Hlavní obsah

Automobilový Senator od Opelu neměl politické manýry

Foto: Archiv Garáž.cz

Auta se pojmenovávají podle lecčeho – zvířat, barvev, měst i přírodních jevů. Ale vybrat autům jména podle vojenských hodností a politických postů, to chce odvahu. Opel tu odvahu měl, a tak představil i Senátora.

Článek

Opel Senator měl premiéru na frankfurtském autosalonu v roce 1977. Mělo se jednat o nejluxusnější model – vlajkovou loď celé rüsselsheimské automobilky. Nástupce modelů Kapitan, Admiral a Diplomat měl konkurenci jasně danou, bojovat měl se sedany Mercedes-Benz a BMW. U návštěvníků autosalonu měl Senator úspěch, a tak už v následujícím roce se první sériové kusy dostaly ke svým majitelům.

Foto: Archiv Garáž.cz

Základem pro Senatora byly modely Rekord E a šestiválcový Commodore C s motorem 2.8 litru. Senator byl ale delší a s výkonem 140 koní se dostal až na rychlost 190 km/h. Později přišla třílitrová verze s výkonem 150 koní a maximálkou 210 km/h.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zatímco první rok prodeje byl velmi úspěšný, záhy velký sedan pocítil dopady ropné krize. Opel reagoval brzkou modernizací celého auta, zejména však interiéru a doplnění výbavy. Navíc šestiválec 2.8 nahradil o tři decky menším a úspornějším motorem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prodeje ale padaly dál, a tak se v roce 1982 představila velká modernizace A2 s nižším aerodynamickým odporem. Zadní světla se dočkala optického propojení plastovým dílem, motor měl zase lepší chladič a vstřikování paliva. Další rok Opel přidal do nabídky dvoulitrový čtyřválec, čekal jej však jepičí život. Po pouhém roce jej střídá motor 2.2 z modelu Rekord, ze kterého pochází i nový turbodiesel 2.3. Výbavu doplňuje i systém ABS. Jediný existující kombík vyrobila firma Keinath, ale nedošlo ani na kusovou výrobu.

Foto: Archiv Garáž.cz

První generace se vytratila v roce 1986 s celkovým počtem přes 60 tisíc vyrobených aut. Nahradil jí Senator B, který byl technicky spřízněn s první Omegou. Zvenku jste to poznali hlavně na tvaru bočních oken, přední část s jinými světly a velkou chromovanou mřížkou ale byla úplně jiná. Nový byl i spojler na hraně víka kufru.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotou spoléhal nový sedan na osvědčený třílitrový řadový šestiválec s výkony 155 koní s katalyzátorem, případně 175 bez něj. Brzy se ale do nabídky dostala i verze 2.5E a 2.3 Turbodiesel. Třílitr byl nahrazen v roce 1989 novým motorem stejného objemu, jen s 24 ventily a výkonem 200 koní. Kromě základní výbavy Opel nabízel ještě stupně Business a CD. O tuning se u pár kusů postarala firma Irmscher. Podoba s typem Omega ale zákazníky odrazovala a po pěti letech byl Senator stažen bez nástupce. Vlajkovou lodí se stala Omega, která se druhé generace dočkala, pak se ale Opel stáhl i z tohoto segmentu.

Načítám