Hlavní obsah

Auto za miliony nebo sta tisíce. Jak se liší navigace?

Foto: Toyota/Mercedes

Infotainment Toyota Aygo a Mercedes třídy A

Automobil si dnes můžete koupit za několik milionů, ale také jsou na trhu auta, která vás vyjdou na pár set tisíc korun. Za všechny z té druhé skupiny zmiňme například Toyotu Aygo. Pořídíte ji už za 254 900 Kč. A ani Škoda Fabia, která je po technologické stránce o level výše, není o tolik dražší. Avšak jak moc velký rozdíl je mezi systémem infotainmentu v autě za několik stovek tisíc a v autě za několik milionů?

Článek

Není displej jako displej

Asi největší rozdíl, který poznáte na první pohled, bude displej. Dá se říci, že luxusnější segment má nejenom větší úhlopříčku displeje, ale především daleko kvalitnější displeje. Často v autě není displej jen jeden, ale hned několik. Kvalitou mám na mysli především rozlišení displeje. V levném autě je písmo i jakákoli grafika „chlupatá“ aneb je vidět, jak písmo není dokonale ostré.

Foto: Škoda Auto

Škoda Scala

Potkat se můžete i s tím, že levnější modely mají daleko horší reakce na ovládání dotykem. Pokud se jedná o kapacitní displej, tedy displej, který reaguje na lidskou „elektřinu“, pak počítejte s tím, že v rukavicích ho nebudete moci ovládat. Naopak prémiové automobilky to mají vyřešené. Například díky čidlům, která vidí, jakmile se váš prst blíží k displeji a dokáží propočítat, jaké tlačítko chcete zmáčknout. Třeba modely od Volva tak můžete ovládat i v rukavicích.

Základ je stejný, nadstandard spočívá v internetu

V čem se však systém infotainmentu prakticky neliší, to jsou základní funkce. Spárovat si telefon přes bluetooth, pustit si oblíbené písničky, rádio nebo zapnout navigaci zvládnete i ve zmíněné Toyotě Aygo. Doba jde dopředu a Aygo nabízí i podporu pro Apple CarPlay a Android Auto. To se nedá říci o některých prémiových automobilkách. Takové BMW CarPlay a Android Auto nepodporuje a třeba Porsche zvolilo pouze Apple CarPlay.

Prémiový segment má oproti tomu nižšímu věci navíc. Nejen, že celý systém je zabalený do hezčí grafiky, většinou i jeho reakce jsou daleko svižnější. Jiné je i to, že u levných modelů slouží displej infotainmentu především pro rádio, navigaci či CarPlay, zatímco v dražších modelech přes systém ovládáte různé funkce auta. Od nastavení podvozku, sedadel, masážní funkce, klimatizační podmínky přes podsvícení interiéru až po výšku, do jaké se vám bude otevírat víko zavazadlového prostoru. V dražších modelech jde tedy o jakýsi mozek celého auta.

Pořád on-line

Velkým rozdílem je on-line připojení. Takové Apple CarPlay bude stejné, ať už ho používáte v autě za 300 tisíc nebo za pět milionů. Avšak zcela jiný je interní systém automobilky. Prémiový segment ve většině případů nabízí připojení systému na internet pomocí datové SIM karty. V tu chvíli máte aktualizované mapové podklady, přehled o čerpacích stanicích či informace o počasí. Číst si můžete nejnovější zprávy, sledovat příspěvky na Twitteru, pouštět si hudbu ze Spotify a tak podobně.

Foto: Mercedes

Mercedes-Benz User Experience

Díky připojení na internet se prémiový segment stává tak trochu vaším druhým chytrým telefonem. Dostupnější modely žádné připojení na internet nenabízejí, minimálně Toyota Aygo ne. Taková Škoda Fabia ve výbavě Ambition vás vyjde na 304 900 Kč. Za tuto cenu máte systém infotainmentu připojený k internetu na jeden rok. Takže i v relativně dostupném modelu mít internetové připojení můžete, ale není to pravidlem.

Chytrý telefon i chytré hodinky

Pokročilejší systém infotainmentu často nabízí i možné spárování auta s aplikací na chytrém telefonu či chytrých hodinkách. Ani zde však nejde generalizovat. Ve zmiňované Toyotě Aygo máte smůlu. Avšak Škoda Auto to zvládne i s Fabií. Své aplikace má i BMW, Mercedes, Volvo nebo Audi.

Například v BMW můžete auto odemknout, zamknout, zkontrolovat polohu auta nebo se podívat, kolik pohonných hmot máte v nádrži. Stejné věci jako BMW umí i Škoda Fabia. Většina aplikací vám umožní mít přehled o poloze auta, spotřebě, informaci o tom, zda je auto zamčené či odemčené... Popřípadě si ho na dálku můžete zamknout. Skvělý pomocník je i kniha jízd, kterou zvládá jak řešení od Škody Auto, tak třeba Volva. Jenže Škoda Fabia se cenově pohybuje okolo 400 tisíc korun, zatímco Volvo překračuje hranici jednoho milionu korun. Brzy se benefitem prémiového segmentu stane i možnost kompletně fungovat pouze s chytrým telefonem. Ten nahradí zcela klíč od auta. Momentálně tuto technologii už umí BMW i Mercedes.

I v drahých autech vede chytrý telefon

Ve většině případů platí, že auto v cenové hladině několik stovek tisíc umí základní věci. Tedy spárování chytrého telefonu, přehrávání audia a za příplatek můžete mít i navigaci. V autě za několik milionů máte možnost si auto připojit na internet a ovládat ho pomocí chytrého telefonu. Zkušenost je však taková, že spousta zákazníků i v drahých autech stále raději vytáhne svůj chytrý telefon a věci řeší na něm, nikoli přes systém infotainmentu.

V dražším modelu budete mít kvalitnější displej, větší rozlišení a také hezčí zpracovaní. Vše zabaleno do příjemného grafického kabátu. Pominete-li však vzdálené ovládání pomocí chytrého telefonu, tak kombinace Toyoty Aygo a chytrého telefonu vám nabídne prakticky stejné funkce jako auto za několik milionů korun.

Možná si říkáte, že vzhledem k cenám toho prémiový segment po stránce infotainmentu neumí o tolik více. Máte pravdu, avšak cenový rozdíl dělá spousta dalších záležitostí. Značka, motorizace, druh výbavy a tak podobně. Zajímavý je přístup Mercedesu. Donedávna platilo, že ty nejlepší technologie dostávají vrcholné řady, tedy takový Mercedes třídy S, Audi A8 nebo BMW řady 7. Jenže Mercedes vzal svůj nejnovější a momentálně nejlepší systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) a nedal ho do třídy S, ale do třídy A. V autě, které vás v rozumné výbavě vyjde na jeden milion korun, tak dostanete momentálně to nejpokročilejší řešení včetně hlasové asistentky i rozšířené reality.

Související témata:
Načítám