Článek
O regulérnosti rekordů na Nürburgringu se vedou dlouhé diskuse. Trať je sice jasně daná, ale s každým rokem se trošku mění (a postupně mírně zrychluje), automobilky si čas měří samy a žádný oficiální orgán je nekontroluje, stejně jako nekontroluje auta, která se vydávají na trať. Každý si prostě dělá tak trochu, co chce. Toho využila i čínská automobilka Lynk & Co, která si nárokuje titul nejrychlejší předokolky. Jenže ne příliš oprávněně.
Co je sakra Lynk & Co?!
Čínská automobilka založená mateřským koncernem Geely, která se má vmáčknout mezi Geely a Volvo (také vlastněné Geely). Je zaměřená na mladé a pokrokové zákazníky, takže se prezentuje moderním designem, konektivními technologiemi a hybridními pohony (techniku sdílí z velké části právě s Volvem). Při kontaktu se zákazníkem vynechává prostředníky (dealery), místo klasického vlastnictví nákupem preferuje formu předplatného. Operuje primárně v Číně, ale pomalu rozjíždí expanzi i do USA, o Evropě se zatím nehovoří.
Za volant modrého speciálu Lynk & Co 03 Cyan Concept, který pohání přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem 528 koní roztáčející přední kola, posadili Theda Björka, šampiona WTCC (Mistrovství světa cestovních vozů) z roku 2017, a ten zajel skvělý čas 7:20,143 min. Tím se jim podařilo překonat dosavadní rekord Renaultu Megane RS Trophy-R jako nejrychlejší předokolky (7:40,10 min). Automobilka si nárokovala i rekord pro čtyřdveřová auta, který dlouho držel Jaguar Project 8 s časem 7:21,23 min, jenže tomu se podařilo letos zajet ještě rychlejší čas (7:18,361 min), takže Lynk & Co ostrouhalo.
Jak asi víte, Megane RS Trophy-R není vůbec obyčejné auto – Trophy-R je ještě rychlejší verzí ostrého hatchbacku Megane RS, takže mu chybí zadní sedadla, a naopak překypuje spoustou zakázkových dílů a úprav. Jenže se v tomto provedení skutečně prodával (i když ve velmi limitovaném počtu, který si sběratelé a nadšenci bleskurychle rozebrali). Klidně jste mohli rozbít prasátko a jít si ho do Renaultu koupit.
Jenže to se o Lynk & Co 03 Cyan Concept rozhodně říci nedá. Je to totiž zcela unikátní prototyp, prakticky jde o závodní auto ze seriálu WTCC na značkách – proto má pořád závodní sekvenční převodovku, závodní aerodynamický bodykit a bůhví, co všechno ještě skrývá pod svým modrým kabátkem. Takže ten rekord podle nás neplatí. Souhlasíte?