Hlavní obsah

Automobilovému trhu v Íránu dominují licenční dinosauři

Foto: IKCO/Peugeot

Peugeot 405 se v Íránu prodává jako IKCO Peugeot Pars. Jde o starý známý model, který na tamním trhu můžete koupit jako úplně nový

Íránský automobilový trh rozhodně překvapí. Řekli byste si, že tento postupně rozvíjející se stát, i když zároveň s jaderným civilním programem, jemuž jsou někdy přisuzovány i snahy o vojenské využití, nemůže mít zajímavý vozový park, ale opak je pravdou.

Článek

V celé zemi působí přes 15 silných výrobců a některé akcie těchto firem vlastní částečně Peugeot, Renault nebo Číňané. O jaké producenty jde a které zajímavé modely nabízí? Minimálně jeden z nich bychom rozhodně chtěli v Evropě.

Iran Khodro Corporation

Iran Khodro Corporation (IKCO) je největším automobilovým producentem v zemi. Automobilka se sídlem a hlavním výrobním závodem v Teheránu je na trhu už od roku 1962 a má svoje další továrny například v Sýrii, Egyptě nebo Bělorusku. Kromě spolupráce se Suzuki nebo s Renaultem se IKCO chlubí dlouholetou kooperací se skupinou PSA. Díky tomu se v Íránu rodí model Peugeot 405 – jedno z nejoblíbenějších aut staré éry značky. Na jeho základech vznikly také některé automobily značky Samand.

Foto: IKCO/Peugeot

Starou poctivou 405 bychom v Evropě prostě uvítali, ale bohužel...

Bahman Group

Teheránská skupina Bahman byla založena už v roce 1952 a pár let po svém založení se zástupci výrobce domluvili s japonskou Mazdou a postupně začali produkovat ve svých továrnách licenční modely. Šlo o pick-upy, Mazdy 323 a Mazdy 3. Od roku 2013 skupina Bahman spadá pod křídla největší čínské automobilky – FAW Group. Tady je jeden z příkladů povedených modelů. Jde o pick-up Capra 2, který se prodává také jako ZX Auto GrandTiger.

Foto: ZX Auto

Pick-up Capra se na některých trzích prodává jako GrandTiger

Diar

Automobilka Diar má v rodném listě rok 2000 – jde tedy o velmi mladého výrobce se sídlem ve městě Golpayegan, který má na starosti licenční výrobu vozů typu SUV a pick-upů od čínské automobilky Great Wall Motors (největší výrobce pick-upů v Číně). Že nejde o špatně „živenou“ firmu, to dokládají mnohamilionové investice do výrobních linek, strojů, lisovacích raznic a dalšího vybavení, které je nutné vlastnit pro tuzemskou produkci automobilů.

Foto: Great Wall

Společnost Great Wall Motors je největším výrobcem pick-upů v Číně

Vlajkovou lodí značky Diar je model Safir, který má své základy v pick-upu Great Wall Wingle. Íránčané se však nebojí a nabízí také elektromobil Electric Sabrina s dojezdem až 200 kilometrů.

Foto: Diar

Electric Sabrina má baterie jihokorejské produkce se 6letou zárukou a dojezd nejvýše 200 kilometrů na jedno nabití

Fath Vehicle Industries

Téměř každá bohatá íránská společnost sídlí v Teheránu. Výjimkou není ani automobilka Fath, která se od roku 1995 zabývá výrobou SUV a dodává techniku do armády. Zajímavá jsou také historická čísla celkové produkce – v roce 2000 vyjelo z továrny 100 aut. V roce 2001 už 500, o rok později 750 a v roce 2003 si mohlo vedení firmy odškrtnout jeden tisíc vyrobených kusů ročně.

Foto: Toyota

Sahand Cruiser je jen přestrojená Toyota Land Cruiser (J70)

V rámci licence od Toyoty se pod značkou Fath objevuje také model Sahand Cruiser, který je takřka identický s modelem Land Cruiser a nabídne čtyřlitrovou naftovou pohonnou jednotkou s výkonem 139 koní.

HEPCO

Heavy Equipment Production Company je íránská korporace se sídlem ve městě Arak, která má na starosti výrobu stavebních strojů, zemědělských mašin, automobilů na vlakovém podvozku, nákladních aut a vybavení pro těžbu ropy, plynu, kovů nebo jiných nerostů. Jde také o největšího výrobce těžké techniky na celém Středním východě, který ročně vyprodukuje asi 5 000 různých typů vozidel. Firma spolupracuje se známými výrobci, kterými jsou například Volvo, Siemens, Cummins, New Holland a další společnosti.

Foto: HEPCO

Společnost HEPCO se zaměřuje na lehkou i těžkou techniku. Na obrázku je nakladač HEPCO HSL330

Kish Khodro

Kish Khodro je zářným příkladem toho, že ani licenční vyrábění dinosaurů nemusí být cesta k úspěchu. Zhruba až za pět let po založení společnosti dokázal výrobce s pomocí jednatele společnosti BMS z Velké Británie smontovat výrobní linku, postavit prototypy a začít konečně tvořit.

Foto: Kish Khodro

Kish Khodro Sinad měl motor od Renaultu

Hlavním, a ze začátku jediným tahounem, byl model Sinad s motorem o objemu 1,6 litru (Renault K7M), který díky pokročilému systému kompletace karoserií získal také evropské schválení pro provoz. Jenže o Sinad nebyl zájem – v roce 2000 se vyrobilo jen 900 kusů a v roce 2003 jen okolo 100 kusů. V roce 2004 se zástupci společnosti Kish Khodro snažili zachránit situaci nasazením modelu Veek MPV, což byla přepracovaná první generace Renaultu Scénic.

Morattab

Tento původně státem vlastněný výrobce našel své sídlo v Teheránu už v roce 1962 a podobně jako jeho konkurenti se vydal cestou licenčního vývoje, produkce a prodeje. Kromě čínských značek zastupuje Morattab ještě Subaru (Outback, XV, Legacy), SsangYong (Musso) nebo Land Rover (Defender).

Foto: Morattab/Land Rover

Automobilka Morattab rozhodně potěší každého fanouška starých land roverů

A víte, co je nejlepší? V Íránu se pořád vyrábí onen starý hranatý Defender série III a IV. Vůz můžete koupit také jako pick-up. Ten se v Íránu jmenuje Pajan a pod kapotou mu bije třílitrové šestiválcové srdce s výkonem lehce přes 160 koní.

Pars Khodro

Pars Khodro má rozhodně zajímavou historii, protože automobilku v podstatě založily v roce 1967 severoamerické společnosti Rambler a General Motors, a proto se v 70. letech v Íránu vyráběly jeepy, opely, cadillacy nebo buicky. V roce 1981 však přišla íránská revoluce, která znamenala konec spolupráce s Američany. Nové naděje se pak chopila automobilka až v 90. letech, kdy sladila své kroky s Renaultem, Dacií a Číňany. Z výrobních linek firmy sjíždí od roku 2006 také modely Dacia Sandero a Sandero Stepway, ovšem s kosodélníkem na kapotě.

Foto: Renault/Pars Khodro

Tondar 90 je jen licenčně produkovaná Dacia Logan, ovšem vylepšená logy Renaultu

SAIPA

Automobilka SAIPA (Société anonyme iranienne de production automobile) se původně jmenovala SAIPAC, což znamená Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën, v překladu Íránská akciová společnost vyrábějící automobily Citroën. Tato zkratka sice znamenala většinové státní (lidové) vlastnictví, ovšem asi 25 % firmy patřilo francouzskému Citroënu, který poskytl licence na výrobu automobilů. Spolupráce však skončila někdy okolo roku 1975. Automobilka potom vyráběla vozy značek Kia, Renault, Nissan a také (opět) Citroën.

Foto: Saipa

Lidové auto Saipa Tiba obsahuje minimálně 20 % komponentů vyrobených v Íránu

Souběžně s tím však vyvíjela i své vlastní modely, mezi kterými je také lidový vůz Saipa Tiba (původě Miniator) s motorem objemu 1,5 litru a výkonem 80 koní.

Načítám