Hlavní obsah

To nejlepší pro politiky, smetánku i diktátory: Majestátní Mercedes 600 slaví 60 let

Foto: Mercedes-Benz

Exkluzivní kabriolet typu Landaulet sloužil zejména státníkům při veřejných přehlídkách.

Mercedes-Benz letos oslavuje 60. výročí od slavnostního debutu jednoho z nejluxusnějších modelů všech dob. Impozantní Mercedes-Benz 600 byl oblíbenou ultimativní limuzínou politiků, smetánky i diktátorů, jehož nový osmiválec neplánovaně pomohl ke vzniku sportovní divize AMG. Spolu s ním se ve „Velkém Mercedesu“ objevila i inovativní hydraulika pro ovládání komfortní výbavy.

Článek

Je dokonalou excelencí ve světě luxusních aut. Legendární „Grosser Mercedes“ nebo také „Velký Mercedes“ je nepochybně jednou z nejvýraznějších majestátních limuzín všech dob. Už od začátku byl ve službách dobra i zla, když vznešeně vozil celosvětově respektované státníky, vysoce postavené politiky, papeže i kontroverzní osobnosti. Častými tehdejšími zájemci o ten největší a nejluxusnější vůz s trojcípou hvězdou na kapotě byli i celebrity, diktátoři nebo asi nejslavnější drogový baron Pablo Escobar.

A letos na podzim tomu bude už 60 let od slavnostního okamžiku, kdy se exkluzivní Mercedes-Benz 600, jak se oficiálně jmenuje, představil veřejnosti na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Veřejnost ohromil až uměleckou elegancí a impozantními rozměry, díky nimž byl jedním z největších osobních aut na světě (na délku měřil 5,5 metru, vrcholná verze Pullmann dokonce přes 6,2 m). Budoucí zákazníky a uživatele zase okouzlil prvotřídním luxusem, pečlivým dílenským zpracováním s poctivou ruční prací, exkluzivitou výroby v malých sériích i nejmodernějšími technologiemi.

Foto: Mercedes-Benz

Základním Mercedesem 600 byla obyčejná čtyřdveřová varianta, i ta ale měřila na délku 5,5 metru.

Jeden z největších luxusních mercedesů všech dob byl technicky až extrémně složitým autem. Základem všeho komfortu v přepychovém interiéru s pravou kůží, kvalitní dýhou i chladničkou byl inovativní vysokotlaký hydraulický systém. Ten obsluhoval stahování oken, nastavování sedadel, otevírání a zavírání dveří, střešního okna nebo víka zavazadelníku. Současně pomáhal s nastavováním vzduchového podvozku a inženýři automobilky vedení Rudolfem Uhlenhautem jej vybrali, protože hydraulika byla kompaktnější, tišší a lehčí než tehdejší elektrické systémy.

Šestistovka pomohla vzniku divize AMG

V Mercedesu nově vyvinutý osmiválec M100 pro vlajkovou „šestistovku“ využili i v dalších modelech, když experimentovali s vyšším výkonem. Letos je tomu už 55 let, co se představil Mercedes-Benz 300 SEL 6.3, který vznikl spojením standardně šestiválcového modelu 300 SEL s větším osmiválcem a vzduchovým podvozkem z majestátní limuzíny. Výsledkem byl tehdy nejrychlejší sedan na světě, který zároveň představoval první krok ke sportovní divizi AMG. Výkonnější závodní varianta s 6,8litrovým motorem se totiž v roce 1971 proslavila, když získala druhé místo ve vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovce v belgickém Spa. Jmenovala se „Rote Sau“, česky „Rudá svině“.

Foto: Mercedes-Benz

Osmiválcový Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 sehrál důležitou roli při vzniku sportovní divize AMG.

Vedoucí vývoje osobních vozů značky Rudolf Uhlenhaut tehdy rozhodl, že nejmodernější prestižní limuzína s trojcípou hvězdou musí spojovat maximální pohodlí s vrcholnou bezpečností a vynikajícími jízdními výkony. To byl hlavní důvod, proč se rozhodl zapomenout na nejdříve uvažovaný třílitrový šestiválec z kultovního Gullwingu a nechal vyvinout zbrusu nový 6,3litrový osmiválec M100 o 250 koních (183 kW). Byl nejlepším technickým řešením, jak rozpohybovat obrovskou třítunovou limuzínu.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 600 Pullman s prodlouženým rozvorem byl vybaven i prostřední řadou sedadel otočenou proti směru jízdy.

Stuttgartská automobilka se rozhodla nejnáročnějším zákazníkům nabídnout dvě základní varianty – standardní čtyřdveřovou limuzínu a prodlouženou variantu Pullman se dvěma přidanými sedadly proti směru jízdy, která byla také dostupná v ještě exkluzivnější šestidveřové konfiguraci. Státníci navíc využívali i vzácnější kabriolety „Landaulet“ se stahovacím plátnem v zadní části střechy, aby veřejnost mohla vidět významné osobnosti při přehlídkách. Velkou vzácností pak jsou dvě originální kupé vyrobená pro Rudolfa Uhlenhauta a Fritze Nallingera, šéfa vývojového centra Mercedesu v padesátých a šedesátých letech.

Mercedes-Benz vyráběl vlajkovou „šestistovku“ dlouhých osmnáct let, tedy až do roku 1981. V dobách svého vzniku byl Mercedes-Benz 600 obecně považován za nejlepší auto na světě, protože si jej chválila nejen smetánka, ale také novináři. V tehdejších testech se dokonce psalo, že i přes majestátní velikost se na horských silnicích vyrovnává sportovním autům. Rudolf Uhlenhaut byl totiž zkušený inženýr stojící za vývojem nejslavnějších závodních mercedesů meziválečné i poválečné éry.

A jaké z nejslavnějších osobností na světě si jej vybraly? Vznešenost šestistovky si užívali britská královna Alžběta II., americký zpěvák Elvis Presley, francouzská módní návrhářka Coco Chanel, britský herec a komik Rowan Atkinson, populární motoristický novinář Jeremy Clarkson, slavní muzikanti John Lennon a George Harrison nebo diktátoři jako Nicolae Ceaușescu, Kim Čong-il a Kim Čong-un či Saddám Husajn.

To je však jen rychlé shrnutí těch nám nejznámějších, protože kompletní přehled osobností by vydal na slušný telefonní seznam. Když si totiž můžete dovolit to nejlepší, pak byl Mercedes 600 zaručenou volbou.

Související témata:
Diktátor
Načítám