Hlavní obsah

Místo automobilek bude na autosalonu v Ženevě testovací trať

Foto: Geneva International Motor Show

V hale 7 ženevského výstaviště udělají pořadatelé testovací okruh

Ještě před pár lety se zdálo, že autosalon ve Švýcarsku je nedotknutelnou baštou automobilismu, akcí, kterou si žádná značka nenechá ujít. Mluvilo se o neutralitě a důležitém trhu. Teď je všechno jinak. Bude jubilejní 90. ročník labutí písní nejlepšího autosalonu v Evropě?

Článek

Pořadatelé ženevského autosalonu lákají návštěvníky na velkolepou novinku - testovací okruh přímo v areálu, kde si mohou horké novinky vyzkoušet přímo v reálu. Celkem 48 automobilů od 15 značek, včetně výrobců jako Audi, BMW, Honda, Mercedes-Benz, Porsche, Seat, Škoda, Toyota či Volkswagen.

Rozzářily se vám oči? Vězte, že 456 metrů dlouhý testovací okruh v hale číslo 7 je určený výlučně pro elektromobily či vozy na LPG nebo vodík a že dostat se na něj bude malý zázrak. Organizátoři odhadují, že by se mohlo uskutečnit 11 tisíc testovacích jízd, přitom očekávaná návštěvnost autosalonu je víc než půl milionu lidí.

Těch víc než půl milionu návštěvníků je oficiální odhad, jsme opravdu zvědaví, jaká bude skutečnost. S blížícím se termínem autosalonu totiž ubývá značek, které se ho zúčastní. A tím samozřejmě i klesá atraktivita celé akce… Jako poslední se zatím odhlásilo Lamborghini.

Italská automobilka přitom v Ženevě pravidelně oslňovala, podobně jako Citroën nebo Peugeot, které svou neúčast avizovaly ještě před Vánocemi. „Lamborghini místo prezentace automobilky na autosalonu v Ženevě připravuje akce přímo pro zákazníky a potencionální zájemce o naše modely,“ stojí ve strohém tiskovém prohlášení automobilky. Všechny tři značky tak následují automobilky jako Ford, Jaguar, Land Rover, Opel a Volvo, které už v Ženevě chyběly v minulosti.

Otázkou je pak účast americko-italského koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA), protože v seznamu vystavovatelů jsou jmenovitě zmíněny značky Abart a Jeep, ale pak už jen zkratka FCA, takže není jasné, jestli se v Ženevě ukáže Alfa Romeo, Fiat či Maserati.

Toto počínání potvrzuje vize mnohých expertů, kteří už roky tvrdí, že autosalony jsou přežitkem a existuje mnoho lepších způsobů, jak utratit peníze za prezentaci a propagaci nových modelů. Chybějící automobilky mají pro svou absenci jednotné vysvětlení - v záplavě premiér ostatních modelů nemají jistotu patřičné mediální pozornosti.

Je tak lepší utratit peníze za akce přímo pro vlastní potenciální zákazníky. Navíc stále častěji automobilky představují chytré technologie v autech třeba na veletrhu spotřební elektroniky CES v americkém Las Vegas.

Autosalon v Ženevě byl přitom dlouhou dobu zdánlivě nedotknutelný. Německé automobilky se odhlašovaly z veletrhu v Paříži, francouzské zase z Frankfurtu, ale to se dalo tak nějak pochopit. Přesunul se i termín konání autosalonu v Detroitu (z ledna na červen), aby se nepotkával s výstavou CES. O Ženevě se však říkalo, že těží z neutrálního postavení na mapě Evropy, ze silného místního trhu i z tradice. Návštěvníci si taky libovali v kompaktnosti výstaviště a jeho umístění hned vedle letiště. Jediným autosalonem, který je dlouhodobě na vzestupu, je ten v čínské Šanghaji - obří trh je důležitý nejen pro místní automobilky, ale i pro zbytek světa.

Číňané by společně s testovací dráhou mohli zachránit jubilejní ročník ženevské výstavy. Už vloni přivezly automobilky Aiways a Changan zajímavé novinky a letos by měly být jejich stánky ještě o kus větší.

A ještě k tomu okruhu… Trať nemá být jen 456 metrů dlouhým oválem, ale má nabídnout i ostré zatáčky a delší rovinku pro vyzkoušení akcelerace. Pro vaši představu například autodrom v Sonové má 1 055 metrů. Pokud chcete mít jistotu, že se na vás dostane, musíte si svůj termín a čas zamluvit přes oficiální stránky autosalonu. Auta budete moci řídit, ale počítejte s dozorem instruktora na sedadle spolujezdce.

Jubilejní 90. ročník ženevského autosalonu se koná v termínu od 5. do 15. března, od 3. března je pak přístupný novinářům a odborné veřejnosti.

Načítám