Článek
Není to tak dávno, co jsme porovnávali závodní schopnosti amatéra a rallye závodníka na hradeckém okruhu Czechring. Výsledek nebyl překvapivý – můžete mít klidně o 100 koní silnější auto, vyladěnější podvozek, sofistikovanější převodovku nebo podporu počítačů, ale pokud ten potenciál neumíte využít, stejně dostanete napráskáno. Tentokrát nastal čas na trochu ostřejší zkoušku – vyzvali jsme na souboj motokáru královské kategorie KZ2.
Naši zbraň, ostrý hatchback Ford Focus ST, asi netřeba představovat. Jde zkrátka o vyvážené sportovní svezení pro každý den. Jenže co ta nejdynamičtější stránka věci? Abychom ji naplno využili, posadili jsme za volant Ondru Donáta z týmu Donát Racing, několikanásobného mistra amatérských rallye.
Zároveň jsme zavolali do propojených týmů Joka Racing a Spirit Racing a požádali je, aby nám poslali toho nejlepšího závodníka s tou nejnabušenější motokárou. Výsledek? Představujeme vám Dominika Javůrka, sedminásobného mistra republiky, který závodí už od svých pěti let.
Ostrý hoch a tryskomyš
Reprezentant dospěláckých automobilů pracuje se čtyřválcem o objemu 2,3 litru a s výkonem 280 koní. Zastavěný sedmirychlostní automat pak posílá sílu 415 Nm na přední kola skrze elektronicky řízený samosvorný diferenciál. V praxi to znamená akceleraci z místa na stovku za 6,1 sekundy a maximálku 250 kilometrů za hodinu.
Udržovat hbitý hothatch s provozní hmotnostní 1 534 kilogramů stabilní pomáhá ještě adaptivní podvozek a speciální jízdní profil určený pro závodní tratě. A protože je podzim, dostali jsme z legislativních důvodů od Fordu auto na zimních gumách, což nás možná bude stát cenné sekundy.
Role soupeře se ujala motokára třídy KZ2 – nejrychlejší mezi běžnými motokárami. Její podvozek Birel ART pochází z Itálie, stejně tak i motor TM Racing. Stroj váží pouhých 95 kilogramů (s řidičem 175 kilogramů), disponuje pohonem zadních kol, světlou výškou 20 milimetrů, hladkými pneumatikami (slicky), šestirychlostní sekvenční převodovkou a nemá žádné tlumiče ani jiné odpružení.
Srdcem mašiny je zážehový jednoválec s karburátorem o objemu 125 kubických centimetrů (0,125 l) a výkonu 58 koní (30 Nm). Pohonná jednotka točí až 14 500 otáček za minutu a z nuly na sto rozhýbe tuhle miniaturní formuli za 2,5 sekundy, přičemž maximální rychlost přesahuje 200 kilometrů za hodinu.
Zpětná zrcátka byste tu hledali marně, stejně jako startér (motor se probouzí k životu roztlačením) nebo diferenciál (jeho efekt zde nahrazuje geometrie řízení, tzn. vnitřní zadní kolo se nadlehčí a motokára lépe zatočí). Zhruba 10litrovou palivovou nádrž má řidič mezi nohama, dále obsluhuje dvouokruhové kotoučové brzdy (dva kotouče vpředu, jeden vzadu) a jízdní hodnoty mu poskytuje sofistikovaný palubní počítač umístěný na volantu. Rovněž o míru chlazení motoru se musí šofér starat sám. Jak tedy vidíte, jde o úplně jiný motoristický svět.
Pilotem a inženýrem v jednom
Trať jsme vybudovali na královéhradeckém Czechringu, nachystali pár rovinek, vraceček, technických sekcí a jeden průjezd (přelet) přes most. Závod byl koncipován na čtyři etapy se čtyřmi koly a jedním pevným startem. Vítěze určil ten nejlepší (nejrychlejší) čas. Jak tedy benzinem vonící mač probíhal? Přečtěte si komentáře jezdců.
Ondra Donát ve Focusu ST: „Automatická převodovka funguje v závodním módu perfektně. Vlastně ani nepotřebujete používat pádla. Na ty jsem sahal jenom při specifických situacích, kdy bylo potřeba ubrat plyn, avšak nepřeřazovat. Brzdy byly skvělé, nevadly a na sériové auto se zimními pneumatikami plně dostačovaly. Možná škoda toho obutí, zvládl bych myslím o dvě sekundy lepší časy na kolo, kdybych měl letní dezén.“
„Na startu jsem postrádal launch control, ten je dostupný pouze s manuálem. Naopak mě potěšila možnost vypnout elektronickou stabilizaci, proto bylo možné se do řízení obout opravdu naplno. Volba čisté stopy se v kombinaci s povedeným podvozkem ukázala jako nejlepší a už v polovině závodu jsem našel hranice auta, proto se mi dařilo zajíždět více méně stabilní časy.“
Dominik Javůrek v motokáře: „Mým cílem je samozřejmě jet co nejrychleji, ale na okruhu musím sledovat daleko víc věcí. Soustředím se na naladění podvozku, řeším, jak moc mám citlivý předek kvůli nastavení geometrie. Důležitá je rovněž teplota výfukových plynů (pohybuje se kolem 620 stupňů Celsia), ta mi dává relevantní informace o nastavení karburátoru.“
„I přes relativně nerovný povrch Czechringu nebylo problémem zvládat jeho nástrahy, obavu jsem měl pouze ze svodidel (náraz do nich by znamenal vážné zranění) a nečistot na asfaltu. Podobně jako rallye piloti hledám brzdné body a snažím se je posouvat, taktéž řeším průběh motoru a zkoumám, od kolika otáček nastupuje znatelný tah a kdy končí. Nelze opomínat ani limity přilnavosti, tlak v pneumatikách nebo řazení.“
My ještě dodáváme, že motokárovým jezdcům poskytují důležitá data jejich palubní počítače, které umí pomocí GPS a magnetických smyček na okruhu ukazovat mezičasy s přesností na setiny. To dává závodníkům informace o tom, jak moc se zlepšili či zhoršili. Nezřídka kdy se piloti motokár musí ohlížet za sebe nebo poslouchat zvuky konkurenčních motorů – jedině tak poznají, jestli se soupeři blíží, jak daleko jsou, a zdali se chystají zaútočit.
Ford Focus ST | Čas | Motokára KZ2 | Čas |
---|---|---|---|
1. kolo | 1:00:163 | 1. kolo | xxx |
2. kolo | 0:56:100 | 2. kolo | 0:47:313 |
3. kolo | 0:57:020 | 3. kolo | 0:49:358 |
4. kolo | 0:55:008 | 4. kolo | 0:46:596 |
1. kolo | 1:00:188 | 1. kolo | 0:48:196 |
2. kolo | 0:56:015 | 2. kolo | 0:47:192 |
3. kolo | 0:58:330 | 3. kolo | 0:46:258 |
4. kolo | 0:53:077 | 4. kolo | 0:47:413 |
1. kolo | 1:00:035 | 1. kolo | 0:47:358 |
2. kolo | 0:55:452 | 2. kolo | 0:46:542 |
3. kolo | 0:54:263 | 3. kolo | 0:46:195 |
4. kolo | xxx | 4. kolo | 0:48:015 |
1. kolo | 0:59:246 | 1. kolo | 0:48:452 |
2. kolo | 0:58:545 | 2. kolo | 0:46:517 |
3. kolo | 0:53:119 | 3. kolo | 0:45:154 |
4. kolo | 0:54:453 | 4. kolo | 0:45:040 |
Tentokrát jsem to opravdu nečekal
Výsledková tabule nakonec ukázala měřená kola, chyby na obou stranách a odhalila pro někoho možná šokující pravdu. Nejlepší čas Ondry Donáta ve Focusu ST činil 0:53:077, zatímco podzimem promrzlý Dominik Javůrek to nejrychleji zvládl za 0:45:040. Bavíme se tedy o zhruba osmisekundovém rozdílu.
Nejde o tak markantní rozdíl, viďte? Ačkoli hendikepy byly na obou stranách, každý z pilotů se blýsknul v duchu fair play a radosti ze závodů. Budete se divit, ale naši klíčoví aktéři byli výsledky nakonec překvapeni.
„Upřímně jsem čekal daleko horší výsledek vzhledem k parametrům motokáry. Ford odvedl na ostrém Focusu opravdu dobrou práci. Sladit auto pro každý den a sportovní charakter není nic snadného. Papírově jsem měl prostě totálně prohrát, ale ST se ukázalo ve svém nejlepším světle. Porážku tedy jako debakl nehodnotím,“ komentuje výzvu Donát.
„Jak může být obyčejná předokolka za necelý milion korun tak rychlá? Nechápu! Cítil jsem, že na Czechringu zvítězím, jenže jsem netušil, jak moc mi bude obyčejný Focus ST šlapat na paty. Jsem zvyklý ujíždět i Fabii R5, ale tohle mě vážně překvapilo,“ uzavírá poměrně netradiční duel Javůrek.
Za technické zázemí a podporu děkujeme skupině RallyHK.