta.
Po revoluci v roce 1989 ale přišly hubené roky, protože v silně konkurenčním prostředí se Avia jen velmi těžko prosazovala. Spolupráce s jinými automobilkami neklaply, následoval prodej jihokorejské automobilce Daewoo (1995) a o 11 let později další prodej indické Ashok Leyland Motors, která se v roce 2013 rozhodla přestěhovat výrobu do Indie.
Jenže pak přišel zvrat – díky holdingu Czechoslovak Group (CSG) se Avia v roce 2016 vrátila do českých rukou a výrobu přenesla zpátky do České republiky, konkrétně do Přelouče (místo dřívějších pražských Letňan). Plány byly velké – v polovině roku 2017 byla představena nová modelová řada D Initia nabízená v celé řadě modifikací s cílem vyrábět 360 – 400 vozů ročně. Loni jich stihlo vzniknout 90, ale letošní počet se zastaví kolem čísla 70. Praxe ukázala, že reálná poptávka prostě není tak vysoká, jak si ji noví majitelé malovali. Avia se tak po pouhých dvou letech rozhodla výrobu ukončit.
„Z důvodu vývoje situace na trhu, chystaným novým emisním regulacím a dalším požadavkům zvyšujícím náklady na produkci užitkových vozidel v kategorii, v níž Avia vyrábí, došlo k přehodnocení strategie společnosti. Bylo rozhodnuto o ukončení sériové výroby automobilů Avia s dieselovým motorem," vysvětloval stávající situaci Andrej Čírtek, mluvčí holdingu Czechoslovak Group (CSG).
Nejmodernější řada Initia D byla nabízena s čtyřválcovým turbodieselem Cummins plnícím emisní normu Euro 6 (pro trhy mimo EU byly k dispozici verze plnící starší normu Euro 5). Jenže další zpřísňování emisních norem by si vyžádalo úpravy, které by se s takhle nízkou poptávkou nikdy nezaplatily. Vedení se tak rozhodlo pro ukončení ztrátové výroby a ponechá pouze výrobu náhradních dílů.
To by ale nemusel být definitivní konec nákladních vozů Avia – vedení s nadějí hledí do budoucnosti a zvažuje výrobu elektrických náklaďáků. Pohon na elektřinu by totiž mohl být pro dopravu zboží na krátké a střední vzdálenosti ideálním řešením. „Intenzivně jednáme s potenciálními partnery, kteří disponují potřebným know-how a technologiemi v oblasti elektropohonu, pro než by Avia byla vhodný partner pro výrobu podvozku," doplnil mluvčí Čírtek. Kdyby se jim takového partnera podařilo najít, Avia by hned získala na konkurenci slušný náskok a její nákladní vozy by se už brzy mohly stát velmi žádaným zbožím.