Hlavní obsah

Zrod novodobé ikony: S Grenadierem vzniká úplně nová automobilová značka

Foto: Dajbych

INEOS Grenadier přichází na trh. A jde o skutečně výjimečný moment, protože tentokrát není nové jen samotné auto, ale rovnou celá automobilka!

Článek

INEOS není neznámá firma – tedy pokud se pohybujete v petrochemickém byznysu. V roce 1998 ji založil sir Jim Ratcliffe a postupně z ní udělal gigant chemického průmyslu (v roce 2021 byla čtvrtá největší firma v tomto odvětví s obratem kolem 60 miliard liber). Šířka produkce je opravdu nevídaná: Ethylen oxidy, glycoly, styreny, polyvinyl chloridy nebo biopaliva. Ale žádná auta. Až doteď.

Ratcliffe totiž není jen zdatným obchodníkem, ale také automobilovým nadšencem. A když Land Rover oznámil v roce 2015 blížící se konec výroby Defenderu, jeho oblíbeného terénního auta, udělal tu nejlepší věc – pokusil se koupit licenci a pokračovat v produkci. A když výrobce řekl rezolutní ne, udělal ještě lepší věc – rozhodl se, že si postaví vlastní Defender. A lepšího!

Foto: INEOS Automotive

Sir Jim Ratcliffe je skutečný nadšenec do off-roadů, proto si Grenadier ušil na míru

Atraktivní design, spolehlivost a robustnost, off-roadové schopnosti – to byly tři pilíře, na nichž mělo být navržené nové auto. Nejspíš bychom někde našli i hospodský tácek, na nějž sir Jim načrtl tyto tři vrcholy trojúhelníku – celá myšlenka (jak už to tak s geniálními a nesmírně ambiciózními plány bývá) se totiž zrodila při posezení u pinty piva v londýnské hospodě Grenadier. A tak se zrodil INEOS Grenadier.

Foto: Dajbych

Hlavním požadavkem byly terénní schopnosti a robustnost

To se psal rok 2016 a od popsaného podtácku k hotovému autu vedla ještě hodně dlouhá cesta. Ale až překvapivě přímá. Technickou část dostala na starost velezkušená konstrukční (a výrobní) rakouská firma Magna Steyr (například pro Mercedes vymyslela pohon všech kol 4Matic a dlouhou dobu vyráběla čtyřkolkové modely s třícípou hvězdou, v současné době také vyrábí třídu G), špičkové pohonné ústrojí se podařilo získat od BMW, mnoho dalších dílů je od zavedených dodavatelů (převodovka ZF, brzdy Brembo, sedačky Recaro atd.), což zajišťuje potřebnou kvalitu a pomáhá pokrýt objem produkce, řada řešení je však zcela individuálních a ušitých na míru INEOSu.

Vedle toho se také musela začít budovat celá administrativa nově vznikající automobilky, prodejní a servisní síť po celém světě (ta nyní čítá desítky míst a s každým dnem se dále rozrůstá). Sídlo firmy a designové centrum má INEOS Automotive v Londýně, produktové a inženýrské centrum ve Stuttgartu.

Foto: INEOS Automotive

Grenadier je profi produkt pro náročné uživatele

Darem z nebes pak byla továrna v Hambachu na francouzsko-německé hranici, které se Mercedes v rámci restrukturalizace rozhodl zbavit (plánovanou výrobu elektromobilů EQA a EQB přesunul do Maďarska, výroba Smartu ForTwo pomalu končí a brzy se přesune do Číny, což INEOSu uvolní další kapacity pro novou modelovou řadu). Těsně předtím do ní ale vstříkl 500 milionů eur v investicích například do nové lakovny. INEOS tak snadno získal moderní fabriku plnou vysoce kvalifikovaných lidí.

Česká stopa

Na projektu adaptace fabriky v Hambachu pro produkci Grenadierů se podíleli i Češi! Konkrétně náročný projekt nové svařovny (veškeré robotické linky, geostanice, paletové zakladače, atd.) dostala na starost Chropyňská strojírna, spolupracoval na ní i tým GHGmont (pneumatické práce, rozvody veškerých médií v linkách apod.).

Ostatně právě zaměstnanci (aktuálně jich je kolem 1850. 1300 v továrně v Hambachu, 250 v Londýně a dalších 300 ve Stuttgartu) jsou vedle jasné vize jejího majitele jedním z klíčů k úspěchu značky. Přinášejí s sebou totiž zkušenosti z jiných firem v rámci automobilového průmyslu – automobilek a jejích dodavatelů (v Británii primárně z Jaguaru a Land Roveru a vývojářských firem jako Ricardo, v Německu z Mercedesu, Porsche, Mahle a mnoha dalších). Jejich motivací je pak nejen příležitost pracovat v menší firmě nenakažené ubíjející administrativou velkých korporací, ale především šance vytvořit něco zcela nového (značku, produkt a všechno kolem).

Foto: INEOS Automotive

Nejde jen o špičkový produkt, jde i o lidi, kteří ho dokázali vytvořit

A na výsledku je to ohromně znát – naprosto jasná představa majitele a střízlivý byznys plán, expertíza a nadšení pracovníků, dokonale promyšlený koncept a zcela nevídaná péče o každý detail. Kombinace britského zápalu a německé preciznosti přináší své ovoce, zcela první produkt úplně nové automobilky působí stejně robustně a propracovaně jako výrobky zavedených automobilek se staletou historií. Místo desítek let intenzivního vývoje a zdokonalování stačilo Grenadieru pouhých pět let (a to i s komplikacemi v podobě covidových restrikcí a dodavatelských a logistických problémů), aby se z od první mlhavé myšlenky proměnil ve špičkový produkt.

Foto: INEOS Automotive

Rodina Grenadierů se bude rychle rozrůstat, roční výrobní kapacita továrna je plánována na 30 tisíc jednotek

Jistě, start-upů se v posledních letech díky příkladu Tesly zrodilo po světě mnoho desítek, ale málokterý to dotáhl takto daleko. A prakticky žádný z nich už nepoužívá spalovací motor a tradiční postupy, všechny jsou víceméně pojízdnými digitálními obýváky poháněnými elektřinou. Ale INEOS nemá být automobilkou s jediným modelem, myslí se i na budoucnost: k station wagonu tak brzy přibude verze pick-up, do fáze testování má letos přejít verze s pohonem palivovými články (INEOS ročně produkuje 400 tisíc tun vodíku, limitem je však rozšíření infrastruktury) a na rok 2026 je plánováno uvedení menšího modelu s bateriovým elektrickým pohonem (na jehož vývoji pracuje znovu Magna). Zkrátka Grenadierem příběh značky INEOS Automotive nekončí, ale teprve začíná.

Výhradním dovozcem INEOS Grenadier na český trh je firma Dajbych 4×4 s centrálou v Plzni a pobočkou v Praze. První dojmy z jízdy s vozem a další podrobnosti si můžete přečíst v našem obsáhlém článku.

Načítám