Hlavní obsah

Automobilový trh má to nejlepší za sebou, shodují se experti

Foto: Porsche

Výroba Porsche ve Stuttgartu

To číslo zní naprosto neuvěřitelně. Přes 95 milionů. Právě tolik aut bylo po celém světě vyrobeno a dodáno zákazníkům v roce 2017. Právě tento rok byl zatím absolutním vrcholem automobilového průmyslu, což potvrzují i čísla pro Česko. Jen osobních aut se u nás v roce 2017 prodalo rekordních 271 595 kusů. Od té doby jdou ovšem čísla u nás i ve světě pomalu dolů a zlepšení je v nedohlednu.

Článek

V roce 2018 se ve světě prodalo 94,4 milionu aut, loni 90,3 milionu. Všechny předpovědi pak mluví o tom, že sestupný trend setrvá a letošní prodeje spadnout pod 90 milionů – jak hluboko, to se ještě přesně neví. Svůj podíl na tom mají slábnoucí trhy v nejen v Americe a Evropě, ale zejména v Indii a taky v Číně, kde nedávno ustala vlna dotací na elektromobily. Ano – právě elektromobilita a s ní spojená nejistota automobilového průmyslu trh zpomaluje. Podle společnosti Bosch mohou ovšem auta do zásuvky celý trh jednou spasit.

Ve svém vyjádření to řekl generální ředitel Bosche Volkmar Denner a jeho slova citoval magazín Automotive News. Podle něj má automobilový trh svůj vrchol již za sebou a sestupná tendence vydrží nejen letos, ale ještě několik následujících let. Podle jeho odhadu se první plusové procentní body objeví nejdřív v roce 2025. Právě tehdy by mohly vyjet na trh elektromobily, jejichž ceny budou tak nízké, že na trhu zapůsobí přirozeně a nebudou se muset podporovat dotacemi.

Podobná predikce se objevila i v CNN Business, kde byli citováni analytici z LMC Automotive. Ti říkají, že by se drobný nárůst trhu mohl objevit už v roce 2023, ale vyvstává otázka, zda se automobilový trh vůbec kdy dočká podobně plodného období jako před třemi lety. Je totiž možné, že výroba automobilů jako takových už svůj vrchol zažila. S nástupem elektromobility a autonomního řízení se postupně stále více lidí uchýlí k různým formám služeb, které umožní využívat auto (dost možná jako autonomní taxi) jen v případě potřeby. Počet vlastníků automobilů tak postupně klesne, a s ním i počty vyráběných aut.

Foto: Shutterstock

Německo čeká velký rozvoj elektromobility

Co to tedy všechno znamená? Už delší dobu kolem sebe slyšíme neurčité informace o tom, že automobilový průmysl prochází určitou přeměnou. Ale teprve uplynulý rok a výhledy na roky další hovoří konkrétně a v číslech. Tlaky na emise znamenají, že éra současného automobilového trhu pomalu ale jistě „dojíždí“ a v tuhle chvíli nikdo pořádně neví, co se bude dít dál. Spalovací auta právě kvůli emisím a emisním pokutám postupně pozbudou pro automobilky smysl a můžeme jen doufat, že až tlak ustane, povstanou jako Fénix z popela.

I jednodušší výroba může znamenat problém

Na závěr se ještě na chvíli vraťme ke společnosti Bosch. Světová jednička mezi dodavateli zařízení pro automobilový průmysl se o svou pozici bát alespoň prozatím nemusí, i tak se ale kvůli změnám v průmyslu potýká s problémy. Kromě predikcí musel totiž ředitel Volmar Denner oznámit i propouštění, když firmě klesl zisk za minulý rok o 44 %.

Právě pracovní místa jsou totiž v ohrožení. Ano, nová éra nabízí velkou spoustu nových příležitostí, takže se Bosch chystá spustit výrobu třeba laserových dálkoměrů pro autonomní řízení nebo palivových článků pro vodíkové pohony, ale elektrická auta jako taková jsou o dost jednodušší na výrobu. Zatímco na výrobu moderního dieselového vstřikovacího systému je potřeba deset pracovníků, benzinový systém zaměstná jen tři pracovníky a výroba elektromotoru zaměstná pouze jediného člověka.

Načítám