Článek
V loňském roce zemřelo na českých silnicích 75 motocyklistů a dalších 413 bylo těžce zraněno. Jejich podíl na celkovém počtu obětí dopravních nehod byl čtrnáct procent. Každý sedmý mrtvý na silnicích byl právě motorkář. Pokud se jedná o těžce zraněné, podíl motorkářů byl dokonce dvacetiprocentní. Když v tom zohledníte podíl motorkářů v silničním provozu, není to úplně hezké čtení.
Ještě překvapivější je, že vinou samotných motorkářů zemřelo 48 osob. To odpovídá zhruba dvěma třetinám z celkového počtu mrtvých, zbývající třetina zemřela zaviněním automobilistů. A jen letos už na silnicích zemřelo šest motorkářů.
Jestli jste se právě teď trochu zamysleli, pak je to v pořádku. A jestli vás rovnou napadlo, že by bylo fajn se zúčastnit nějaké motoškoly, pak ještě lépe! Autoklub České republiky ve spolupráci s Asociací center bezpečné jízdy vypsal na letošní rok šestnáct výukových kurzů s příznačným názvem Učme se přežít. Jejich kapacita je 850 motocyklistů, a přestože musely být první termíny zrušeny, zbytek už by měl běžet podle plánu. První platný termín je sobota 13. června (a následně hned neděle 14.) na polygonu v Mostě. Registrovat se lze na webu projektu Učme se přežít.
„Při vzájemném střetu to bývají většinou motorkáři, kdo zaplatí také za cizí vinu. Jsou to právě jezdci v jedné stopě, kteří by měli počítat i s možným pochybením někoho jiného a včas tomu přizpůsobit svou jízdu,“ uvedl Libor Budina z Autoklubu ČR.
„Na stránkách projektu jsou vypsané jednotlivé body tréninku, které kromě jízdních technik, správného brzdění, vyhýbacích manévrů a dalších technik zahrnují i základy první pomoci pro motorkáře, něco málo o dopravní psychologii a o příčinách nehod motocyklistů.“ Podle stránek trvá trénink od devíti hodin ráno do čtyř odpoledne, účastníci kurzu jsou rozděleni do menších skupin.
Projektu funguje od roku 2010 pod obecně prospěšnou společností Bezpečně na silnicích a od letošního roku do toho vstoupil Autoklub České republiky. Dík tomu se kurzy mohou začít pořádat hned v osmi výcvikových místech po celé zemi, tým a metodika přitom zůstávají.
„Na stránkách projektu jsou videa jak z výuky, tak nějaká cvičná videa, na která se motorkáři mohou podívat v klidu z domova,“ říká k tomu Libor Budina. „Výcvik zajišťují experti z Týmu bezpečnosti, tým tvoří profesionální trenéři bezpečné jízdy na motocyklu, ale třeba i kaskadér, závodník a dopravní psycholog.“
Díky tomu, že je celý projekt financován z Fondu zábrany škod, tak může být podobně jako kurz Jedu s dobou celý zdarma. „Účastníci si platí jen občerstvení a benzin, podmínkou je, aby jejich motocykl byl zcela v pořádku a aby účastníci měli odpovídající vybavení, tedy helmu a motocyklové oblečení,“ doplňuje Libor Budina.
V letošním roce se bude projekt realizovat na polygonech, které jsou členy Asociace center bezpečné jízdy pro zdokonalovací výcvik řidičů sdružených pod Autoklubem ČR – tedy v Příbrami, Mostě, Hradci Králové, Sosnové u České Lípy, Jihlavě, ve Vysokém Mýtě, Ostravě a Třinci. Ale budoucnost by mohla být ještě zajímavější.
„Naší ambicí je také zapojit do projektu více partnerů a představit ho i v rámci našich mezinárodních aktivit,“ vysvětlil Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR a člen představenstva Mezinárodní motocyklové federace FIM. „Jednáme taky s případnými ambasadory projektu, rádi bychom to spojili s naším programem pro vyhledávání závodních talentů.“
A na závěr ještě zásady bezpečné jízdy na motocyklu
• Každý rok řidičům automobilů i ostatním účastníkům provozu chvíli trvá, než si po zimě zvyknou na přítomnost motocyklů a začnou je reálně vnímat.
• Rychlost jízdy by měl motorkář volit takovou, aby byl schopen v případě nebezpečí dostatečně zpomalit či dokonce zastavit svůj stroj. Brzdná dráha motocyklu je delší, než je tomu u osobního vozu.
• Defenzivní styl jízdy by pro měl být alfou a omegou. Motorkář musí pozorně sledovat ostatní účastníky silničního provozu a počítat s jejich případným pochybením či rizikovým manévrem.
• Na silnici musí jezdit tak, aby byl pro ostatní dostatečně viditelný, a to i ve zpětném zrcátku.
• Motorkáři by měli volit pestré zabarvení oblečení a přilby, za zhoršené viditelnosti jim pomůže zviditelnit se i reflexní vesta či přinejmenším vhodně umístěný a dostatečně rozměrný reflexní doplněk.
• Na motocykl je třeba usedat v kvalitním motorkářském oblečení, nešetřit na pořízení si kvalitních rukavic a bot. A také v kvalitní a řádně upevněné přilbě.