Článek
Nasedat v letních vedrech do auta zaparkovaného na slunci je skutečně za trest. Venkovní teploty dosahují 40 stupňů, kdy už člověk padá na hubu, v autě pak může být klidně i 70. Všechny plasty jsou rozpálené, že na nich ani neudržíte ruku, aspoň že volant je potažený kůží, takže s ním nemusíte žonglovat jako s rozpálenými uhlíky à la doby starých Škodovek. Motor ale naskočí na první natočení, pak stačí pár minut se zapnutou klimatizací a v kabině je zase příjemně, všechna elektronika pracuje, ani plasty se nekroutí, i když asfalt na zemi bublá jako gejzír. Zvláštní, že?
A je to ještě zvláštnější, když si uvědomíte, že podobné je to i v zimě při minus dvaceti, kterých se tu taky občas dočkáme. Celý svět zamrzl a do auta se někdy musíte dostávat lopatou a sekáčkem na led, ale jakmile jste uvnitř, stačí nastartovat, zmáčknout pár tlačítek vyhřívaných součástí a nánosy sněhu a ledu se rázem změní na neškodnou vodu. Všechny systémy auta bez problémů fungují a k dokonalosti chybí už jen tlačítko na vyhřívání silnice před vámi, aby to tolik neklouzalo.
Zní to zcela samozřejmě, ale věřte, že není. Zkuste totéž udělat se svým hi-fi nebo počítačem a uvidíte, jak si povedou. Asi ne moc slavně. Přitom hi-fi i počítač v autě máte, k tomu ještě kupu dalších sofistikovaných systémů, citlivých senzorů a čidel, všechny mechanické části a samozřejmě motor, který je samostatným komplikovaným světem v tomhle už tak dost složitém vesmíru.
Automobil je prostě nejkomplexnějším produktem, jaký si můžete pořídit (pokud tedy zrovna nesháníte letadlovou loď nebo stíhačku F35) – tomu odpovídá pečlivost při konstruování a nekonečné testování, kterým projdou prototypy. Ty miliony najetých kilometrů zahrnují samozřejmě také pekelná horka Údolí smrti, kde odmítají žít i nezničitelné mikroorganismy, nebo extrémní mrazy za polárním kruhem, kdy se tažní psi raději zachumlají pod teplou peřinu s hrnkem horkého čaje. Auta jsou dnes tak bytelná, že dokonce odolají i nájezdům nenechavých dětí, které to, co neukousnou nebo neulomí, aspoň ocucají nebo okopou. A auta stále drží.
Jasně, nejsou tak úplně bezchybná. Občas se do konstrukce vloudí chybka, jindy zase nějaký šotek proklouzne sítem testů a kvalita výroby je taky proměnlivá (za což mohou především omylní lidé, kteří na lince pracují), jenže z valné většiny auta prostě fungují a dokážou najezdit desítky a stovky tisíc kilometrů, aniž byste museli každou chvíli zastavit u krajnice, vyhrnout si rukávy a jít se v tom pěkně povrtat, jak to bývalo zvykem dříve.
Vlastně to jediné, co je spolehlivě zničí, je bezohledné zacházení jejich majitelů – necitlivé řízení, nulová péče nebo zanedbaná údržba. Zázrakem je, že i svým uživatelům navzdory se mnohá auta odmítají vzdát a dál jezdí. Ty vraky, které občas vidím na silnici, jsou k neuvěření. Přitom by stačilo občas trochu zájmu (chovat se k nim s citem, zajet na myčku, vyměnit olej nebo se stavit u mechanika) a hned by vypadaly veseleji…
Auta jsou vážně fantasticky komplikované stroje a je zázrakem moderních technologií, že dokážou spolehlivě fungovat i v náročných podmínkách, kterým je neustále vystavujeme. A pokud chcete, aby jim to vydrželo i v budoucnu, nezapomeňte se o ně pečlivě starat. Protože jak říkal Walter Röhrl: „Auta nejsou jako lidé, auta potřebují lásku.“