Hlavní obsah

Automobilová bezpečnost blízké budoucnosti podle Mercedesu

Foto: Mercedes-Benz

Německá automobilka Mercedes vždy patřila k průkopníkům automobilové bezpečnosti. S jejím vývojem začali již v roce 1939, jako první si nechali patentovat deformační zóny, jako první také zahrnuli do základní výbavy pokrokové prvky jako ABS, ESP, airbagy nebo adaptivní tempomat. Nyní přichází čas posunout úroveň bezpečnosti zase o kus dál…

Článek

Přivítejte Mercedes-Benz ESF 2019 (Experimental Safety Vehicle), tedy experimentální vozidlo pro vývoj nových bezpečnostních prvků. Základem se stal sériový Mercedes GLE upravený pro autonomní řízení, protože pro nadcházející dobu samořiditelných vozidel je bezchybná bezpečnost pro posádku i okolí naprosto klíčovou vlastností – pokud lidé nebudou věřit, že jsou v nich v naprostém bezpečí, nikdy do nich nebudou chtít nasednout.

Mercedes ESF 2019, který je pokračovatelem tradice experimentálních bezpečnostních vozidel sahající až do samých počátků 70. let (poslední předchůdce byla před 10 lety upravená třída S), demonstruje více než tucet bezpečnostních prvků, z nichž některé hledí do vzdálenější budoucnosti, jiné jsou však použitelné již nyní a brzy se objeví v sériových vozech. Pojďme se podívat na ty nejdůležitější inovace jednotlivě:

Foto: Mercedes-Benz

Nejnovější demonstrátor bezpečnostních prvků ESF 2019 je tím nejsofistikovanějším vozem svého druhu. Řada prvků je hudbou budoucnosti, jiné se však již připravují do sériové výroby

Pasivní bezpečnost pro autonomní režim

V autonomním režimu umí ESF 2019 stáhnout volant a sklopit pedály, aby v případě havárie nezpůsobily žádná zranění. Airbag, který se dřív ukrýval ve středu řízení, tak může nahradit mnohem větší vzduchový vak umístěný v palubní desce a kompletně ji překrývající. Nové airbagy také chrání posádku nejen před nárazem do pevných částí karoserie, ale také proti vzájemným kolizím v interiéru.

Kooperativní komunikace s okolím

V zájmu bezpečnosti ostatních účastníků provozu v okolí autonomního vozidla se musí také zlepšit komunikace vozu s okolím – obyčejné blinkry a brzdová světla prostě nestačí. ESF 2019 je proto vybavené digitálními panely umístěnými vpředu a vzadu, které dokáží zobrazovat varování a další informace ostatním řidičům, například v situacích, kdy vozidlo jedoucí před vámi samočinně vytváří mezeru pro vůz z vedlejšího pruhu, který se chce zařadit, nebo pro vůz vzadu, který se příliš přiblížil. Umí také varovat ostatní při vytváření jízdního pruhu pro bezpečnostní složky nebo při místních nebezpečích (zácpy, stavební práce, ledové plochy atd.).

Vylepšený systém Pre-Safe

Předkolizní systém Pre-Safe umí v případě hrozící havárie připravit posádku na náraz a zvýšit tak její bezpečnost (přitažení pásů, polohování sedadla spolujezdce, uzavření oken včetně střešního atd.). Nově umí také spolupracovat se speciální dětskou sedačkou a zvýšit tak bezpečnost dětských pasažérů, varovat řidiče při příliš vysoké nájezdové rychlosti do zatáčky, světelnými signály varovat při hrozícím bočním nárazu nebo trochu zrychlit při hrozícím nárazu zezadu.

Foto: Mercedes-Benz

I ti nejmenší pasažéři v dětských sedačkách budou lépe chráněni díky vylepšenému systému Pre-Safe

Vylepšené nouzové brzdění

Zatímco dnes systém nouzového brzdění (Active Brake Assist) sleduje prostor pouze před vozem, v budoucnu bude moci monitorovat situaci kolem celého vozu (360°) a chránit chodce a cyklisty ohrožené manévrováním vozidla (například při parkování).

Foto: Mercedes-Benz

Moderní bezpečnostní systémy budou sledovat okolí celého vozu a vyhodnocovat potenciální rizika mnoha druhů. Mohou tak lépe chránit cyklisty a chodce

Inženýři Mercedesu při návrhu nových bezpečnostních systémů vycházeli ze zkušeností z reálných silničních nehod, protože život dokáže připravit tak zvláštní situace, že by nikoho od stolu ani nenapadly. Mercedes tak využívá zkušenosti získané za posledních 50 let vlastními vyšetřovateli nehod.

Foto: Mercedes-Benz

Automobilka Mercedes pracuje na vylepšení bezpečnosti svých aut již mnoho dekád

Ola Källenius, člen představenstva Mercedesu zodpovědný za vývoj vozidel, potvrzuje důležitost silniční bezpečnosti: „Bezpečnost je součástí DNA Mercedesu. Už od 70. let díky našim experimentálním vozidlům dokazujeme, že nám stále nedocházejí myšlenky, jak bezpečnost zvyšovat. Nový ESF 2019 reaguje na bezpečnostní požadavky současné i budoucí mobility a demonstruje bezpečnostní prvky, které v současné době vyvíjíme či zvažujeme. A mohu vám potvrdit, že řada z nich má velmi blízko sériové výrobě.“

Nikdo ještě přesně neví, jaká bude za pár let tvář individuálního automobilismu, ale jisté je to, že bude ještě mnohem bezpečnější než dnes.

Načítám