Hlavní obsah

Autodoprava s Teslou: Řízení střídá spánek nebo televize

Foto: Roman Kosek

Elektromobil Tesla Model X jako hlavní nástroj mezinárodní autodopravy. Je tohle bláznovství, nebo geniální podnikatelský záměr?

Že si někdo koupí Teslu Model X na běžné jezdění, asi nikoho nepřekvapí, jenže je vůbec reálné provozovat s takovým elektromobilem mezinárodní autodopravu a převážet na podvalníku auta nebo zboží po celé Evropě? Sonda do jedné rodinné brněnské firmy vám ukáže, co to obnáší a jaké jsou výhody i nevýhody.

Článek

Pokud si dnes někdo koupí severoamerický elektromobil značky Tesla, patrně s ním už díru do světa (ani do ČR) neudělá. Mladá automobilka se pomalu dere mezi zavedené výrobce a na poli elektromobility konkuruje takovým gigantům, jakými jsou třeba Toyota nebo Volkswagen.

Každopádně s příchodem Modelu X vyvstala možnost montáže tažného zařízení, což mnohým šoférům rázem otevřelo nové možnosti. Najednou jste za elektrickým SUV mohli potkat karavan, vlek anebo klasický podvalník.

Foto: Jan Majurník

S příchodem Modelu X vyvstala možnost montáže tažného zařízení, což mnoho potenciálních kupců uvítalo

Brněnská firma EV trans s.r.o. však zašla ještě dál a začala s Modelem X provozovat mezinárodní autodopravu – konkrétně přepravu vozidel i zboží po celé Evropě. Že to zní šíleně? Dává to vůbec smysl? Kolik kilometrů takový elektromobil s přívěsem a nákladem ujede? A co nabíjení? Na tyto a další otázky nám odpovídal Roman Kosek, hlavní řidič a spolumajitel společnosti.

Romane, představíte nám prvně svůj pracovní stroj?

„Jde o Teslu Model X 100D z roku 2018. Elektromobil s původní cenou cirka 2,8 milionu korun bez DPH, má akumulátor o kapacitě 100 kWh a dva elektromotory, přičemž každý z nich disponuje výkonem 193 kW (262 koní). Celkový systémový výkon této čtyřkolky pak činí asi 517 koňských sil a točivý moment dosahuje zhruba 660 Nm.“

Foto: Roman Kosek

Síla 660 Nm je díky charakteristice pohonných jednotek k dispozici prakticky konstantně

Proč jste v rámci autodopravy vsadili na Teslu?

„Prvotní pointou vlastně nebylo nabízet autodopravu s elektromobilem. Firmu provozuji s mým tátou a dlouhou dobu před jejím založením jsme přemýšleli, jak se dostat k vozidlu značky Tesla, které bylo nad naše finanční možnosti. Z toho důvodu jsme hledali cestu, jak by si auto na sebe vydělalo samo, a tím se zaplatilo.“

„Zlom přišel s příchodem Modelu X – jednoho z prvních elektromobilů s možností montáže tažného zařízení. K robustnímu SUV byl navíc bonus ve formě bezplatného nabíjení na tesláckých stanicích Supercharger (po dobu životnosti vozu), a to vlastně spolurozhodlo tenhle podnikatelský záměr realizovat.“

Foto: Roman Kosek

Superchargery nabízí rychlé a pro některé konkrétní vozy bezplatné nabíjení

„V oboru dovozu automobilů se pohybujeme už dlouho, takže nebyl problém oprášit podvalníky a získat první zákazníky. A protože nemáme zaměstnance a mnohdy nabíjíme zcela zdarma, nastavili jsme cenovou hladinu na takovou úroveň, že nabídneme výrazně levnější služby než srovnatelná konkurence využívající běžné spalovací motory.“

Jak na tom je vytěžovaný Model X s průměrnou spotřebou elektřiny?

„To záleží na typu přípojného vozidla. Kombinovaná spotřeba s krytým přívěsem je kvůli velkému odporu vzduchu poměrně vysoká. Tehdy i zatížení nehraje až takovou roli, takže se bavíme o cirka 40 až 43 kWh na 100 km. S klasickým podvalníkem pak záleží na typu převáženého automobilu, ale průměr činí zhruba 35 kWh na 100 km. Pokud vleču přívěs bez nákladu, tak auto spotřebuje asi 28 kWh na 100 km. Samotný Model X jezdí přibližně za 23 kWh na 100 km.“

Foto: Jan Majurník

Spotřeba elektrické energie se odvíjí podle typu přívěsu nebo nákladu

Kolik kilometrů tedy ujedete na jedno nabití s naloženou Octavií na podvalu?

„Reálně kolem 200 km, protože s nabíjením je to v praxi samozřejmě složitější. Stanice nejsou přesně 200 km od sebe, podle vzdálenosti se liší i doba nabíjení, a také potřebujete nějakou rezervu, takže nemůžete dorazit se zcela prázdnou baterií.“

Foto: Jan Majurník

Reálně se dá se zapřaženým podvalem a nákladem typu Škoda Octavia ujet asi 200 kilometrů. Je to hlavně kvůli energetické rezervě a strategii nabíjení

„Trakční akumulátor se totiž nejrychleji nabíjí od začátku, respektive od cirka 15 % do zhruba 80 %. Realita je tedy taková, že nabíjím jen tak dlouho, abych měl dostatečnou kapacitu pro dojetí k další stanici a neztrácel zbytečně čas. Obecně se dá říci, že na 1 000 km s naloženým přívěsem strávím 6 hodin čerpáním elektrické energie.“

Jak trávíte čas na nabíjecích stanicích?

„Když je to v noci, tak většinou spím. Přes den se jdu třeba najíst nebo využívám jiných možností, které jsou v okolí nabíječky. Příslušné stanice bývají hodně často u nákupních center nebo benzinek. Infosystém vozu navíc disponuje připojením k internetu a podporuje YouTube nebo Netflix, takže někdy koukám na videa, filmy či seriály.“

Foto: Jan Majurník

Uvnitř vozu lze pohodlně přespat. Stačí jen sklopit sedadla a nafouknout karimatku

A co nabíjení s přívěsem, jak to řešíte?

„To je trochu problém. S přívěsem opravdu nikdo při navrhování nabíječek nepočítal, a to už jsem viděl tesly táhnout třeba karavan nebo loď. Snažím se tedy co nejméně překážet ostatním, ale někdy je to komplikované.“

„Pokud vidím, že nikoho nebudu omezovat, typicky v noci, tak zastavím přes několik míst. Někde to jde i bez těchto složitostí – prostě jen najedu ke stanici z druhé strany, takže ostatním nepřekážím. Občas se dá zaparkovat také popředu, pokud jsou nabíječky oproti standardu otočené o 90 stupňů. A když není zbytí, odpojím přívěs a dám ho bokem, nicméně to se stává jen minimálně.“

Foto: Roman Kosek

Nabíjení s přívěsem je kolikrát oříškem, ovšem lze jej řešit i bez omezování ostatních

Tesly mají speciální režim pro kempovaní, popíšete nám ho podrobněji?

„Ve vozidle je možnost zapnout takzvaný Camp mód. V tomto režimu systém udržuje nastavenou interiérovou teplotu, tedy v zimě topí, v létě chladí, a také dojde k deaktivaci vnitřních bezpečnostních systémů, aby nezačal houkat alarm, když se ve spánku pohnete. Technologie rovněž umožňuje ponechat zapnutý infosystém (např. rádio). V autě tedy lze nocovat celoročně, a pokud nejste napojeni na nabíječku, bude vás hodina komfortního kempování stát asi 2 kWh elektřiny.“

Co nejzajímavějšího jste kdy vezl?

„Mimo ruských buchanek, což je pro mnohé velmi zajímavá podívaná, si vybavuji ještě luxusní Rolls-Royce Wraith. To se tehdy za mnou otáčeli skoro všichni.“

Foto: Roman Kosek

Na tuhle jízdní soupravu zírali skoro všichni

Zajímají se lidé o vaši netradiční jízdní soupravu? Ptají se vás na to, co děláte?

„Dříve byl zájem větší, dnes jen sporadicky. Nejspíš je to dáno i tím, že jsou lidé skoro rok doma, bojí se pandemie a kontakty příliš nenavazují. Tahle nálada je bohužel cítit po celé Evropě, ale občas někdo na dálnici přibrzdí, zamává a někteří dokonce fotí.“

Projevily se po dobu užívání vozu nějaké závady?

„Žádné. Auto máme téměř tři roky, najeli jsme s ním přes 220 000 km a jedinými významnějšími náklady mimo pořizovací cenu byly pouze pneumatiky (jedna sada vydrží asi 50 000 km) a pojištění. Díky rekuperaci a silnému brzdění elektromotorem jsou dokonce původní i brzdy.“

Foto: Jan Majurník

Vytěžovaná Tesla Model X najela bez závad už přes 220 000 kilometrů

Jaké technologické pomocníky na cestách nejvíce oceňujete?

„Rozhodně pokročilou funkci Autopilot, která za určitých okolností funguje i s přívěsem. Auto však hlídá zatížení, takže někdy mám k dispozici pouze adaptivní tempomat. Mezi další užitečné pomocníky na cesty patří systém automatického přepínání dálkových světel nebo dešťový senzor.“

Z rozhovoru s Romanem Koskem tedy vyplývá, že mezi největší omezení patří čekací doby na nabíjecích stanicích a jejich samotné umístění. Vzhledem k legislativě si v rámci cestovních rychlostí oproti ostatním dopravcům také nelze významně polepšit, za to však pozitivně převažuje ekonomická stránka věci, ovšem vykoupená vyšší časovou náročností.

Ale co si budeme nalhávat, cena je někdy tím hlavním argumentem, proč si někdo v rámci autodopravy objedná zrovna dobrodružného chlapíka s elektrickou Teslou.

Načítám