Článek
V první řadě je potřeba si uvědomit, že existují situace, kdy je trocha „kouře“ za autem normální. Jde o chladné dny s vysokou vlhkostí vzduchu, kdy se za autem objeví stoupající lehká pára. V praxi jde o stejný jev, jako když v chladu páru vydechujeme. Pára jde v zimě z výfuku prakticky všem autům a nejedná se o nic nenormálního. Jakýkoliv jiný kouř ale značí něco v nepořádku.
Černý kouř
Začněme u té nejméně děsivé varianty a sice u situace, kdy vaše auto začalo kouřit černě. V tom případě motor z nějakého důvodu nedokonale spaluje, běží na bohatou směs, ovšem problém v mechanice motoru jako takové s největší pravděpodobností není. Často se jedná pouze o relativně banální závady, jako vadný snímač plnícího tlaku, vadná váha vzduchu nebo hodně zanesený vzduchový filtr.
Máte-li větší smůlu, možná se pak potýkáte s vadnou regulací turbodmychadla, špatnou lambda sondou, případně se zanesenými vstřikovači. Stačí pouze jeden špatný vstřik, neschopný vstřikovat dostatek paliva, aby řídicí jednotka reagovala zvýšením dávky paliva na dalších válcích, a předešla tak klepání motoru. Opačným případem je tekoucí vstřik, kdy jde do jednoho válce víc paliva než do ostatních. I tak ovšem platí černý kouř za ten „nejméně špatný“ kouř. Bohatší směs motoru krátkodobě nijak neuškodí, pouze dlouhodobě může zapříčinit nadměrnou tvorbu karbonových úsad a s nimi spojené problémy. O karbonu v motoru však zase někdy jindy.
Bílý kouř
Teď se však přesuňme do sféry, kdy začíná kouř z výfuku znamenat opravdové problémy, zpravidla se týkající vlastní mechaniky motoru. Bílý kouř z výfuku znamená – stejně jako v případě chladného počasí – vlastně vodní páru. Jenže pokud se pára za výfukem objevuje i za teplých dnů s nízkou vzdušnou vlhkostí, navíc ve výrazně vyšší hustotě, znamená to jediné – motor žere vodu.
Vodou se myslí voda z chladicího systému a ta pochopitelně nemá ve spalovacích prostorách vůbec co dělat. Když se sem dostane, je to s největší pravděpodobností přes prasklé těsnění pod hlavou, případně prasklinou v hlavě nebo v extrémním případě přímo na bloku motoru. I když půjde pouze o těsnění, poškozené například přehřátím, nemine vás velmi nákladný servis.
Ohromný průšvih nastává i tehdy, pokud se do motoru dostane velké množství vody naráz. Nestlačitelná kapalina totiž způsobí, že se písty nárazem zastaví a v ten moment se ohnou ojnice nebo praskne celá klika. Tento jev, známý pod anglickým termínem „hydro-lock“, má ale jednu velkou výhodu. Motor už nemusíte ani rozebírat, prostě jej rovnou vyhodíte.
Modrý kouř
Problém mechanického rázu máte docela určitě i ve chvíli, kdy začne auto kouřit modře. Modrý kouř je totiž způsobený spalováním oleje. Pochopitelně čím víc oleje motor spaluje, tím víc modrého kouře se za autem objevuje. Obecně ovšem platí, že jakmile už je kouř viditelný, spotřeba oleje je hodně vysoká a daleko přesahuje jeden litr na tisíc kilometrů.
Pokud je kouře trocha, dostává se olej do spalovacích prostor skrz netěsné pístní kroužky nebo těsnění ventilů, a jedná se tedy o závadu způsobenou pravděpodobně opotřebením při vysokém nájezdu. Pokud však auto začalo kouřit z ničeho nic a předtím olej nežralo, je problém o dost větší. Tady se může jednat třeba o prasklý válec, nebo v případě turbomotorů o netěsnící hřídel turbodmychadla, skrz kterou se olej dostává do sání. Tak či tak čeká některou z částí motoru generální oprava.