Článek
Ano, chápete správně, automobilka Ferrari vyrobí SUV, a nenaděláme s tím nic. Koneckonců, Ferrari je firma, a jako taková potřebuje vydělávat. Jen vzpomeňte, co udělal kdysi Cayenne s automobilkou Porsche – od té doby se jim náramně daří. O Lamborghini Urus snad ani netřeba mluvit. Když se však vrátíme zpět k Porsche, ještě před modelem Cayenne značku zachránil z bryndy také malý roadster jménem Boxster…
Nevíme, zda Ferrari postaví nástupce kompaktního sporťáku Dino, ale jedno je jisté – přijde řada nových modelů. „Snažíme se být méně předvídatelní. Momentálně pracujeme na zásadním přepracování našich budoucích modelů,“ dodává Gallieri. „Tak například, nové SF90 Stradale nebylo v plánu, není nástupcem žádného stávajícího modelu. Jde o úplně nové auto, nové technologie, nový segment. My jej nazýváme ,rozsahovým superautem'. Není to žádné nové LaFerrari. Nicméně nabízí výkony superauta – a je schopné pokrýt mnohem větší rozsah zákazníků,“ říká dále Enrico Galliera.
Svědky některých novinek bychom měli být ještě tento rok. Galliera se totiž už dříve nechal slyšet, že Ferrari letos představí pět modelů. Už jsme měli tu čest s F8 Tributo a SF90, ale zbylé tři zatím zůstávají tajemstvím. Šíří se zvěsti o tom, že jedním z nich by měla být 812 Superfast ve verzi kabrio, to však není potvrzeno. SUV, říkáte? Dobrá poznámka, ale na to bychom nesázeli – to má přijít až v roce 2022, Ferrari si s takto důležitým modelem dá pořádně na čas, a ví proč.
„Pro rok 2019 je naplánováno představení pěti modelů. Vytvoříme pro automobilku nové segmenty, které zacílí na trochu jiný profil zákazníků. Tak například Portofino nemusí nutně působit jako vrcholné Ferrari, je však elegantnější a pohodlnější. A potom – našla se také spousta lidí, kteří by měli zájem o Ferrari, ale zalekli se vysokého výkonu vozu,“ nechal se slyšet Galliera. „U nás ve firmě to vystihuje takové pořekadlo: Odlišná Ferrari pro odlišné Ferraristy,“ dodal vedoucí marketingu Ferrari.
Ale co exkluzivita?
Gallieri v tomto ohledu zůstává klidný, neboť si nemyslí, že rozšíření a rozmanitost portfolia by nějak ohrozila image automobilky. „Je to součást naší strategie do budoucnosti. Nehodláme prodávat několik modelů na tomtéž základu. Zároveň ale hodláme růst, aniž by kvůli tomu nějaký stávající model trpěl,“ říká vedoucí marketingu.
Galliera téma uzavřel slovy: „Nové segmenty nám dají prostor pro růst, a to i v těch nejvyšších kategoriích. Důkazem budiž SF90, jehož prodejní cena je přibližně o 25 procent vyšší než u zbytku naší současné nabídky.“
Jinými slovy, host vyhazuje vrchního. Ferrari popustí uzdu kreativitě a výsledky na sebe nenechají příliš dlouho čekat. S úplně prvním SUV automobilky můžeme počítat v roce 2022, jenže co přijde dál? Nabízely by se možnosti jako oprášení legendárních modelů jako již zmíněné Dino, kompaktní grand-tourer jako byla 275, a kdoví – třeba čtyřdveřový sedan? Na ten a na nástupce Dina bychom si vsadili my.
Ale praxe může být jiná. Jisté je, že Ferrari už nechce být pouze výrobcem supersportovních vozů, jednoho GT a superrychlého „shooting braku“ v podobně GTC4 Lusso. Ferrari chce expandovat a stát se seriózní automobilkou. Zdá se, že nás čeká spousta změn. Ostatně vstupem do této neprobádané řeky si automobilka Porsche rozhodně nepohoršila, i když skalní fanoušci Cayenne dlouho nemohli strávit. A nedávno si „smočila nohy“ také automobilka Lamborghini. Hádejte, kdo je další na řadě…?