Článek
Studie JD Power každoročně mapuje spokojenost zákazníků s novými vozy – toto konkrétní kolo probíhalo na konci loňského roku v USA a bylo v něm dotázáno 32 952 majitelů tříletých vozů na jejich dosavadní zkušenosti. Ze studie vyplynulo, že celková spolehlivost aut se zvyšuje (konkrétně o 4 % napříč všemi segmenty), ale mezi jednotlivými značkami existují pořád velké kvalitativní rozdíly. A jistotu vyšší spolehlivosti si bohužel nezajistíte zaplacením vyšší sumy za prémiový produkt – masové značky totiž zaznamenaly poprvé po 30 letech konání zákaznického průzkumu lepší průměrný výsledek než značky prémiové.
V anketě tradičně zazářily značky Lexus, Porsche (model 911 se stal vůbec nejlépe hodnoceným autem) a Toyota, které vytrvale vládnou prakticky všem žebříčkům spolehlivosti a zákaznické spokojenosti. Hned za nimi (tedy po Chevroletu a Buicku, které ale v Evropě neseženete) následovaly MINI, BMW a Audi v závěsu s koncernovou dvojicí Hyundai a Kia, až pod nimi se pak umístil nejen Volkswagen, ale překvapivě taky Mercedes. Všechny německé značky si však ve srovnání s předchozími roky své výsledky mírně vylepšily.
Na špičce tabulky se však žádné velké překvapení nekonalo, zajímavé to začalo být až na samotném chvostu tabulky. V poslední trojici se totiž objevilo Volvo, které si na své švédské kvalitě vždy zakládalo, Land Rover se svými zdánlivě odolnými terénními auty skončil na předposledním místě (a Jaguar jen o pár příček výš) a úplně nejhůř dopadl Fiat…, u kterého to ale příliš nepřekvapí.
Problémy, na které si zákazníci u svých aut stěžovali, byly velmi různorodé. Ukazuje se, že mechanika už je v dnešní době docela prověřená a největší problémy přináší postupná integrace moderních technologií. Dave Sargent, viceprezident JD Power pro světový automobilový průmysl, k tomu řekl: „Auta jsou dnes vůbec nejspolehlivější, ale výrobci bojují s problémy jako je hlasové ovládání, řazení automatických převodovek nebo závady baterií.“
Rozeznávání hlasu je vážně neodladěnou záležitostí, už jen kvůli rozmanitosti slov, přízvuků a hlasů. Na převodovky si zákazníci stěžují s představením automatů s vysokým počtem převodů (8, 9 ale i 10 rychlostí), které udržují příliš vysoký kvalt nebo neustále řadí při hledání toho ideálního pro danou situaci. Další problémy přináší nedokonalá funkce jízdních asistentů (nouzové brzdění, parkovací asistent nebo sledování jízdy v pruhu), navigace se složitým ovládáním nebo nefunkční Bluetooth připojení, uživatelé si ale stěžovali i na přílišnou hlučnost některých aut nebo materiály v interiéru, které se snadno poškrábou.
Šíře problémů potvrzuje, jak neskutečně komplexním a komplikovaným produktem jsou moderní automobily. A to, že je automobilky zvládají produkovat v neustále se zvyšující kvalitě, je příslibem roků příštích. Nicméně až budete vybírat nový vůz, myslete na to, že mezi automobilkami jsou i velké kvalitativní rozdíly a prémiové peníze vám automaticky nezaručí neprůstřelnou kvalitu.