Hlavní obsah

Vysokootáčková nirvána: Honda Civic Type-R EK9 slaví 25 let

Foto: Honda UK

Sportovní Honda Civic Type-R EK9 ve faceliftovaném provedení, vyráběném od srpna 1998

Červené pole otáčkoměru začíná už v necelých osmi a půl tisících a rozum vám říká „přeřadit“, ale čekáte – ručička otáčkoměru tuhle už tak vysokou hodnotu překonává a za doprovodu ostrého řevu variabilního časování VTEC se čtyřválec vytáčí k až neuvěřitelným devíti tisícům otáček. Těsně před omezovačem rychle přeřazujete na vyšší stupeň manuálního pětikvaltu a vysokootáčková nirvána může pokračovat.

Článek

Zhruba takhle se cítí řidiči za volantem mimo Japonsko unikátní prvotní Hondy Civic Type-R s továrním označením EK9, zakladatele rodu sportovních Civiců, který v letošním roce slaví 25. výročí. Jestliže nejste znalci japonských aut, první Civic Type-R asi vidíte poprvé, ale věřte, že se výrazně odlišuje od všech svých slabších soudobých sourozenců, s nimiž se dodnes setkáváme na českých silnicích. Je totiž jedním z nejvýkonnějších a nejlepších hot hatchů z devadesátých let.

Legendární emblém Type-R zpravidla náleží jen vrcholným sportovním Hondám a poprvé se objevil v roce 1992, když japonská automobilka uvedla na domácí trh zdokonalený supersport NSX Type-R a o další tři roky později i ostrou Integru Type-R, jednu z nejpovedenějších sportovních předokolek vůbec. Třetím nositelem „červeného R“ se v roce 1997 stal Civic Type-R EK9, přenášející ohromující schopnosti Integry do světa kompaktních hatchbacků.

Foto: Honda

Poznávacím prvkem původní verze před faceliftem je obrovský vstup vzduchu v předním nárazníku

V Evropě se šestá generace Civicu, z níž první Civic Type-R vychází, prodávala se slabšími motory, ale i relativně silnou čtyřválcovou šestnáctistovkou série B s dvouvačkovým variabilním rozvodem DOHC VTEC o 160 koních, ovšem i ta ve srovnání se srdcem EK9 působí jako obyčejná malorážka.

Exkluzivně pro domácí japonský trh Honda vylepšila nejsilnější motorizaci normálního Civicu (označovanou B16A) a v prvním Civicu Type-R představila novou, k dokonalosti vyladěnou jednotku B16B. Šestnáctistovka s atmosférickým plněním a ostře naladěným variabilním časováním a zdvihem ventilů DOHC VTEC vyvinula jeden z nejvyšších litrových výkonů všech dob – inženýři z Civicu Type-R vyždímali 185 koní při 8 200 ot./min a 160 Nm při 7 500 ot./min. Omezovač otáček pak nastavili na rovných 9 000 ot./min.

Foto: Honda UK

Bílá barva Championship White je pro Hondy Type-R typická, ale zákazníci si mohli zvolit i černou, stříbrnou a po faceliftu dokonce i žlutou

Jeden z nejúžasnějších technických klenotů japonských inženýrů, s typickým červeným ventilovým víkem, je v zásadě zmenšenou osmnáctistovkou B18C z ostřejší Integry Type-R a ve spojení s pětistupňovým manuálem, mechanickým samosvorem předních hnacích kol a pohotovostní hmotností 1 070 kilogramů poskytuje solidní jízdní výkony – Civic Type-R EK9 zrychluje na z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí až 225 km/h.

Fascinující jsou i jízdní vlastnosti v zatáčkách, jelikož technici sportovní divize zpevnili karoserii obyčejného Civicu dalšími výztuhami a zapracovali na novém naladění podvozku, aby odpovídalo výrazně silnějšímu motoru. I kvůli tomu si mimo řidičských nadšenců prvotní Civic Type-R oblíbili i amatérští a profesionální závodníci, schopní využít i poslední procento jeho potenciálu naplno.

Foto: Honda UK

Čtyřválcová šestnáctistovka B16B s variabilním časováním a zdvihem ventilů DOHC VTEC vyvinula nejvyšší výkon 185 koní

Charakteristickým poznávacím rysem všech Civiců Type-R EK9 je červený interiér s červenými sportovními sedadly Recaro, volantem Momo a titanovou hlavicí řadicí páky. V roce 1998 automobilka uvedla i očesanou verzi Motor Sports bez klimatizace a komfortní výbavy pro závodní týmy, v roce 1999 naopak verzi Type-Rx s CR přehrávačem, elektrickým stahováním oken, automatickou klimatizací a bezklíčovým odemykáním.

Honda Civic Type-R EK9 se vyráběla v původním i faceliftovaném provedení šestého Civicu a továrna v japonské Suzuce ukončila výrobu v roce 2000 po celkem 16 241 exemplářích. Oficiálně se všechny prodávaly jen v Japonsku a v současnosti jsou zachovalé originální exempláře sběratelským artiklem s rostoucí hodnotou. Většina z vyrobených aut totiž byla „napadena“ tunerem, i když často profesionálním – japonská tuningová společnost Spoon Sports vyvinula závodní verzi N1 s ohromující schopností vytáčet se k až 11 tisícům otáček za minutu. Je až neuvěřitelné, co ten motor přežije.

Honda pak na první Civic Type-R navázala hned několikrát a v současnosti se prohání již pátá generace a japonská automobilka v současnosti připravuje šestou, která má být poslední novou Hondou se spalovacím motorem v Evropě.

Načítám