Hlavní obsah

Automobilový svět se rapidně a nenávratně mění. K lepšímu?

Foto: Volvo

Budou takto vypadat města budoucnosti? Plná světla, čerstvého vzduchu, příjemné zeleně… a bez aut?

Všichni dnes mluví o rozvoji elektrifikace, digitalizace a autonomie, ale tím ty velké změny teprve začnou. Svět automobilů stojí na prahu nové éry, která může zásadně překopat přístup automobilek k autům a kompletně převrátit na ruby uvažování nás jako jejich uživatelů. Bude to změna k lepšímu, nebo to skončí průšvihem?

Článek

70 MILIONŮ

Právě tolik aut se prodá každý rok na celém světě. Neuvěřitelné číslo, že? Vlastně tolik neuvěřitelné není, stačí se podívat z okna, auta jsou prostě všude – jsou jich plné silnice a dálnice, jsou jich plné ulice měst, jsou jich plná obrovská parkoviště. Utiskují a obtěžují obyvatele center měst, jak jen mohou.

Všimnete si toho už i v menších obcích, kudy vedou hlavní tahy, ale naplno se ten přetlak projeví v každém větším městě – kongesce, smog a hluk. Dostat se do městského centra skrz všechny ty nekonečné zácpy je únavně zdlouhavé, a když už tam jste, stejně nemáte kde zaparkovat. Zažijete to všude, v Liberci, Plzni, Ostravě, Hradci, Brně a nejvíc v Praze, což jsou na měřítka západních aglomerací stále jen větší maloměsta. Zásadní zlepšení nečekejte, demografické studie totiž hovoří o tom, že v megalopolích budoucnosti bude žít až 75 % obyvatelstva. Kde budou sakra všichni parkovat?!

A teď si ještě spočítejte, kolik vás auto stojí peněz. Kolik stálo si ho koupit, kolik stojí jeho provoz (palivo, pojištění, parkování a další poplatky), kolik stojí jeho pravidelná údržba a servis… A kolik toho s ním opravdu najezdíte? Ano, někteří ve svém autě prakticky bydlí, ale ostatní ho mají většinu času jen nečinně zaparkované před domem/v garáži, protože se čas od času jen potřebují někam dopravit. Není to trochu… zbytečné?

Foto: Volvo

Mladí lidé ve městech už dnes auto nechtějí vlastnit, pouze ho využívat, když potřebují. Proto automobilky přicházejí s programem předplatného a sdílením vozidel

Auta miluji, baví mě řízení a užívám si svobodu, kterou mi přináší, ale ani tak nedokážu popřít, že se z nich postupně stává spíš břemeno. V budoucnu by tak opravdovou svobodou mělo být to, že ho nebudete muset vlastnit. Proto se už dnes ve velkých městech těší tak velké oblibě alternativní způsoby dopravy – taxi služby jako Uber nebo Lyft, sdílené motorky, elektrické koloběžky nebo kola. Co kdyby to podobně bylo i s auty?

Když jsem připravoval článek o Mate Rimacovi, odborníkovi na elektromobilitu a automobilovému vizionáři, zaujalo mě, co řekl v rozhovoru pro britský Top Gear: „Lidé se podívají z okna na parkoviště a ptají se mě, kdy bude plné elektrických aut. A já jim odpovídám, že nikdy. Bude tu stát 10 % elektrických aut a pak už tu nebudou žádná další auta ani parkoviště. Obchodní model automobilového průmyslu se totiž kompletně mění.

Automobilka navrhne auto a sestaví ho z dílů od dodavatelů, lidé si ho koupí a vlastní ho, jezdí s ním, parkují ho a starají se o něj – tento model je s námi už více než století, od samého počátku automobilu jako takového. Tak dlouho, že si to už ani nedovedeme představit jinak. Jenže když půjdete k jádru věci, zjistíte, že cílem pro většinu lidí není „vlastnit auto“, ale „dopravovat se“. A pokud se soustředíte jen na problém dopravy, může mít řešení zcela jinou podobu.

Určitou změnu myšlení přinesl operativní leasing pro soukromé vlastníky, ale to je skutečně teprve začátek. Dalším krokem bude „předplatné“ – jako si dnes měsíčně platíte mobilní služby, Netflix nebo Spotify, tak si budete moci předplatit i auto. Na stálo, nebo jen na omezené období, kdy ho skutečně budete potřebovat a chtít. Nepůjdete si pro něj k dealerovi, ale objednáte si ho přes internet, a klidně budete moci mít třeba malý hatchback v týdnu na cesty do města a na víkend velké SUV na rodinné výlety. Anebo si zaplatíte jen konkrétní cestu – přivoláte si autonomní taxi, které dorazí přesně na čas a odveze vás, kam si budete přát. Budoucnost by tak mohla přinést velké zjednodušení starostí o auto a ulevit by se mohlo i všem, co ho nemohou mít, nebo ho ani nechtějí.

Foto: Volvo

Je tolik věcí, které by šly dělat v autě, a jsou zábavnější než řízení…

Zkuste si to představit – elektrická auta zbaví města smogu a utiší provoz na ulicích, a autonomní auta vám umožní využít mnohem příjemněji čas, který normálně trávíte za volantem při pocukávání v dopravní zácpě. Digitalizace pak naučí auta komunikovat a vám otevře další možnosti zábavy na palubě. Spousta lidí si také uvědomí, že vlastnit auto vůbec nepotřebuje, když budou alternativní způsoby osobní dopravy tak efektivní a pohodlné, takže aut bude na silnicích a v ulicích mnohem méně (podle odhadů až 5× méně), proto zmizí velká betonová parkoviště a zbude víc místa pro pěší zóny, parky, dětská hřiště

Zní vám to jako utopická vize ze sci-fi filmu? Dnes možná ano, ale vedení automobilek už takto začínají uvažovat a postupnými kroky (ve spolupráci, a částečně pod tlakem městských samospráv) tuto vizi naplňují. Třeba Volvo, které nám svou vizi uceleně představilo, už s tím má spjaté konkrétní cíle: do roku 2025 chce prodávat 50 % elektrických aut a 30 % prodejů měly mít na svědomí autonomní vozy. K tomu jim budou pomáhat partnerství s Polestar (elektromobily), automobilkou Lynk („prodej“ aut přes internet formou předplatného), softwarová firma Zenuity, značka M (sdílení aut) a Care by Volvo (předplatné na vozy Volvo).

Foto: Volvo

Ulice se v budoucnu vyprázdní a auta, co na nich zbudou, se budou nabíjet z elektrické zásuvky. Líbí se vám tahle představa, nebo vás spíš děsí?

OMTANKE – to je švédské slovo znamenající „ohleduplnost, starost o ostatní“. Když na to mají speciální slovo, asi vás nepřekvapí, že Seveřané tolik přemýšlí o udržitelnosti, o solidaritě, o lepší budoucnosti pro nás všechny a o tom, co pro to sami mohou udělat. A hodně také vysvětluje, že čeština podobné slovo nemá.

Jak vidíte, Volvo to bere skutečně vážně. A nejen Volvo, podobný přístup postupně zaujímá i mnoho jiných velkých automobilek, které nemyslí jen na přítomnost, ale také na budoucnost. Všichni jasně chápou, že pouze výrobou aut se už neuživí, proto rozšiřují své pole působnosti a začínají o sobě hovořit spíše jako o „poskytovatelích mobility“ než pouze o výrobcích aut.

Foto: Volvo

Snad bude jízda autem i v budoucnu přinášet volnost a radost

Co vám tu popisuji, je idealistická představa nepříliš vzdálené budoucnosti. Jestli se v této podobě opravdu uskuteční, záleží na velké spoustě ekonomických, sociálních a politických vlivů, o vývoji životního prostředí ani nemluvě. A záleží to také na nás, jak budeme schopni a ochotni přijmout změnu paradigmat. Tak zkuste otevřít svou mysl novým idejím a přístupům, ať vás budoucnost ničím nezaskočí.

Načítám