Hlavní obsah

Volkswagen zařízl motor, který poháněl řadu modelů od 90. let. Dožil v zemi, kde byste to asi nečekali

Foto: Volkswagen

Ačkoli se ikonický motor Volkswagen s uspořádáním VR6 v Evropě už skoro 15 let neobjevuje, opravdu skončil až letos v prosinci. Ve výrobě tak vydržel takřka 34 let a pracoval pod kapotou tuctových, ale i zajímavých vozidel…

Článek

Je hotovo. Ikonický šestiválec Volkswagen uspořádaný do VR6 je oficiálně mrtvý. Na sociální síti LinkedIn to oznámil mluvčí automobilky Andreas G. Schleith. Končí tak bezmála 34 let dlouhá motorická kariéra, která započala na ženevském autosalonu v roce 1991 v Golfu třetí generace.

Poslední kousek byl sestaven 12. prosince roku 2024 a v minulosti poháněl například modely Corrado, Beetle, Passat, Vento, Bora, Jetta, Touareg, Phaeton, Transporter, Eos, Passat CC nebo Sharan.

Foto: Volkswagen

Jednotka si našla svoje místo v lidových modelech, ale i autech vyšších tříd.

Mimo aut značky Volkswagen jste VR6 mohli najít například v modelech Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi TT, Seat Leon, Seat Alhambra a Škoda Superb. A co jiné značky? Ano, VR6 si v rámci kooperace osvojil třeba Ford Galaxy, Mercedes-Benz Vito nebo vybrané obytné vozy značky Winnebago.

Mimo sériových vozů se přeplňovaný VR6 3,2 litru o výkonu 463 koní dostal do prototypu Golfu šesté generace.

V Evropě se VR6 přestal montovat do volkswagenů v polovině roku 2010, ovšem poté žil dál v Severní Americe, kde to doklepal v SUV Atlas 2023. Konec? Kdepak. Finální kapitola VR6 byla napsaná v Číně v modelech Volkswagen Talagon a Audi Q6.

Foto: Volkswagen

Motor VR6 byl malý, výkonný a hodil se pro širokou řadu modelů.

A jak je možné, že motor VR6 vydržel tak dlouho? Byl malý, výkonný a posloužil širokému portfoliu modelů primárně s pohonem předních kol. Nemohl ovšem dosahovat efektivity i spotřeby přeplňovaných čtyřválců, což VR6 nakonec pohřbilo.

Kromě toho VR6 posloužil jako základ pro motory W12, které se přestaly vyrábět letos v červenci a mířily do modelů Bentley.

Uspořádání do W se pak ještě objevilo v osmiválcovém provedení (W8) například v Passatu a jakožto W16 v Chironu či Veyronu. Od 90. let Volkswagen vyráběl i menší motor VR5, který žil v modelech Golf, Bora, Beetle, Passat nebo Seat Toledo.

V dnešní době ovšem začínají mít na kahánku i turbem nadopované čtyřválce, protože je postupně nahrazují přeplňované tříválce nebo rovnou elektromotory. A ty jsou prozatím v nových vozech budoucností automobilové Evropy.

Související témata:
Načítám