Článek
Seat Ibiza je základem výrobního programu španělské značky dodnes, byť jde už o pátou generaci. Ibiza má ovšem neobyčejný význam v její historii. Ta první byla symbolem rozchodu s italským Fiatem, přestože vznikla coby rychlý kompromis s využitím spolupráce renomovaných partnerů (Fiat pak s Giugiarem dlouho nemluvil!), ta druhá byla nejen počátkem intenzivní spolupráce s Volkswagenem, ale také prvním produktem zcela nové supermoderní továrny v Martorellu.

Druhá generace Ibizy svými kvalitami značku Seat významně pozvedla, stejně tak následující modely Toledo a Cordoba.
Byli jsme při tom, nejprve jsme odletěli v únoru 1993 do Barcelony, kde jsme poprvé navštívili obrovské haly v nedalekém Martorellu a viděli první vyrobené Ibizy nové generace, a v dubnu jsme se vrátili do Almeríe, abychom je vyzkoušeli na dynamické prezentaci.
Přelomový model
Druhá generace Ibizy (interně 6K) se oficiálně představila na autosalonu v Barceloně 1993, ale my jsme ji viděli už při otevření továrny v Martorellu. S předchůdcem opravdu nemá nic společného, snad jen to, že její karoserii také navrhl Giorgetto Giugiaro z Italdesignu. V rámci převzetí španělského národního výrobce osobních vozů koncernem Volkswagen došlo ke spříznění techniky, takže Ibiza dostala koncernovou platformu A3, společnou také třetím generacím VW Golf a Polo, a to včetně motorů s nepřímým vstřikováním paliva.

Obě generace Ibizy navrhl Giugiaro, každá ale vypadá docela jinak (a přitom svým způsobem podobně).
Jak bylo tehdy zvykem, paleta pohonných jednotek byla nesmírně rozsáhlá a zahrnovala od počátku zážehové čtyřválce objemových tříd 1050, 1300, 1600, 1800 a 2000, ale také vznětový 1900 D o výkonu 64 koní (47 kW), předchůdce slavných 1.9 TDI. Žádný motor při uvedení vozu neměl ještě přeplňování turbodmychadlem, poháněl přední kola prostřednictvím pětistupňové převodovky. Hospodárný 1.05i vystačil s výkonem 45 koní (33 kW), uděloval Ibize největší rychlost 138 km/h a spotřebu paliva 6,7 l/100 km. Vrcholem při uvedení vozu byl dvoulitr o výkonu 85 kW (115 k) s největší rychlostí 198 km/h a spotřebou 7,7 l/100 km. Během let ovšem vývoj pokračoval, a tak Ibiza zavedla i sportovní verze Cupra (Cup Racing), z nichž se později zrodila nová značka.

Kabina byla velice moderně vybavená, i když to tak z dnešního pohledu už možná nevypadá.
První testy ve Španělsku
Když Seat vstoupil na český trh počátkem roku 1993, ještě Ibizu nenabízel. Ta se představila až o pár měsíců později. Pro dynamickou premiéru nové typové řady zvolila španělská automobilka přímořské letovisko Mojácar ve španělské Almeríi. Přestože se výroba Ibizy v Martorellu teprve rozbíhala, mohli jsme okusit modely s motory od 1,05 do 2,0 litru, ale největší zájem byl samozřejmě o silnější verze, a proto jich Seat připravil nejvíc. Paleta nabídky byla opravdu bohatá, malý hatchback má dvoje nebo čtyři boční dveře kromě výklopného víka v zádi, ale také čtyři stupně výbavy CL, CLX, GLX a GT.

Seat Ibiza 1.6i druhé generace na dynamické prezentaci pro novináře ve španělském Mojácaru.
I když to byl na první pohled malý vůz, tak Ibiza II s novými zaoblenými tvary, stoupající linií boků a splývající zádí vždy působila solidním dojmem, poskytovala dostatek prostoru běžně velkým uživatelům a nechyběl jí vlastní charakter. V provozu byla živá (zkoušeli jsme motory od 1,6 litru). Na letišti v Almeríi na nás čekal nejprve třídveřový hatchback 1.8i GLX, který v běžném provozu dokázal držet tempo i se silnějším dvoulitrem (66 proti 85 kW, tedy 90 versus 115 koní), na silnicích plných zatáček se projevily dobré jízdní vlastnosti podvozku se vzpěrami MacPherson vpředu i vzadu (tam však vlečená ramena spojuje i torzní příčka), hřebenové řízení bylo přesné a kotoučové brzdy na všech kolech účinné, tehdy ještě bez ABS. Protiblokovací systém jsme okusili až na dvoulitru (byl za příplatek), subjektivně se rozdíl výkonu motoru nezdál příliš zřetelný.

Třídveřová a dvoudveřová Ibiza 1.8i GLX při testování v Almeríi.
Bohatá paleta modelů
Zatímco oba vozy 1,8 a 2,0 litru ve vyšší výbavě měly standardně otáčkoměry a elektrické ovládání okenních skel, u atmosférického dieselu 1,9 litru v provedení CLX oboje chybělo a místo otáčkoměru zaujímaly velké hodiny. I vůz se vznětovým motorem byl navzdory decentnímu výkonu překvapivě živý a stoupání do Mojácaru zdolával s pozoruhodnou lehkostí. Druhý den jsme se rozloučili s hotelem Parador a vyrazili na letiště do Almeríe s luxusně vybaveným 1.8i GLX, v němž nechyběla klimatizace a centrální zamykání (ano, v roce 1993 to nebylo běžné). Ještě předtím jsme seznali, že na zatáčkovité trati stačí model 1,6 litru i špičkovému 2,0 litru, pokud s ním zrovna nejede nějaký střelec. Dvoulitr měl samozřejmě rychlejší výjezdy ze zatáček. A největší dojem? Španělé získali přístup ke špičkovým technologiím, ale přesto postavili automobil s vlastní tváří.

Autor článku s vozem Seat Ibiza 1.8i GLX na testovací trase (1993).
Seat Ibiza druhé generace zůstal ve výrobě až do roku 2002 (facelift 1999). Záhy dostal také turbodiesel 1.9 TDI o výkonu 90 k (66 kW), od 1996 pak slavnou verzi 110 k (81 kW). Už v druhém roce přibyla sportovní Ibiza GTI 1.8i 16V, její čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem nabídl 130 k (96 kW). Ostatně sportovní nasazení Ibizy Cupra 2.0 Kit Car korunovaly tři tituly v mistrovství světa rally dvoulitrové třídy (1996 až 1998). Sériová Ibiza Cupra R v limitované sérii nabídla výkon 180 koní (132 kW) z motoru 1.8i 20V Turbo, jaký známe i z první Octavie RS.

Paleta nabízených motorizací, variant a edic byla podle tehdejších zvyků bohatá.
Rekordní výroba v Martorellu
V únoru 1993 jsme se zúčastnili otevření závodu v Martorellu, tehdy označovaného za nejmodernější automobilovou továrnu v Evropě. Vznikla v letech 1990-1992 na zelené louce u Barcelony a haly byly ještě poloprázdné, tu a tam na závěsech dopravníků visely nové Ibizy, část zaměstnanců účelově předváděla montážní práce. Proti starému závodu Zona Franca v Barceloně to však byl obrovský rozdíl, umocněný další návštěvou za plného provozu, kdy už Martorell opustily přes tři miliony vozů Ibiza, nemluvě o dalších typech. Právě druhá generace Ibizy patří k rekordním, celkem vzniklo 1 522 607 vozů tohoto typu. Ostatní generace zaznamenaly nejméně o 200 tisíc nižší výrobní počty.
Seat Ibiza je vůbec nejúspěšnějším vozem značky, která se zrodila jako Sociedad Española de Automóviles de Turismo už v roce 1950 (výroba vozů podle licence Fiat od 1953), ale od roku 1986 je součástí koncernu Volkswagen. V Martorellu je nyní soustředěno také vedení společnosti, výzkum a vývoj, stavba prototypů a centrum designu.
Futuristické Design Center Europe, jehož originální budovu jsme obdivovali v Sitges a kde pracovali pro Seat, Audi a Volkswagen, bylo také zavřeno, po roce 2008 se proměnilo na kongresové středisko a dnes designéři tvoří další automobily Seat a Cupra přímo v Martorellu. Výroba Ibizy od roku 2017 pokračuje v páté generaci, ale první na koncernové platformě MQB A0, kterou sdílejí rovněž Škoda Fabia, Scala a Kamiq vedle dalších vozů VW Group.