Hlavní obsah

Auta masových automobilek jsou spolehlivější než prémiová

Foto: Toyota

Toyota se v hodnocení spolehlivosti umístila nejlépe mezi masovými značkami. Už zase

Očekávali byste, že auta, za která dáte horentní sumu, budou ve všem lepší než ta laciná? Bohužel to tak není vždy a problémy s výrobní kvalitou trápí i prémiové automobilky, jak ukázala výroční studie JD Power v USA. Zazářily v ní očekávané značky, ale jiné – často z prémiového segmentu – překvapivě propadly. Za řadu problémů přitom může integrace moderních technologií.

Článek

Studie JD Power každoročně mapuje spokojenost zákazníků s novými vozy – toto konkrétní kolo probíhalo na konci loňského roku v USA a bylo v něm dotázáno 32 952 majitelů tříletých vozů na jejich dosavadní zkušenosti. Ze studie vyplynulo, že celková spolehlivost aut se zvyšuje (konkrétně o 4 % napříč všemi segmenty), ale mezi jednotlivými značkami existují pořád velké kvalitativní rozdíly. A jistotu vyšší spolehlivosti si bohužel nezajistíte zaplacením vyšší sumy za prémiový produkt – masové značky totiž zaznamenaly poprvé po 30 letech konání zákaznického průzkumu lepší průměrný výsledek než značky prémiové.

Foto: Archiv redakce

Masové automobilky poprvé po 30 letech konání průzkumu zaznamenaly lepší průměrný výsledek než prémiové. Hodnoty znamenají počet problémů na 100 vozidel, takže čím nižší číslo, tím lepší výsledek (zdroj: JD Power průzkum spokojenosti zákazníků 2019)

V anketě tradičně zazářily značky Lexus, Porsche (model 911 se stal vůbec nejlépe hodnoceným autem) a Toyota, které vytrvale vládnou prakticky všem žebříčkům spolehlivosti a zákaznické spokojenosti. Hned za nimi (tedy po Chevroletu a Buicku, které ale v Evropě neseženete) následovaly MINI, BMW a Audi v závěsu s koncernovou dvojicí Hyundai a Kia, až pod nimi se pak umístil nejen Volkswagen, ale překvapivě taky Mercedes. Všechny německé značky si však ve srovnání s předchozími roky své výsledky mírně vylepšily.

Na špičce tabulky se však žádné velké překvapení nekonalo, zajímavé to začalo být až na samotném chvostu tabulky. V poslední trojici se totiž objevilo Volvo, které si na své švédské kvalitě vždy zakládalo, Land Rover se svými zdánlivě odolnými terénními auty skončil na předposledním místě (a Jaguar jen o pár příček výš) a úplně nejhůř dopadl Fiat…, u kterého to ale příliš nepřekvapí.

Foto: Archiv redakce

V hodnocení značek dopadly nejlépe Lexus (nejlepší prémiová značka), Porsche a Toyota (nejlepší masová značka), na dně tabulky je pak Volvo, Land Rover a Fiat (zdroj: JD Power průzkum spokojenosti zákazníků 2019)

Problémy, na které si zákazníci u svých aut stěžovali, byly velmi různorodé. Ukazuje se, že mechanika už je v dnešní době docela prověřená a největší problémy přináší postupná integrace moderních technologií. Dave Sargent, viceprezident JD Power pro světový automobilový průmysl, k tomu řekl: „Auta jsou dnes vůbec nejspolehlivější, ale výrobci bojují s problémy jako je hlasové ovládání, řazení automatických převodovek nebo závady baterií.“

Rozeznávání hlasu je vážně neodladěnou záležitostí, už jen kvůli rozmanitosti slov, přízvuků a hlasů. Na převodovky si zákazníci stěžují s představením automatů s vysokým počtem převodů (8, 9 ale i 10 rychlostí), které udržují příliš vysoký kvalt nebo neustále řadí při hledání toho ideálního pro danou situaci. Další problémy přináší nedokonalá funkce jízdních asistentů (nouzové brzdění, parkovací asistent nebo sledování jízdy v pruhu), navigace se složitým ovládáním nebo nefunkční Bluetooth připojení, uživatelé si ale stěžovali i na přílišnou hlučnost některých aut nebo materiály v interiéru, které se snadno poškrábou.

Šíře problémů potvrzuje, jak neskutečně komplexním a komplikovaným produktem jsou moderní automobily. A to, že je automobilky zvládají produkovat v neustále se zvyšující kvalitě, je příslibem roků příštích. Nicméně až budete vybírat nový vůz, myslete na to, že mezi automobilkami jsou i velké kvalitativní rozdíly a prémiové peníze vám automaticky nezaručí neprůstřelnou kvalitu.

Načítám