Hlavní obsah

Vzácná vojenská Škoda má základ ze Superbu a tři nápravy. V náročném terénu excelovala

Foto: Lukáš Volšický

Škoda 903 na nás čekala v Rokycanech v tamním vojenském muzeu

Historie Škodovky se nese v duchu výroby zejména osobních aut napříč segmenty, a to od lidových přes střední třídu až po ty nejluxusnější. Zajisté si však vybavíte i užitkové modely, náklaďáky i autobusy, ovšem znáte vojenskou techniku s logem Škoda? A co byste řekli na třínápravový štábní vůz se základy ze Superbu? Představujeme vám typ 903.

Článek

Cesta šestikolové Škody 903 začala vlastně už ve 30. letech, kdy mladoboleslavští konstruktéři pracovali na státem poptávaném štábním automobilu s perfektními jízdními vlastnostmi. Výrobce proto zvolil třínápravovou konfiguraci a páteřovou základnu i pohonný agregát spolu s dalšími díly použil z osvědčeného modelu Škoda Superb 902 (1936–1937).

Foto: Škoda Auto

Výchozím modelem pro Škodu 903 byl Superb typ 902 (na snímku)

Vzniklé dva prototypy 903 (1936) s upraveným benzinovým šestiválcem SV 2 704 cm3 o výkonu 44 kW a dalšími komponenty z 902 byly pro účely vojenských zkoušek vybaveny pouze provizorní dvoumístnou karoserií, avšak ve finále v rámci výběrového řízení naší armády neuspěly.

Z toho důvodu šel projekt škodovácké šestikolky na čas k ledu, nicméně už v roce 1938 se objevil třetí osmimístný kus s boční lavicí, tentokrát vybavený vylepšeným šestiválcem SV 2 914 cm3 o výkonu 46 kW ze Superbu typ 913 (1936–1939).

Foto: Škoda Auto

První kusy 903 měly jen dvoumístnou karoserii

K úplnému oživení modelu došlo koncem roku 1939, kdy se do vozidla nastěhoval kapalinou chlazený silnější 75koňový (55 kW) čtyřdobý zážehový šestiválec 3 137 cm3 OHV, opět z vlajkového Superbu typ 924 (1938–1949).

O řazení se pak starala čtyřrychlostní manuální převodovka, která přenášela točivý moment na obě hnané zadní nápravy (6×4), a to až do maximální rychlosti cirka 90 km/h.

Foto: Lukáš Volšický

Poháněné jsou pouze obě zadní nápravy

Z hlediska off-roadové výbavy má vůz se světlou výškou 225 mm terénní obutí, uzávěrky obou zadních diferenciálů, redukci na každé zadní nápravě a výkyvné poloosy. Podle oficinálních zdrojů zvládá tato škodovka až 45% stoupání, zatímco její průměrná spotřeba dosahuje až 25 litrů benzinu na sto kilometrů.

Přední náprava je dělená, lichoběžníková, s dvojicí příčných ramen. Odpružení poté zajišťují listová péra, přičemž brzdy jsou bubnové, hydraulicky ovládané.

Foto: Lukáš Volšický

Za dob Protektorátu byla Škodovka začleněna do Reichwerke-Hermann-Göring A.G.

Kabina otevřeného štábního modelu je velice prostá, ostatně jde o vojenský model. Uvnitř tedy najdete jen tři pedály, jednoduchý volant, dvě řadicí páky a rychloměr. Čalounění sedadel i výplní dveří se honosní kvalitní kůží, avšak zbytek je vesměs plechařina s gumařinou.

Nejde též o žádného drobečka, jelikož délka 2,2 tuny těžkého modelu činí 5 000 mm, šíře 1 800 mm, zatímco výška je 1 650 mm.

Foto: Lukáš Volšický

Zadní světla? Zapomeňte, jde o historický vojenský model

Součástí automobilu postaveného na páteřovém rámu je taktéž skládací plátěná střecha s podpůrnou konstrukcí – to proto, aby na důstojníky v případě deště nepršelo. Některé modely byly vybaveny rovněž hledacím světlometem, zatímco jiné nosily rezervní kola na zadní části vozu.

Chuťovkou poté může být čelní logo okřídleného šípu Škoda, hrdě se tyčící na přídi podobně jako Spirit of Ecstasy na rollsech nebo třícípá hvězda na mercedesech.

Foto: Lukáš Volšický

Povšimněte si ikonického loga Škodovky, které se hrdě tyčí na přídi

Sériový model 903 se produkoval ve dvou variantách. První poznáte podle šestimístného provedení se čtyřmi dveřmi, druhou (zcela otevřenou) dvoudveřovou zase podle zadních podélných lavic s celkovou přepravní kapacitou činící osm osob.

Sériová výroba skončila roku 1942, trvala tedy tři roky, během nichž vzniklo 42 kusů modelu Škoda 903. Je tedy nanejvýš jasné, že se bavíme o vzácné sběratelské raritě. Ostatně to samé lze říci o šestikolových velitelských typech Praga AV či Tatra 26.

Foto: Lukáš Volšický

Důstojníci pochopitelně seděli vzadu, neb o řízení se obvykle staral jejich podřízený

V květnu 1943 pak byly u Sodomky zhotoveny tři velitelské vozy pro chorvatské vzdušné síly na podvozku Škoda 903.

Jako Willys nebo GAZ

Jak terénní 903 vlastně jezdí? Na provozní vlastnosti automobilu mimo silnice jsme se zeptali Františka Kocha, provozovatele soukromého rokycanského vojenského muzea a vlastníka předmětného vozidla.

Foto: Lukáš Volšický

Vůz je celkem šestimístný, nicméně ve čtyřsedadlové konfiguraci je vzadu více místa než v Rolls-Roycu

„Velitelská šestikolka Škoda 903 pro vyšší důstojníky v poli byla vyvíjena podle předválečného pojetí terénního automobilu Praga AV, Tatra 82 nebo Hitlerova speciálu Mercedes-Benz G4. Tyto těžké osobní vozy však nebyly konstruovány primárně do terénu, ale na zpevněné komunikace,“ upřesňuje původ modelu Koch.

„Při akci Bahna jsme tedy ze zvědavosti porovnali terénní schopnosti vozů Jeep Willys, GAZ 69 a Škoda 903. Ověřili jsme si tak v praxi, že i přes technicky značně komplikovaný podvozek Škody 903 byla její průchodnost v terénu v podstatě srovnatelná s ostatními testovanými vozy,“ hodnotí Koch.

Foto: Lukáš Volšický

Do dnešních dnů se dochovaly pravděpodobně jen tři kusy 903

Do dnešního dne se dochovaly pravděpodobně jen tři kusy 903. Jeden vlastní Vojenský historický ústav, druhý ve formě přestavby na hasičský speciál mají dobrovolní hasiči ve Střílkách a třetí kus, hrdina našeho článku, bydlí právě v Muzeu na demarkační linii v Rokycanech.

Tam se dostanete ve vybrané dny včetně víkendů od května do konce září. Vstupné pro dospělého je 190 Kč, děti od 6 do 15 let zaplatí spolu se seniory 120 Kč, zatímco rodinná vstupenka pak vyjde na 450 Kč.

Škoda 903 je demonstrací nejvyššího umění československé konstrukční školy třínápravových velitelských vozidel. Krom toho, že šestikolka disponuje excelentními jízdními vlastnostmi, má rovněž velmi vysokou historickou hodnotu.

Z toho důvodu jsme vlastně rádi, že se i široká veřejnost může tímto typem pokochat nejen v prostorech muzeí, ale též naživo v rámci pravidelných akčních přehlídek dobové techniky (Bahna aj.). Tak vzhůru do terénu!

Načítám