Hlavní obsah

Auta na silnicích stárnou – A to dokonce i v USA

Foto: Chevrolet

Zvyšující se průměrné stáří aut jezdících po silnicích není problém jen v Česku, ale dokonce i ve Spojených státech amerických. Prodeje nových vozů se zadrhávají, lidé si totiž raději nechávají svá stará auta. Proč se to děje a čemu to vadí?

Článek

Nejnovější studie americké společnosti IHS Markit, která se zabývá průzkumy, výzkumy a datovou analýzou, přinesla nepříjemné novinky – průměrné stáří aut brázdících silnice v USA je 11,9 roku (konkrétně 12,4 roku pro osobní a 11,6 roku pro lehká komerční auta). Ve srovnání s daty z roku 2002 je to zhoršení o 24 % (tehdy to bylo 9,6 roku, data z roku 2009 hovoří o průměru 10,3 roku).

Proč se to děje?

Podle analytiků IHS Markit za to může především zvyšující se kvalita moderních aut. „Lidé je dokážou bez problémů provozovat déle než dřív,“ vysvětluje Todd Campau z IHS Markit. „V půlce devadesátých let byla auta s nájezdem kolem 160 000 kilometrů na konci životnosti. Dnes jsou s tímto nájezdem stále v dobré formě.“

Zlepšení nehrozí

Tato situace by se měla v budoucnu ještě zhoršovat – například kvůli dopadům koronavirové krize. Lidé toho totiž se svými auty za posledních pár měsíců kvůli omezenému pohybu obyvatel mnoho nenajezdili, ekonomické dopady mnohé přinutí utáhnout si opasky a s nákupem nového auta ještě posečkat. „Rozhodně brzy překročíme hranici 12 let,“ potvrzuje Todd Campau.

Jak je to u nás?

To ale pořád není nic proti situaci na silnicích v Česku – letos v dubnu totiž statistici Svazu dovozců automobilů oznámili prolomení hranice průměrného stáří aut na úrovni 15 let. A i u nás tržní analytici očekávají zpomalení nákupu nových aut a zvýšení poptávky po lacinějších ojetinách.

A proč to vadí?

Tak předně to zpomaluje národní ekonomiku, která je v každém státě na automobilovém průmyslu vysoce závislá (automobilky kromě vlastních zaměstnanců dávají práci celému řetězci dodavatelů, logistických firem a dalších agentur). Ohrožuje to ale také bezpečnost na silnicích, protože modernější auta mají vyšší úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti, jsou tedy vybavené prvky, které pomáhají zabraňovat srážkám a snižují dopady případných havárií.

Načítám