Článek
Je skoro těžké uvěřit, že už je to osm let, co se v roce 2011 na výstavě Concours d'Elegance v Pebble Beach ukázal koncept hypersportu SSC Tuatara. Zdálo se, že je to jen další z projektů nadšených snílků, ale po osmi letech zdánlivé nečinnosti, která však prý byla naplněna vývojem a přípravami, by mělo být SSC zpět. Na stejném místě, kde se odehrála premiéra konceptu, totiž ukáže automobilka první hotové auto! Ve výrobě v americkém Richlandu ve státě Washington už prý lepí karbonové monokoky, aby se stihlo vyrobit všech sto slíbených aut. První SSC už má být kompletní!
Samozřejmě, že k ovacím je ještě zatraceně daleko, ale celý projekt SSC Tuatara Hypercar je natolik zajímavý, že určitě stojí za pozornost. Aby bylo možné opravdu atakovat hranici 300 mil za hodinu, tedy 480 km/h, bylo klíčové dosáhnout co nejnižšího aerodynamického odporu. Koeficient odporu vzduchu 0,299 je nejnižší ze všech sportovních aut a je dosažitelný jen díky aktivní aerodynamice.
Jenže jen tohle nestačí, potřebujete i dostatek výkonu. Zapomeňte na nějaké složité hybridní systémy nebo snad dokonce čistou elektřinu, SSC se spoléhá na klasickou kovářskou práci. Agregát si jednoduše objednali u výrobce dragsterových motorů a ten pro ně připravil hliníkový osmiválec o objemu 5,9 litru se dvěma turbodmychadly a výkonem 1 350 koní při použití klasického benzinu s 91 oktany. Použijte však E85 a rázem máte k dispozici 1 750 koní, což už je dost na to, abyste zpomalili otáčení zeměkoule.
Abyste tenhle výkon byli schopni přenést, potřebujete dostatečně silnou převodovku a tu dodává další zkušený externí dodavatel, italský výrobce závodních skříní CIMA. Sedmistupňový automat s jednou spojkou by měl zvládnout přeřadit za méně než 100 milisekund… Přijde vám to neuvěřitelné? Nejnovější Ferrari SF90 Stradale na to potřebuje 200 milisekund, ale Porsche v době uvedení modelu 918 Spyder tvrdilo, že na to potřebuje jen 50 milisekund. Jen pro představu - 200 milisekund trvá mrknutí lidského oka.
Přímo se nabízí srovnání s Koenigseggem Jesko, který debutoval na autosalonu v Ženevě. I ten má totiž ambice na prolomení hranice 300 mil. Jesko má běžný spalovací motor, ale jeho výkon činí 1 600 koní a kromě dvou turbodmychadel má ještě elektrický kompresor a unikátní devítistupňovou převodovku vlastní konstrukce. Jeho karoserie je taky z karbonu a výsledná váha dělá 1 420 kg, SSC by mělo být lehčí o nějakých šedesát kilogramů.
Uvidíme tedy, kdo bude první, komu se podaří rozjet svoje auto na 480 km/h. Kromě techniky totiž potřebujete i čas, prostor a ideální podmínky. Když jel před dvěma lety Koenigsegg Agera RS rychlostí 444.6 km/h, tak to bylo na uzavřené dálnici v Nevadě, a Agera tak pokořila rekord Bugatti Veyron. SSC na to ale má, minimálně tedy techniku, a tak se nezbývá než těšit. Každopádně automobilka slibuje, že první zákazník si auto převezme již v srpnu letošního roku!