Hlavní obsah

Vysmívaný náklaďák se po revoluci snažil vrátit několikrát. Avia chtěla jít ve stopách úspěšné Tatry, nevyšlo to

Foto: Avia

Moderní Avia po boku té nejslavnější, řady A, na přehlídce Legendy 2018.

Avia v době socialismu proslula nákladními vozy, licenčním produktem francouzského Saviemu. Nákladními vozidly se s přestávkami zabývala i po revoluci, poslední takový produkt se přestal vyrábět teprve nedávno. Proč to nevyšlo?

Článek

Avia bývala za první republiky důležitou součástí československého průmyslu, šlo o klíčového producenta letadel. Po druhé světové válce však byla firma nucena přeorientovat se na výrobu nákladních vozidel – nejprve kvůli nařízení shora produkovala vozy značek Škoda (706 R), Tatra (T805) i Praga (V3S, S5T), až v šedesátých letech se vrátil na scénu vůz značky Avia. Šlo o nákladní A15/A30 (dle nosnosti), tedy v licenci vyráběné modely Renault-Saviem, které reagovaly na tehdy v Československu chybějící náklaďák střední velikosti.

Změny vlastníků

U tohoto typu vozidel Avia zůstala i po revoluci. Zprvu na českém trhu zájem o stávající vozy setrvával, přesto postupem času bylo stále zřejmější, že bez inovací se podnik neobejde. Avii tak nakonec privatizovalo konsorcium Daewoo–Steyr, které od roku 1995 v podniku postupně navyšovalo svůj podíl. O firmu se přitom zajímal i Renault nebo Mercedes-Benz.

Nový majitel slíbil zachovat produkci a mohutně investovat. Jenže několik let jen postupně modernizoval letitou řadu A – nová řada D dorazila až v roce 2000 se vznětovým motorem vlastního vývoje a kabinou navrženou ve Velké Británii. To už Avii vlastnilo jen Daewoo, které vykoupilo podíl Steyru v roce 1998.

Foto: Avia

Avia D75, jedna z verzí předcházejících modernizovanému modelu Initia.

Jenže majitel se krátce po uvedení „déčka“ dostal do finančních potíží, a tak se Daewoo Avie zbavuje. Podnik v roce 2005 kupuje skupina Odien Capital Partners, která jej ale hned o rok později prodává indickému výrobci Ashok Leyland. Ten chce prostřednictvím Avie expandovat na evropském trhu, navíc věří i globálnímu rozvoji.

Výroba tehdy roste, přesto však zdaleka nedosahuje velkých kapacit letňanské továrny, koncipované až na výrobu 15 000 aut ročně. I proto Ashok Leyland v roce 2013 českou produkci nákladních vozidel definitivně ukončuje a přesouvá ji do mateřského závodu v Indii. V Česku se už nadále měly vyrábět jen náhradní díly.

Czechoslovak Group na scéně

Tento konec však netrval příliš dlouho. V roce 2015 holding Czechoslovak Group (CSG), mimo jiné vlastník automobilky Tatra, oznámil, že zakoupil letňanský podnik, a to včetně práv na užívání tradiční české značky. CSG přitom s Avií mělo velké plány, věřilo, že naváže na někdejší úspěchy podobně jako Tatra.

V plánu byla postupná expanze a rozšiřování nabídky, jejíž součástí se měl stát i model s dvoukabinou nebo pohonem všech kol. Do budoucna se dokonce počítalo s elektropohonem. Přestože Avia měla s Tatrou úzce spolupracovat v oblasti vývoje a výroby, obě firmy měly být samostatně fungujícími subjekty.

Naopak s výrobou v pražských Letňanech už se nepočítalo. Produkce ve stávajících prostorech by podle CSG nebyla rentabilní, a tak se měla přesunout do Přelouče, do prostor CSG, kde navíc mělo být k dispozici více kvalifikovaných pracovníků.

Foto: Avia

Takto vypadá kabina D120. Docela moderní, co říkáte?

Přichází inovovaná Avia Initia

Výsledný produkt se nakonec představil v roce 2017, veřejnosti se poprvé prezentoval na tehdejším autosalonu v Moskvě, což nepochybně naznačovalo cílové odbytiště.

Automobil se představil jako Avia D120, sám výrobce mu říkal „řada D“, zatímco obchodní označení znělo Initia. Nové „déčko“ totiž přímo navázalo na to předcházející, což mělo snížit vývojové náklady. Kabina si zachovala svůj základní tvar, byla jen částečně modernizována. Novinka konkrétně dostala nové svítilny, tři kulaté po každé straně.

Pohon zajišťoval původem americký vznětový čtyřválec Cummins o objemu 4,46 litru a s výkonem 152 kW, spárovaný byl s šestistupňovou manuální převodovkou. V době premiéry motor splňoval emisní normu Euro 5, už tehdy se však pracovalo na úpravách pro Euro 6. Stejně tak vedle základní varianty s pohonem zadní nápravy se počítalo na derivátu s přiřaditelným pohonem všech kol, který nakonec debutoval v roce 2018. Nabídku měly doplnit i další výkonové verze, stejně jako pohonná jednotka od dalšího výrobce.

Foto: Avia

Avia D120 byla navržena pro různá použití, k dispozici byl i připojitelný pohon všech kol.

Výroba Avie D120 odstartovala krátce po premiéře. Kabina vznikala v Přelouči z komponentů dovážených z Indie. Lakována však byla u Tatry, zatímco rámy dodávala firma Carbox, další společnost z portfolia CSG.

Počáteční plány počítaly s výrobou zhruba 100 vozidel během roku 2017, v následujících letech měla produkce postupně růst až na 400 vozidel ročně.

Definitivní konec. Nebo ne?

Na to však bohužel nikdy nedošlo. Skutečný zájem o novinku byl totiž menší, než výrobce předpokládal.

Výroba vozu tak nakonec neměla dlouhého trvání. „Kvůli vývoji situace na trhu, chystaným novým emisním regulacím a dalším požadavkům zvyšujícím náklady na produkci užitkových vozidel v kategorii, v níž Avia vyrábí, došlo k přehodnocení strategie společnosti. Bylo rozhodnuto o ukončení sériové výroby automobilů Avia s dieselovým motorem,“ oznámil na konci roku 2018 Andrej Čírtek, mluvčí holdingu CSG.

Definitivní konec Avie to však nebyl. Čírtek tehdy prozradil, že značka koketuje s myšlenkou elektropohonu, o němž se mluvilo již po převzetí Avie skupinou CSG. „Intenzivně jednáme s potenciálními partnery, kteří disponují potřebným know-how a technologiemi v oblasti elektropohonu,“ tvrdil. V následujících měsících navíc vzniklo ještě několik kusů verze se vznětovým motorem. Avia pak nadále zajišťovala produkci náhradních dílů a servisní služby, aby stávající zákazníci mohli svá vozidla nadále provozovat.

Ani tato sázka na potenciálně nadějný projekt však nevyšla, definitivní tečku znamenala pro firmu pandemie koronaviru a tehdejší situace na automobilovém trhu. „Nyní je vývoj zmrazen a s anglickým partnerem, který by se na něm podílel, se v současnosti nejedná,“ přiznal v létě 2020 mluvčí CSG. Další práce se zkrátka nevyplatily.

Avia tak výrobu vozidel ukončila, ve své historii už poněkolikáté. Úplný konec to však být nemusí – servisní služby nadále fungují, majitel - společnost CSG - navíc nevylučuje návrat značky. Třeba i v jiné oblasti než té automobilové.

Načítám