Článek
Dvojice ocelových rotorů se vytáčí s ohromujícím elánem. V osmi a půl tisících otáčkách za minutu se ozývá pípnutí a v následující sekundě se ručička otáčkoměru zdraví s devítkou. Odlevujete z plynu, přeřazujete na další stupeň, wankel si odplivává do výfuku a vy s dalším kvaltem pokračujete ve své zábavě. Je to řidičská nirvána, přitahující spoustu benzinových nadšenců se zájmem o jedinečná auta, unikátní technické koncepce i významné milníky v automobilové minulosti.
Řeč je o moderní ikoně japonského automobilismu představující vyvrcholení dlouhého vývoje specifického motoru i závěr jeho éry. Mazda RX-8 letos oslavuje 20. výročí od slavnostní chvíle, kdy továrna v Hirošimě zahájila sériovou výrobu tehdy nejmodernějšího vozu s legendárním rotačním motorem podle revoluční konstrukce Felixe Wankela. Japonští inženýři z Mazdy jej nepřetržitě vyvíjeli od šedesátých let a jen málokdo tehdy tušil, že nová RX-8 bude posledním autem svého druhu.
Dokonalá ukázka, jak vypadá „čtyřdveřové kupé“
Začátky vývoje Mazdy RX-8 můžeme vystopovat až do roku 1995, kdy Mazda vyvíjela prototyp RX-01 s novým rotačním motorem jako nástupce kultovního sportovního kupé RX-7. Jenže kvůli špatným ekonomickým podmínkám společnosti a novému vzkvétajícímu trhu s SUV se vedení značky rozhodlo jej nepustit do sériové výroby a evoluci svého wankelu vyvíjelo dál. Inženýři však dál neúnavně pracovali na novém motoru 13B-MSP pro speciálně upravené šasi sportovní Miaty, až stáli před hotovým novým modelem, který světu poprvé ukázali na autosalonu v Detroitu roku 2001.
Mazda RX-8 začala sjíždět z výrobní linky v Hirošimě přesně před dvaceti lety, tedy v únoru 2003, a tehdejší důležitost projektu potvrzovalo i označení „Job 1“ (volně přeloženo jako „úkol číslo 1“). Značka byla na své nejnovější dítě hrdá, protože svým zákazníkům prodávala sportovní kupé, jaké dodnes ve světě nemá konkurenci. Charakteristickými rysy RX-8 jsou atmosférický dvourotorový wankel, pohon zadních kol, rozložení hmotnosti 50:50 s nízkým těžištěm, čtyřmístný interiér a styling kupé, které však mělo trochu nečekaně čtyři dveře.
Mazda se pokusila vyvinout ze sportovního modelu praktičtější auto a pro zjednodušení přístupu na zadní sedadla vyvinula nové dveře s obchodním označením „Freestyle doors“. Jde o dveře otevírané proti směru jízdy (příhodně přezdívané „sebevražedné dveře“), přičemž předtím ještě musíte otevřít přední dveře. To je hlavní důvod, proč u Mazdy RX-8 klasický B-sloupek nahrazuje „virtuální sloupek“, tedy vzpěra skrytá v zadních dveřích, která se po zavření uzamyká do skeletu karoserie. I s takovou technologií se inženýrům povedlo dosáhnout solidní tuhosti vozu.
Wankel, 2 rotory, 1,3 litru a až 231 koní
Historicky poslední čistě wankelová Mazda přitahuje zvědavost všech motoristických nadšenců. A dokonce je jedním z designově pomalu stárnoucích aut. Jejím tvůrcem je uznávaný japonský návrhář Ikuo Maeda, syn tvůrce originální Mazdy RX-7 jménem Matasaburo Maeda. Jenže to nejzásadnější najdete, až když otevřete hliníkovou kapotu s vylisovaným tvarem trojúhelníkového rotoru.
Srdcem Mazdy RX-8 je atmosférický dvourotorový wankel 13B-MSP „Renesis“. Je výsledkem rozsáhlé evoluce předcházejících motorů 13B a zaujme zejména vysokým litrovým výkonem. Rozměrově malá jednotka schovaná hluboko v motorovém prostoru má při skromném objemu 1 308 kubických centimetrů nejvyšší výkon blížící se 250 koním. Ve světě se Mazda RX-8 prodávala v různých specifikacích, přičemž vůbec nejsilnějším modelem byla americká varianta o 241 koních (177 kW).
Vodíková Mazda RX-8 Hydrogen RE
Wankelová Mazda RX-8 byla pro japonskou automobilku z Hirošimy také výzkumným projektem pro experimentování s vodíkem. V letech 2003 a 2006 vyrobila speciální verzi Hydrogen RE s dvoukomorovým wankelem schopným spalovat tradiční benzin i experimentální vodík. Standardní 61litrovou palivovou nádrž tak doplňovala 110litrová nádoba na vodík s tlakem až 350 barů, která pojme 2,4 kg vodíku. Čistě na vodík prototypy ujely až 100 kilometrů při maximálním výkonu 109 koní (80 kW). Spalováním benzinu pak hybridní wankel vyvinul až 210 koní (154 kW).
V kontinentální Evropě ji Mazda nabízela ve dvou výkonových specifikacích – 192 koní (141 kW) a 231 koní (170 kW). Hlavním specifikem byl různý počet „portů“ (sacích kanálů) dvourotoru – slabší má pouze čtyři, silnější pak šest. A tou nejnávykovější schopností výkonnějšího motoru byla schopnost vytáčet se až k 9 000 otáčkám za minutu, přičemž o pár set otáček dřív vás elektronika motoru varovala před blížícím se omezovačem otáček hlasitým pípnutím. Gradování otáček bylo totiž tak návykové, že jste se snadno mohli nechat příliš unést.
Technická přehlídka moderních technologií pokračuje variabilním sacím potrubím wankelu, lehoučkým kardanovým hnacím hřídelem z uhlíkových vláken, elektromechanickým posilovačem řízení, samosvorným diferenciálem typu Torsen, předním zavěšením z dvojitých lichoběžníků a víceprvkovým zadním zavěšením. To vše přispívá tomu, že Mazda RX-8 je v zatáčkách výrazně rychlejší než na rovinkách. Jeremy Clarkson v Top Gearu dokonce kdysi řekl, že wankelová RX-8 je jedním z nejjednodušeji ovladatelných aut, jaká kdy řídil.
Bohužel, není všechno zlato, co se třpytí. Poslední čistě wankelová Mazda sice získala 37 významných celosvětových ocenění včetně vítězství v anketách International Engine of The Year 2003 nebo Japanese Car of the Year 2003, ale její dnešní pověst je rozporuplná. Opravdovou řidičskou zábavu vám totiž poskytne za cenu až příliš citlivé techniky, vysokých provozních nákladů a náročného servisu. Jak ale říkají sami majitelé, nejdůležitější roli ve spolehlivosti vozu má kvalita údržby i celkové zacházení.
Mazda RX-8 se následně v roce 2008 dočkala modernizace, díky níž se stala spolehlivějším a modernějším autem. Jenže své největší úspěchy už měla za sebou. V Evropě jsou častější vozy první série s originálnějším designem a náchylnější technikou. Automobilka v Hirošimě v letech 2003 až 2012 vyrobila celkem 192 094 kusů, z nichž se velká část nedožila dnešních dnů. Většina majitelů se totiž nákladným opravám wankelova motoru vyhýbá jako čert kříži a raději své vozy rozprodávají na náhradní díly. A proto má Mazda RX-8 potenciál být ceněnou moderní klasikou.
Mazda v letošním roce navázala na tradici legendárního wankelova motoru a znovuzrodila jej jako prodlužovač dojezdu pro současný elektromobil MX-30, ale duchovní nástupce původních vozů RX je zatím ve hvězdách. Automobilka podle častých vyjádření na něčem pracuje, ale až budoucnost ukáže pravdu.