Hlavní obsah

Od Brouka k desítkám modelů! Před 61 lety změnil Typ 3 směr Volkswagenu

Foto: Tomáš Hyan

Volkswagen 1500 byl prvním rozšířením výrobního programu ve Wolfsburgu ze strategie jediného osobního typu

Největší evropská automobilka má opravdu kuriózní historii. Patnáct let vydržela Volkswagenu konstrukce jediného Typu 1, známého Brouka, aby s přehledem pobil konkurenci. Vůz nejdřív nikdo nechtěl, Britové i Američané po válce touto konstrukcí opovrhli, aby se pak nestačili divit. Brouk dobyl celý svět a teprve v roce 1962 se rozběhla výroba druhého osobního vozu, označeného jako Typ 3 (dvojka byla užitková verze odvozená od jedničky, tedy Transporter a mikrobus Bulli). Typ 3 se však stal cestou k rozšířené nabídce, kterou dnes tvoří desítky různých modelů.

Článek

V šedesátých letech se začalo o automobilce z Wolfsburgu hovořit jako o „kolosu na hliněných nohou“, mnozí vynášeli katastrofické scénáře, co se stane poté, až Brouky nikdo nebude chtít. Volkswagen si skutečně na svém prvním Typu 1, jehož počátky sahají do třicátých let, přece jen vybudoval neuvěřitelnou pozici. Závod ve Wolfsburgu, po válce ležící nedaleko sovětské okupační zóny, přispěl nejen k obnově německého motorismu.

Brouk byl sice hlučný, s nedobrými jízdními vlastnostmi, tvrdým pérováním a špatným výhledem řidiče vzad, nicméně se stále vylepšoval, a nakonec se stal kultovním vozidlem, oblíbeným na celém světě, jehož produkce vydržela přes půl století a přesáhla 21 milionů vozů.

Nový Typ 3 ale nebyl nástupcem Brouka, oba se vyráběly paralelně, vlastně převzal i osvědčený podvozek koncepce „vše vzadu“ se shodným rozvorem náprav 2 400 mm, ale dostal modernější karoserii sedan a dokonce variantu kombi (poprvé v historii značky), zvanou už tehdy Variant! Byla to sice jen z nouze ctnost, ale do roku 1973 se vyrobilo 2 584 904 exemplářů všech verzí, a tak Brouk svého následovníka nejen překonal, ale také přežil.

Volkswagen 1500 vyjíždí

Největší změnou Typu 3 proti Typu 1 byla nová tříprostorová karoserie a větší objem vzduchem chlazeného čtyřválcového motoru boxer v zádi, který vozu vynesl obchodní jméno Volkswagen 1500. V roce 1961 pronikly do odborného tisku předběžné zprávy o novém Volkswagenu, a tak je výrobce potvrdil a uvedl základní údaje ještě před podzimní premiérou na autosalonu IAA 1961 ve Frankfurtu.

Foto: Tomáš Hyan

Volkswagen Typ 3 (VW 1500) se představil na autosalonu ve Frankfurtu na podzim1961

Později bylo zveřejněno, že prototyp vznikl v roce 1959, prvních dvanáct vozů vyjelo o rok později a výroba se naplno rozběhla v roce 1962, aby byly před 61 lety uvedeny na trh všechny karosářské varianty sedan (Typ 31), kombi (Typ 36) a nové větší kupé Karmann-Ghia (Typ 34). Byl představen rovněž čtyřmístný kabriolet (Typ 351) na základě dvoudveřového sedanu, ale jeho sériová výroba nebyla zavedena (vzniklo jen dvanáct prototypů). Nový Volkswagen 1500 byl o něco dražší než Brouk, ale už to nebyl „lidový vůz“, když s větším motorem a pontonovou karoserií zamířil do tehdejší střední třídy.

Průběžné zlepšování

První vozy Volkswagen 1500 dostaly motor typu boxer (se dvěma dvojicemi protilehlých válců) o objemu 1 493 kubických centimetrů, tedy stejné koncepce jako u Brouka VW 1200, ale vrtání a zdvih válců se zvětšily na 83 × 69 mm, takže základní výkon vzrostl na 45 koní (33 kW) při 3 800 ot./min. Zajímavostí konstrukce bylo, že motor uložený v zadní části vozu měl natolik sníženou zástavbovou výšku, že nad ním mohl být druhý zavazadlový prostor, přístupný výklopným víkem stejně jako pod kapotou vpředu! Dokonce i kombi Variant nabídlo plochou podlahu zavazadlového prostoru, takže vznikly rovněž verze Panel Van s užitečnou hmotností 375 kg a nerušeným ložným prostorem o délce 1 670 mm za dvojicí předních sedadel!

Podobně jako u Brouka byly tvary karoserie jednoduché a tedy nadčasové. Základem vozu je plošinový rám z Brouka s centrální výztuhou, převzaty jsou také klikové závěsy kol, vpředu dvojité a vzadu s kyvnými hnacími poloosami, odpružené dvojicemi příčných torzních tyčí, z nichž přední byly prodlouženy na celou šířku mezi koly. Kapalinové tlumiče jsou vpředu i vzadu; bubnové brzdy na všech kolech vystřídaly při modernizaci od poloviny šedesátých let kotoučové vpředu, dvouokruhové jsou od modelu 1967. Z dnešního pohledu jsou vnější rozměry 4 225 × 1 605 × 1 475 mm opravdu kompaktní, nemluvě o hmotnosti od 880 kg!

Motory s větším výkonem

Se čtyřstupňovou převodovkou původní typ VW 1500 dosahoval rychlosti 130 km/h a vykazoval průměrnou spotřebu 8,4 l/100 km. V roce 1963 se představil VW 1500 S, u něhož vzrostl výkon motoru na 54 koní (40 kW) při 4200 ot./min, hlavně díky dvojici karburátorů místo jediného. Silnější motory se objevily ve všech karosářských verzích sedan, Variant a Karmann-Ghia.

Další fází byl přechod na motor o větším objemu 1 586 cm3 (zvětšené vrtání válců na 85,5 mm), takže tyto vozy nesly od poloviny šedesátých let označení VW 1600. Novinkou se stalo provedení sedanu VW 1600 TL se splývající zádí, které rozšířilo nabídku od srpna 1965 s náběhem třetí šestnáctistovkové série. Od srpna 1968 mohly mít motory VW 1600 za příplatek elektronické vstřikování paliva Bosch místo karburátorů Solex, hodnoty výkonu se ale nezměnily.

Automobily Volkswagen 1500/1600, tedy Typ 3, hrály v historii německého automobilového průmyslu významnou roli. Dlouhá léta držely třetí místo v prodejích na německém trhu za sesterským Broukem a Opelem Kadett, přinesly první kombi VW Variant a po neúspěchu posledního osobního Typu 4 (Volkswagen 411 a 412) se vzduchem chlazeným motorem vzadu se vlastně staly vyvrcholením základní koncepce Dr. Ferdinanda Porscheho, jejíž kořeny sahají do třicátých let minulého století.

Načítám