Článek
V roce 1991 potkala tehdy 19letá Eva staršího muže jménem Pavel a začala s ním pracovat v zaběhlé autopůjčovně, která ovšem krachovala. Doba byla divoká, takže se vypůjčená auta kradla a kolikrát jste si svoje ukradené auto museli zpátky ukrást sami. Tím pádem se mnohdy na konci měsíce příjmy rovnaly výdajům.
Po Evině nástupu do práce se přece jen zainvestovalo, dokoupily se chybějící automobily a podnik šlapal dál. V roce 1992 dostali podnikatelé nápad, že by mohli začít pronajímat lepší auta na německých registračních značkách, a tak se Eva dohodla s jedním německým obchodníkem a skutečně do Česka dovezla modely jako Opel Astra, Opel Vectra, Opel Omega, Ford Escort nebo Honda Accord.
Svého času lepší vozy na německých číslech voněly hlavně zahraničním firmám, cizincům, ale i gaunerům, takže nebylo vůbec nijak zvláštní, že si policie chodila pro kriminálníky přímo do kanceláří nebo že naproti půjčovně nainstaloval Interpol bezpečnostní kameru.
Svoji roli sehráli v příběhu Evy také pasáci z Ukrajiny, kteří ve vypůjčených autech zajišťovali služby pro žen chtivé muže. Podle Evy však tito lidé nebyli příliš zodpovědní řidiči, jelikož často jezdili opilí a bourali. Kariéru našich východních přátel nakonec ukončil fakt, že jeden vůz skončil na policejním parkovišti jako předmět doličný.
Co se stalo? Jeden z Ukrajinců se prý v autě poranil při čištění samopalu a na následky rány zemřel. Vůz sice po několika týdnech policie do půjčovny vrátila, ale vypadal asi podobně jako Chevrolet Nova (1974) z filmu Pulp Fiction po té nešťastné události s Marvinem.
Další příhoda se týkala nového potenciálního obchodního partnera z Liberce, který chtěl předmětná auta půjčovat dále na severu Čech. První měsíc vše šlapalo jako hodinky, klient platil včas, a dokonce oba podnikatele seznámil s izraelským obchodníkem, co nabízel mechanické zabezpečení do vozidel.
Radost netrvala dlouho. Byznysmen přestal platit, ale i vracet auta, proto bylo nutné se nepozorovaně podívat do liberecké kanceláře, vozy si podle smluv najít a vrátit si je zpět na vlastní triko. Pokud vám totiž někdo nevrátil auto včas, nešlo o krádež, nýbrž o nedovolené užívání cizí věci. Takový přečin se řešil v občansko-právním sporu a trval velmi, ale velmi dlouho.
Jistí jste si v té době nemohli být ani spolupracovníky, jak Eva vzpomíná. Na přelomu let 1992 a 1993 jednoho krásného poledne zaklepala na dveře půjčovny policie a odvezla si dva jejich kolegy, údajně za loupežné přepadení realizované pomocí firemního auta.
Vedle malérů a spolupráce s pochybnými lidmi však toto podnikání neslo i své ovoce. Kolem roku 1992 až 1993 byla průměrná mzda okolo čtyř až šesti tisíc korun, nicméně autopůjčovna generovala měsíční zisk v nejlepší éře okolo 300 až 350 tisíc korun pro tři lidi. Evě bylo dvacet let a mohla si koupit úplně vše – kabelky, dovolené, oblečení nebo mobilní telefon, který svého času stál sto tisíc korun. Všichni prý v tu dobu neskutečně utráceli za neskutečně malicherné věci.
Na policii byla Eva známá firma, ne snad že by páchala trestnou činnost, ale klienti půjčovny byli dost často kriminálníci. Šlo třeba o loupežné přepadení obchodu se starožitnostmi, které provedl americký občan a to opět s autem na německých číslech.
Své si podnikatelé užili i při vyjednávání s Francouzi o vrácení zabavených vozů, které skupina převaděčů používala k pašování Asiatů do Francie. Ony holt auťáky na německých značkách vypadaly ve Francii nenápadně. Jelikož však šlo o auta z německé půjčovny, zabral celý proces pět měsíců.
Samotný německý dealer byl také vynalézavý, protože na poptávku po modelech Opel Vectra s motorem o objemu 1,8 litru reagoval tak, že ze šestnáctistovek sundal emblémy 1.6 a nahradil je logy 1.8. Vozy poté slavnostně předal, a jelikož nebyl důvod kontrolovat technické průkazy, přišlo se na celé divadlo až skoro po roce.
*Jména osob v článku jsou smyšlená, ale redakce Garáž.cz jejich pravou totožnost zná.
Jak se tehdy dalo přijít skoro na buben, proč zmizela z vykradené půjčovny jediná nájemní smlouva, kam se celý byznys posunul a kde nakonec Eva skončila? Počkejte si na další díl o vzestupu a pádu autopůjčovny z 90. let.