Článek
Automuzeum Terezín vzniklo asi před devíti lety, tedy v roce 2011, a to díky iniciativě rodiny Tomáškových i jejich přátel, kteří už neměli kde garážovat své sběratelské kousky. Zhruba polovinu exponátů vlastní zakladatelé muzea a druhá půlka patří různým lidem, kteří využívají prostory areálu k uskladnění a předvedení svých veteránů.
Hned po vstupu vám bude jasné, že zde našly domov převážně socialistické vozy od cirka 50. let do 80. let. Vrchní patro zdobí sbírka dobových motocyklů, především těch od Jawy, nicméně pozornost na sebe strhnou i dva netradiční trabanty.
Jeden se chlubí statusem kabriolet a druhý má rovnou tři nápravy. Oba jsou pojízdné, ovšem předmětná šestikolka kvůli prostřední nápravě údajně hůře zatáčí. Jejich otcem je Miloš Vrbka, zakladatel terezínského Muzea nostalgie. Vozy vznikly více méně z recese a pro pobavení veřejnosti.
Trabanty nekončí. Pokud máte raději originální stavy, určitě s láskou zavzpomínáte na modely 600, 601 nebo 601 S de Luxe. Dále tu bydlí Dacia 1310, Oltcit Club 11R, Wartburg 353, raritní čtyřkolový Velorex nebo motokáry ze 70. a 80. let.
Průřez škodovkami
Značný prostor patří starým škodovkám, takže tu můžete naživo vidět původní Octavii, Felicii, 1000 MB, 100, 110R, 120 a sportovní 136 Rapid. Konečnou linii škodovek uzavírá tradiční Favorit 135 L, svého času revoluční automobil s karoserií od Bertoneho a pohonem předních kol.
Zajímavý kontrast k socialistickým autům tvoří například dvanáctiválcový Jaguar z roku 1974 nebo Porsche 911 z roku 1976, pro které si majitelé dojeli až k Hannoveru. Nutno dodat, že tenhle německý sporťák občas potkáte i na cestách, protože jej vlastníci muzea pravidelně venčí.
Svůj koutek zde má i vojenská technika, konkrétně německá DKW Munga a sanitní LuAZ z roku 1973. Sovětské vozidlo umí plavat a nabídne jen jedno řidičovo sedadlo zastavěné uprostřed, protože za ním jsou lůžka pro dva raněné.
Poměrně okázale v muzeu působí Moskvič 2141 Aleko z roku 1990, ovšem má to svůj důvod. Tento automobil nosí na sedadlech ještě ochrannou tovární fólii a na tachometru mu svítí hodnota pouhých 594 ujetých kilometrů.
Pod dohledem havrana
Máte rádi české osobní tatrovky? Pod střechou budovy stojí rovnou tři, a to modely 613 a 603. Poslední zmíněný má na střeše plastového havrana, a když se podíváte kolem sebe, uvidíte další. Proč tu jsou? Dle vyjádření majitelů jde o spolehlivou a levnou ochranu proti holubům.
Výstavku ke konci uzavírají závodní speciály, například Trabant s motorem o objemu 0,8 litru, okruhový závoďák Škoda 130 R a upravená Škoda 120. Říkáte si, že na snímku je jen upravená stovka? René Tomášek nám vysvětlil, že jde skutečně o model značený 120. Sériově vzniklo jen několik málo civilních kusů, avšak pouze kvůli tomu, aby vozidlo splnilo podmínku k získání závodní homologace.
Automobilové muzeum v Terezíně má otevřeno v období od listopadu do března každý den od 10:00 hodin do 16:00 hodin. Od dubna až do října na místě pobudete o hodinu déle, tedy od 10:00 hodin do 17:00 hodin. Základní vstupné vyjde na 80 korun, rodinná vstupenka na 200 korun, zatímco děti, mládež a senioři zaplatí 40 korun.
Webové stránky muzea zatím nehledejte, předělávají se a budou hotové koncem dubna příštího roku. Areál je rovněž místem pro atestace veteránů nebo cílem srazů různých veterán spolků. Příští rok oslaví podnik hezké desetileté výročí, takže se prý něco chystá. Pevnostní město samozřejmě láká turisty i na jiné atrakce, ovšem my doporučujeme při jeho návštěvě přidat na seznam míst ke zhlédnutí i tohle útulné motoristické muzeum.