Článek
Volná plocha na krytce chladiče se stala ideálním místem, kam umístit znak výrobce automobilu. A jak se první automobily změnily z pojízdných výbušných experimentů na soukromé expresy pro vyvolené, stoupla i prestiž jejich výrobců. Ruku v ruce se pak znaky na kapotě zvětšovaly a propracovávaly. Největší, nejluxusnější a nejdražší předválečné auto, Bugatti Royale, mělo na vrcholku chladiče sochu slona – potřebujete snad vědět víc?
Tato tradice se udržela i po válce, kdy z přídí aut zmizely masivní chladiče a karoserie se více zaoblily, místo na kapotě však zůstalo vyhrazené znakům často v podobě rozličných soch – obvykle zvířat ve skoku, ladných ptáků v letu nebo éterických ženských postav, někdy ale i hlav indiánů, znaků raketové doby nebo postav lukostřelců. Jenže s rostoucím počtem vozů v ulicích a nevyhnutelným zvýšením počtu srážek s chodci se ze soch na kapotě stal problém…
Víte, jedna věc totiž je u zaparkovaného auta obdivovat propracovanost postavy lukostřelce na kapotě, druhá věc je mít lukostřelce zapíchnutého v hlavě po srážce s jedoucím autem. To druhé vážně nechcete. Sošné znaky na kapotách se postupně staly ohroženým druhem, stejně jako ostré hrany a tvrdé materiály na přídích vozů nebo tolik oblíbené vyklápěcí světlomety – zkrátka cokoliv, co by křehkým tělesným schránkám nebohých chodců v jejich neštěstí fyzicky ublížilo ještě víc.
Jen zázrakem si alespoň pár aristokratických automobilek uchovalo své znaky na kapotě až do dnešních dnů, s o to větší grácií je však nosí – nové Bentley Flying Spur má znak letícího B doplněný krystalickými výplněmi křídel, Spirit of Ecstasy na kapotě nového Rolls-Royce Phantom je zase pro lepší efekt podsvícený. Prostě nádhera. A obě sošky lze samozřejmě také elektricky zasunout, aby vám je nějaký chmaták na parkovišti nechtěl ulomit a odnést si je domů jako (velmi drahou a dost unikátní) trofej.
Moderní design umí být ve své rafinovanosti fascinující (tím zrovna nemyslím gigantické masky současných prémiových vlajkových lodí), ale je vážně škoda, že už je pryč doba těch opulentních detailů, které vyrážely dech (a některým chodcům i zuby). Každopádně to potvrzuje fakt, že automobilový design je skutečné umění.