Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Brněnská Zbrojovka se po válce úspěšně přeorientovala na výrobu traktorů. Úspěchy jí přinesl hlavně model Zetor 25 stejně jako „unifikovaný“ Zetor UŘ 1. V šedesátých letech ale rostla poptávka po větších, silnějších strojích, kvůli trendu intenzivního hospodaření na velkých výměrách, na což v Brně museli reagovat. Výsledkem byl Zetor UŘ 2, známější jakožto Zetor Crystal.
Moderní stroj
Zetor Crystal byl do sériové výroby uveden v roce 1968 a podobně jako UŘ 1 přinesl řadu nových řešení, která nebyla běžná ani na globální úrovni. Díky tomu se Zetor mohl řadit mezi „top“ producenty traktorů. Na vývoji se podílel varšavský Ursus, v rámci tehdejší socialistické spolupráce mezi Československem a Polskem. Kvůli tomu bylo dokonce už v roce 1962 založeno „Československo-polské výzkumné středisko traktorů“ se sídlem v brněnském Zetoru.
Design z pera Otakara Diblíka v duchu nastupujících sedmdesátých let vsadil na hrany, které měly zdůrazňovat robustnost. Specialitou kabiny pak bylo bohaté prosklení, které umožnilo řidiči vidět mezi kola přímo na brázdu. Tyto prvky zároveň daly traktoru jméno – hranatá karoserie měla evokovat krystal. Označení UŘ 2 odkazovalo na unifikaci dílů jednotlivých variant, šlo tak o většího bratra menší UŘ 1 uvedené v roce 1960.
UŘ 2 koncepčně vycházela z „jedničky“. Základem byla tzv. bloková stavba s nosnými částmi v podobě přírubově spojených odlitků skříně motoru, převodovky a rozvodovky. Hlavní novinkou byla bezpečnostní kabina namontovaná na silentblocích a zabezpečená proti převrácení. Řidiči měla poskytovat vysokou úroveň komfortu (na poměry traktorů), konkrétně i díky pečlivě odhlučněnému motoru hladina hluku v kabině dosahovala méně než 85 decibelů.
Vedle čtyřválce i šestiválec
Pohon zajišťoval vznětový čtyřválec s vyvažovací hřídelí, pomáhající nízké úrovni hluku. Základním modelem v době uvedení byl model 8011 poháněný kapalinou chlazeným atmosférickým vznětovým čtyřválcem o objemu 4,56 litru, který dosahoval výkonu 56 kW. Specialitou byl násobič krouticího momentu umožňující měnit převodové poměry pod zatížením a zdvojnásobit počet převodových stupňů zvýšením tažného výkonu traktoru. Crystal byl jedním z prvních traktorů „pro těžký provoz“ s tímto řešením.
Zaměření stroje pak znamenalo, že Crystal jako první Zetor v roce 1975 přišel s šestiválcovým motorem o objemu 6,82 litru s výkonem 88 kW, který vznikl přidáním dvou válců k dosavadnímu čtyřválci. Traktor ho nabídl jak s pohonem zadních (verze 12011), tak všech kol (12045). V roce 1980 debutoval šestiválcový model 16045 turbo s pohonem na všechna čtyři kola s výkonem 118 kW, který zajistilo použití turbodmychadla.
Přesun na Slovensko
Bohužel jen o rok později dochází k důležité změně ve výrobě. V souladu s politickým tahem československé vlády a snahou o industrializaci Slovenska byla převedena výroba traktorů Crystal do ZŤS (Závody ťažkého strojárstva) Martin na Slovensko. Cílem bylo také uvolnit výrobní kapacitu brněnského závodu pro připravovanou řadu UŘ 3. Než se produkce přesunula, bylo v Brně postaveno na 44 000 kusů tohoto stroje.
Nejprve se na Slovensku začaly vyrábět motory, posléze se tam montovaly i celé stroje. Verze vyráběné v ZŤS se mimochodem odlišily číselným označením – např. 12145 byla „slovenská“ verze dosavadního provedení 12045. Postupně se také zcela přestalo používat označení Crystal, dříve vyobrazené na kapotě.
U našich východních sousedů se model vyráběl až do začátku třetího tisíciletí, v průběhu doby prošel několika modernizacemi. K nápadným úpravám patřila třeba úprava přídě pro zlepšení výhledu a vylepšená kabina pro vyšší pohodlí i bezpečnost posádky. Další inovace přišly po rozpadu Československa, kdy si slovenští konstruktéři stroj upravovali už sami. Ten logicky pozbyl název Zetor, místo něj nesl znaky ZTS podle výrobce.
Moderní Crystal přichází
Symbolicky 50 let od uvedení původního Crystalu se slavné označení do nabídky Zetoru vrátilo. Novodobý Zetor Crystal představený v létě 2015 přitom dnes platí za to nejlepší v nabídce, šlo o nejvýkonnější a nejlépe vybavený traktor v portfoliu.
Pohon měl na starosti tehdy nově nabídnutý naftový šestiválec se vstřikováním common rail o objemu 6,1 litru. Jednotka od výrobce Deutz se nabízela ve dvou výkonových verzích, se 106 kW a 120 kW. Komfort zvyšovala klimatizace nebo pečlivě odhlučněná a odpružená kabina.
Novodobý Zetor Crystal je součástí nabídky značky dodnes a nadále platí za vlajkovou loď výrobce.