Hlavní obsah

Auta očima umělců – Nové světlo na známé tvary

Foto: Marian Chytka

Auta jsou pro mnohé lidi jen pojízdnými plechy s hromadou kabelů uvnitř, nicméně díky objektivům fotografů mohou chytit úplně jiný šmrnc

Káry, plechovky nebo mazlíčci – tím vším mohou být současné automobily. Ať už jde o závoďáky, sporťáky nebo vesmírně vypadající vozítka, vždy se najde několik nadšenců, kteří se je snaží zachytit v úplně jiném světle a v docela nových souvislostech. Máme pro vás další sbírku umělecky laděných snímků od talentovaných českých fotografů.

Článek

Psí pohled

Uznávaný profesionální fotograf Marian Chytka se proslavil především povedenými snímky z Dakaru. Ovšem neméně zajímavé fotky tvoří také z ostatních akcí – naposledy šlo o ADAC Rallye Deutschland. Marian dokáže svými fotkami vdechnout německému WRC úplně jiný život.

Foto: Marian Chytka

Co se to leskne v psích očích? No přece Citroën!

Důkazem toho je tento snímek, který vznikl před startem tzv. „shakedownu“. Na místo se nahrnula spousta fanoušků a jeden z nich měl s sebou psa. Zvíře postávalo vedle Citroënu a Marian viděl, jak se mu auto odráží v očích. V ten jediný okamžik, kdy mohl profesionální fotograf unikátní moment zachytit, měl půjčený makro objektiv 105 milimetrů. Chytka pejska hladil, aby stál, ale podle jeho slov nešlo o nic snadného, protože se čtyřnohý fanoušek rallye neustále vrtěl. Nakonec se však jeden snímek podařil a na Marianově Facebooku sbírá slušné počty „To se mi líbí“. A nám se líbí také!

Kaleidoskop

Foto: Marian Chytka

Závodní auto zachycené dírou po kulce vrhá na německou WRC úplně jiný pohled

Nápaditost Chytkovi při focení rozhodně nechybí, což reflektuje další snímek pořízený na německé WRC. Ve vojenském prostoru na Panzerplatte stojí bouda s částečně vybitými a prostřelenými okny. Marian nelenil a skrze díru po kulce se objektivem zaměřil na projíždějící auto. Výsledek pak na sebe nenechal dlouho čekat a vznikl další unikátní snímek. Ostatně podívejte se sami, jak fotografie vznikala.

Foto: Marian Chytka

Jak vzniká takový umělecký snímek? Podívejte se na to sami

Demonstrace technologií

Znáte BMW i8 Roadster? Pro mnohé lidi jde jistě o další superdrahý a namyšlený „bavorák“, nicméně dnes už konstrukčně staré vozidlo stále ukazuje, jaké technologie byly k dispozici před několika lety a jaké používáme vlastně dodnes. Plug-in hybridní sportovní vůz disponuje dvěma moduly – životním, který je vyrobený povětšinou z uhlíkových vláken, a pohonným, který hostí benzinový tříválec vzadu a elektromotor vpředu.

Foto: Michal Jirák

Je drahé, okázalé, luxusní a vlastně staré, ovšem pořád má co nabídnout a každý se za ním otočí

Spojením dvou světů pak vznikne okázalé, výkonné, atraktivní a na svoji třídu relativně úsporné vozidlo – bez externího dobíjení spotřebuje cca 7 litrů paliva na sto kilometrů. Unikátním poznávacím znamením jsou boční dveře, které se otevírají směrem vzhůru – podobně jako u některých vozidel značky Lamborghini. Talentovaný fotograf Michal Jirák si unikátní sporťák za 4,7 milionu korun vychutnal v Hradci Králové před vědeckou knihovnou.

Tažná síla

Víte, co je skitching? Pokud jste někdy hráli videohru Tony Hawk’s Pro Skater 4, máte jasno. Jestliže nemáte ponětí, napovíme vám – podívejte se na fotku od Michala Jiráka. Tato praktika spočívá v tom, že se cyklista, motorkář nebo jezdec na skateboardu zachytí jedoucího auta a část trasy se nechá táhnout. Díky tomu mohl Michalův kamarád Matěj Knapp dosáhnout rychlosti přes 35 kilometrů v hodině, což na dřevěném prkně bez brzd byl celkem divoký zážitek. Jako tažné vozidlo posloužilo jedno z nejvýkonnějších sériových BMW současnosti – model M5 Competition s osmiválcem, pohonem všech čtyř kol a výkonem 625 koní.

Foto: Michal Jirák

Dámy a pánové, tohle je skitching

Odraz umění

Dálniční nadjezdy jsou úchvatné stavby, které denně ušetří tisícům lidí čas a nesou obrovskou zátěž v podobě mnoha tun asfaltu a projíždějících aut. Jde o důmyslné stavby navržené těmi nejlepšími inženýry – podobně jako Lexus RC 300h. Sportovní kupé vyrobené elitními dělníky zvanými Takumi reflektujte japonskou preciznost a promyšlené tvary. Vzhledem k aerodynamické karoserii, úspornému motoru a hybridní soustavě umí dynamicky naladěný Lexus jezdit za 6,5 litru benzinu na sto. Onen kontrast mezi robustní stavbou s drsným povrchem a luxusním kupé dokonalé hladkosti zachytil fotograf Michal Jirák nedaleko nájezdu na dálnici D11.

Foto: Michal Jirák

Dálniční nadjezdy jsou úchvatné stavby, podobně jako řemeslná auta od luxusní divize japonské Toyoty

Světelný indián

Profesionální fotograf Radoslav Holan si se světlem umí pohrát. Důkazem toho je snímek motocyklu Indian Chief Dark Horse, který je složený z několika expozic a dosvícený diodovým světlem. Vidíte světlenou linii vpravo? Tušíte, jak vznikla? Jelikož je fotografie složena z více vrstev, v jedné z nich Radoslav zkrátka nastartoval mašinu a projel okolo. Provedení je tedy trochu matoucí a náročné, ale výsledek stojí za to a motorka je citlivě prošpikovaná novými světly.

Foto: Radoslav Holan

Propracovaný snímek motocyklu Indian Chief Dark Horse vlastně vznikl složením z několika vrstev

Problémy s parkováním

Chevrolet Bel Air Station Wagon je synonymem pro pořádné dvoudveřové severoamerické kombi s praktickou výbavou, luxusním prostorem a možným benzinovým osmiválcem. Vůz okatě demonstruje, jak si tehdy (a vlastně i dnes) „amíci“ představovali opravdové účelové auto. Oproti evropským kombíkům je Chevrolet Bel Air pojízdným letištěm s gigantickými rozměry, nicméně odpovídá svému určení a širokým cestám v USA. Ono už i zaparkovat Octavii Combi před obchodním domem je dnes mnohdy docela těsná záležitost, takže si představte, že přijedete nakoupit tímhle skvostem. To se za chvíli objevíte na sociálních sítích jako „mistr parkování“, když tenhle pojízdný klenot postavíte jinak, než udávají úzké bílé čáry.

Foto: Ondřej Kroutil

Chevrolet Bel Air Station Wagon je synonymem pro opravdové severoamerické kombi

Pan univerzál

Subaru XV je známé ve Spojených státech jako model Crosstrek a jde celkově o jeden z nejuniverzálnějších současných crossoverů. Pod tímhle pojmem si většinou vybavíte nějakého křížence hatchbacku a SUV, nicméně může jít také o mutaci kombíku a off-roadu, což se stalo právě u Subaru XV.

Foto: Martin Sznapka

Subaru XV patří k jedněm z nejuniverzálnějších crossoverů. A to ani nemusí vypadat jako pseudo-SUV

Praktický vůz tak dostal symetrický pohon všech čtyř kol, automatickou převodovku, dvě kamery systému EyeSight a hodně slušnou terénní průchodnost. Ačkoli na to auto nevypadá, můžete s ním směle vyrazit do lesa, na pole nebo rozrážet hluboký sníh, a ještě táhnout přívěs! Nevěříte? Tak se podívejte na obě fotky zachycující populární XV v akci.

Foto: Subaru

Nejen, že vůz můžete vzít na pole, do terénu nebo ho vymáchat ve sněhu. Tohle všechno můžete dělat i s připojeným vozíkem!

Luxusní škodovka

Bývalý motocyklový novinář Radoslav Holan se v roce 2003 vydal také na dráhu fotografa a věnuje se především cvakání automobilů a motocyklů. Dechberoucí fotka Škody Scala vznikla na Holanově letošní dovolené v Chorvatsku, kde přijal výzvu kolegů, aby stvořil zajímavý snímek s pomocí širokoúhlého objektivu. Radoslav, pokud má čas, rád experimentuje se světlem. Na snímku pracovalo i několik jeho kamarádů, kteří auto nasvěcovali malou diodovou lampou. Fotografie je zároveň protikladem jeho rutinní práce, protože běžně své fotky neumělkuje. Škoda Scala v jeho podání tak najednou působí jako honosný prémiový vůz, nemyslíte?

Foto: Radoslav Holan

Škoda Scala pod umělým osvětlením najednou vypadá jako luxusní vůz

Rozzlobený medvěd

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet naprosto okatě demonstruje svoji sílu. Podívejte se na snímek pořízený profesionálním fotografem Jakubem Misíkem – rozzuřený medvěd si kleká na pravačku, aby zdolal náročnou zatáčku ve vysoké rychlosti.

Foto: Jakub Misík

Mercedes umí okatě demonstrovat svoji sílu. Aby ne, když má pod kapotou dvakrát přeplňovaný osmiválec

Díky pokročilé stabilizaci si může práce dvakrát přeplňovaného osmiválce užívat i méně zkušený řidič, protože počítače, v tomhle případně armáda počítačů, bdí za řidiče. Ono přece jen zkrotit 612 koní a 900 Nm točivého momentu není bez elektronických chůviček úplně snadné.

Načítám