Článek
Spolupráce s Volkswagenem od roku 1991 zahájila pozoruhodný vzestup značky Škoda, která už v roce 1996 rozšířila portfolio na více modelových řad a později zahájila ofenzívu v nové kategorii SUV. První byl Yeti v roce 2009, který za deset let zaznamenal přes 680 tisíc prodaných vozů, ale teprve větší Kodiaq otevřel cestu ke kompletní řadě SUV, která následovala v podobě dnešního tria Kodiaq, Karoq a Kamiq.
Nabídka se rozšiřuje
V době uvedení Kodiaqu na podzim 2016 se rozšířil sortiment nabídky z jediného typu Š 781 Favorit/Forman, vyráběného před třiceti lety v Mladé Boleslavi, na sedm typových řad, které tvořily Citigo, Fabia (včetně Combi), Rapid (Spaceback), Octavia (Combi), Superb (Combi), Yeti a Kodiaq. Zajímavý Roomster výrobní linky v polovině roku 2015 tiše opustil; nový sice vznikl, ale měl být jen značkovou variantou Volkswagen Caddy pro vybrané trhy, a tak se nakonec ani nerozjel. Vyvrcholením minulé dekády se pro Škoda Auto stalo uvedení nového Superbu třetí a Kodiaqu první generace, jež tehdy nabídly kvality prémiového segmentu za rozumné ceny. Oba vrcholné typy vyjely z modernizovaného závodu v Kvasinách.
Vývoj Kodiaqu (interně A-Plus SUV) obnášel asi čtyři roky. Vybraní novináři, vesměs členové evropské poroty Car of the Year, zhlédli velké SUV značky Škoda poprvé na speciální akci 28. listopadu 2013 v Mladé Boleslavi, kde se představil sedmimístný SUV pod kódovým označením SK 376/1 DEF (již na delším rozvoru), jeden z několika návrhů, které směřovaly k definitivě pro sériovou produkci. Konečné linie Kodiaqu jsou přece jen dynamičtější než tehdy předvedený návrh, údajně projektu Polaris, jenž zahrnoval vůz pod označením Snowman, z něhož se vyklubal Kodiaq.
Cesta k sériové produkci
Definitivní tvary většího SUV naznačila studie Škoda Vision S, navíc uvedená jako první Plug-In Hybrid se zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI o výkonu 156 koní (115 kW) vpředu a elektromotorem 115 koní (85 kW) vzadu, představená na autosalonu v Ženevě 2016. Novináři vůz viděli už 24. února 2016 při prvním setkání s Bernhardem Maierem, tehdy novým předsedou představenstva Škoda Auto. Kódové označení se proměnilo na SK 326/1, což svědčí o změně projektu.
Škoda Kodiaq využívá modulární platformu MQB, která dovoluje nejvíce čtyřválcové motory, a sdílí shodný rozvor náprav 2791 mm jako prodloužený VW Tiguan (základní Tiguan druhé generace má 2681 mm, tedy o 110 mm méně). U Kodiaqu bylo rozhodnuto o jediném (delším) rozvoru pro pětisedadlovou i sedmisedadlovou verzi; pro Čínu vzniklo navíc pěkné SUV-Coupé, tedy CUV (Crossover Utility Vehicle), jehož výroba se rozběhla na jaře 2017 u společnosti SAIC Motor/Shanghai Volkswagen, a to společně se standardním Kodiaqem pro čínské zákazníky.
Konec čekání v Berlíně
Vznik málokterého automobilu Škoda byl sledován s takovým zájmem a napětím jako příprava Kodiaqu. Oddělení EGV – stavba prototypů Škoda Auto vyšlo ze studie DEF (Design Erlebnis Fahrzeug) z listopadu 2013, což byl první pojízdný vůz s precizním provedením exteriéru, následovaný konceptem z ledna 2014 pro ověření projektu a první testy navržených řešení a použitých systémů. Od ledna 2015 pokračovala stavba prototypů pro jednotlivé zkoušky.
Extrémní testování probíhalo za náročných podmínek na polygonech a silnicích různých zemí, ale také v laboratořích, zkušebnách a vzduchovém tunelu. Nechyběly laboratorní životnostní zkoušky, ale také dlouhodobé jízdní testy na více než milion kilometrů. Samozřejmě vše probíhalo diskrétně ve zvláštním režimu podle Plánu postupného odtajnění (PPO), jehož součástí bylo pečlivé dávkování zveřejněných informací pro novináře i širokou veřejnost.
Po premiéře Vision S bylo prozrazeno jméno Kodiaq, proběhla marketingová akce v aljašském Kodiaku, jehož jméno se 6. května změnilo na Kodiaq, vyjížďky s kamuflovaným vozem 7. července pro vybrané ve Skodje na severu Norska, jízda maskovaného automobilu v závěru Tour de France (řídil Stephen Roche, vítěz ročníku 1987), 10. srpna uvolnění snímků některých detailů a konečně světová premiéra před osmou hodinou večerní 1. září 2016 v rozlehlé hale berlínského Kraftwerku.
Bohatá paleta modelů
Kodiaq se představil v devíti modelech se třemi typy motorů 1.4 TSI, 2.0 TSI a 2.0 TDI o rozsahu výkonů 125 až 190 koní (92 až 140 kW), podle typu s manuální šestistupňovou anebo šestistupňovou či sedmistupňovou automatizovanou převodovkou DSG, s pohonem předních nebo všech kol, v pětimístné či sedmimístné verzi. Objem zavazadlového prostoru až 2065 litrů (po sklopení zadních řad sedadel) pasoval český vůz za nejprostornější ve své kategorii.
Ke slovu přišla rovněž vyspělá elektronická výbava. Vrcholné systémy Columbus a Amundsen přinesly funkci WLAN-hotspot, přičemž infotainment Columbus umožnil upgrade modulem LTE pro rychlé připojení k internetu. Nové byly také online služby v informativní kategorii včetně navigace a nouzové volání eCall ve službách Care Connect, stejně jako propojení s chytrým telefonem (Škoda Connect App) pro dálkou kontrolu, konfiguraci a lokalizaci vozu. Samozřejmě tyto služby během dalších let doznaly vylepšení, stejně jako se představily verze Scout (větší světlá výška), Sportline a nejvýkonnější Kodiaq RS.
V roce 2021 prošly všechny Kodiaqy faceliftem s řadou úprav. Krátce se vyráběl Kodiaq RS (2018–2020) se vznětovým motorem 2.0 Bi-TDI (bi-turbo) o výkonu 240 koní (176 kW), než jeho produkci zastavily přísnější emisní předpisy. Náhradou se však stal ještě výkonnější zážehový čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 180 kW (245 k), který dnes tvoří vrchol řady v modelu Kodiaq RS Challenge 4×4. Nabídka 2023 byla zúžena na vozy s motory 1.5 TSI (pouze přední pohon), 2.0 TSI a 2.0 TDI (oba vždy 4×4). Úspěch Kodiaqu podtrhuje i skutečnost, že na sklonku minulého roku vyjel automobil s pořadovým číslem 750 000 ze závodu v Kvasinách.