Článek
Už několik dní se internetem pohybuje otevřený dopis výše zmíněné skupiny, k němuž se přidávají ještě prohlášení Deutsche Umwelthilfe a Greenpeace. Byť poslední dvě skupiny nejsou zdaleka tak radikální, jako je ta první. Směr k cíli je ovšem ve všech případech stejný – konec automobilového průmyslu a trhu tak, jak jej známe – ideálně rovnou s koncem celého kapitalismu.
Rocks in Gearbox ve svém otevřeném dopisu nešetří ostrými prohlášeními. Sami sebe označují za militantní socialistické hnutí, které chce zneškodnit auta coby symboly společenského statusu a nabourat celkovou ideu kapitalismu. Autosalon ve Frankfurtu skupina označuje za „oslavu a exhibici transportního systému, který je destruktivní pro životní prostředí“ a volá po tom, aby byla „stále větší a monstróznější auta vyšších společenských vrstev“ eliminována.
Svůj záměr potom předvedla skupina na konci srpna, kdy v dealerstvích luxusních značek okolo Frankfurtu poškodila celkem 40 aut značek Jaguar, Land Rover a Aston Martin. Páčidly a kladivy byla autům rozbita okna, zrcátka a některé panely karoserie. Případem se zabývá policie. Co se zde snažili aktivisté s kladivy v rukou dokázat, to mi poněkud uniká. Poškozená auta zaplatí pojišťovna a vozy se opraví z nových dílů – což je předpokládám přesně to, co daná militantní skupina nechce.
In der hoch emotionalisierten Debatte geht der Protest der Klimanazis in die nächste Stufe, wo immer öfter...
Zveřejnil(a) GROSSE FREIHEIT TV dne Úterý 27. srpna 2019
Opomenout nelze ani starší akci z letošního léta, kdy skupina Aktion Autofrei poblíž Wolfsburgu zastavila vlak vezoucí nové volkswageny a vlastními těly mu bránila v další jízdě.
„Dost! Nikdo nepotřebuje řídit luxusní auto!“ vykřikovala potom aktivistka s plakátem, stojící na střeše BMW X7, přímo na autosalonu. Tento protestní akt byl však pouze jedním z těch, které doprovázely otevření autosalonu pro širokou veřejnost. V uplynulých dnech se ulicemi Frankfurtu pohybovali aktivisté, blokovali dopravu a vyzývali návštěvníky autosalonu, aby se k nim přidali. CNN uvedlo, že se protestů účastnilo okolo 25 000 lidí.
Požadavky protestujících jsou samozřejmě poměrně jednotvárné. Volá se po úplném zákazu SUV, po rychlém konci benzinových a naftových automobilů, po snížení povolených rychlostí na všech silnicích nebo po rozšíření infrastruktury pro cyklisty.
Ve výsledku se jedná o nepříliš početnou skupinu aktivistů, která sice pláče velmi nahlas, ovšem tak trochu na špatném hrobě. Do automobilek coby představitelů osobní automobilové dopravy se snadno kope, zejména při příležitosti, jako je třeba frankfurtský autosalon. Opravdové problémy spjaté s životním prostředím se ale rodí jinde. Vzpomeňme třeba na to, že v Saudské Arábii stále hoří po zásahu teroristů největší ropné rafinerie světa, nebo že z Číny do Evropy míří spousty prázdných nákladních vlaků, vypravených jen kvůli získání dotací od čínské vlády. Proti tomu jsou SUV, vybavovaná špičkovými systémy pro snížení emisí, absolutně nicotným problémem.