Hlavní obsah

Skvělá Ibiza slaví 30 let: První produkt spolupráce s Volkswagenem znamenal pro Seat nový start

Foto: Seat

Model Ibiza je pro Seat klíčový, před třemi dekádami totiž vznikl jako první produkt spolupráce s mateřským koncernem Volkswagen a rychle se stal bestsellerem, pilířem nabídky španělské automobilky. Letošní výročí je tak skvělou příležitostí si jeho barvitou historii připomenout.

Článek

Seat Ibiza je základem výrobního programu španělské značky dodnes, byť jde už o pátou generaci. Ibiza má ovšem neobyčejný význam v její historii. Ta první byla symbolem rozchodu s italským Fiatem, přestože vznikla coby rychlý kompromis s využitím spolupráce renomovaných partnerů (Fiat pak s Giugiarem dlouho nemluvil!), ta druhá byla nejen počátkem intenzivní spolupráce s Volkswagenem, ale také prvním produktem zcela nové supermoderní továrny v Martorellu.

Foto: Seat

Druhá generace Ibizy svými kvalitami značku Seat významně pozvedla, stejně tak následující modely Toledo a Cordoba.

Byli jsme při tom, nejprve jsme odletěli v únoru 1993 do Barcelony, kde jsme poprvé navštívili obrovské haly v nedalekém Martorellu a viděli první vyrobené Ibizy nové generace, a v dubnu jsme se vrátili do Almeríe, abychom je vyzkoušeli na dynamické prezentaci.

Přelomový model

Druhá generace Ibizy (interně 6K) se oficiálně představila na autosalonu v Barceloně 1993, ale my jsme ji viděli už při otevření továrny v Martorellu. S předchůdcem opravdu nemá nic společného, snad jen to, že její karoserii také navrhl Giorgetto Giugiaro z Italdesignu. V rámci převzetí španělského národního výrobce osobních vozů koncernem Volkswagen došlo ke spříznění techniky, takže Ibiza dostala koncernovou platformu A3, společnou také třetím generacím VW Golf a Polo, a to včetně motorů s nepřímým vstřikováním paliva.

Foto: Seat

Obě generace Ibizy navrhl Giugiaro, každá ale vypadá docela jinak (a přitom svým způsobem podobně).

Jak bylo tehdy zvykem, paleta pohonných jednotek byla nesmírně rozsáhlá a zahrnovala od počátku zážehové čtyřválce objemových tříd 1050, 1300, 1600, 1800 a 2000, ale také vznětový 1900 D o výkonu 64 koní (47 kW), předchůdce slavných 1.9 TDI. Žádný motor při uvedení vozu neměl ještě přeplňování turbodmychadlem, poháněl přední kola prostřednictvím pětistupňové převodovky. Hospodárný 1.05i vystačil s výkonem 45 koní (33 kW), uděloval Ibize největší rychlost 138 km/h a spotřebu paliva 6,7 l/100 km. Vrcholem při uvedení vozu byl dvoulitr o výkonu 85 kW (115 k) s největší rychlostí 198 km/h a spotřebou 7,7 l/100 km. Během let ovšem vývoj pokračoval, a tak Ibiza zavedla i sportovní verze Cupra (Cup Racing), z nichž se později zrodila nová značka.

Foto: Seat

Kabina byla velice moderně vybavená, i když to tak z dnešního pohledu už možná nevypadá.

První testy ve Španělsku

Když Seat vstoupil na český trh počátkem roku 1993, ještě Ibizu nenabízel. Ta se představila až o pár měsíců později. Pro dynamickou premiéru nové typové řady zvolila španělská automobilka přímořské letovisko Mojácar ve španělské Almeríi. Přestože se výroba Ibizy v Martorellu teprve rozbíhala, mohli jsme okusit modely s motory od 1,05 do 2,0 litru, ale největší zájem byl samozřejmě o silnější verze, a proto jich Seat připravil nejvíc. Paleta nabídky byla opravdu bohatá, malý hatchback má dvoje nebo čtyři boční dveře kromě výklopného víka v zádi, ale také čtyři stupně výbavy CL, CLX, GLX a GT.

Foto: Tom Hyan

Seat Ibiza 1.6i druhé generace na dynamické prezentaci pro novináře ve španělském Mojácaru.

I když to byl na první pohled malý vůz, tak Ibiza II s novými zaoblenými tvary, stoupající linií boků a splývající zádí vždy působila solidním dojmem, poskytovala dostatek prostoru běžně velkým uživatelům a nechyběl jí vlastní charakter. V provozu byla živá (zkoušeli jsme motory od 1,6 litru). Na letišti v Almeríi na nás čekal nejprve třídveřový hatchback 1.8i GLX, který v běžném provozu dokázal držet tempo i se silnějším dvoulitrem (66 proti 85 kW, tedy 90 versus 115 koní), na silnicích plných zatáček se projevily dobré jízdní vlastnosti podvozku se vzpěrami MacPherson vpředu i vzadu (tam však vlečená ramena spojuje i torzní příčka), hřebenové řízení bylo přesné a kotoučové brzdy na všech kolech účinné, tehdy ještě bez ABS. Protiblokovací systém jsme okusili až na dvoulitru (byl za příplatek), subjektivně se rozdíl výkonu motoru nezdál příliš zřetelný.

Foto: Tom Hyan

Třídveřová a dvoudveřová Ibiza 1.8i GLX při testování v Almeríi.

Bohatá paleta modelů

Zatímco oba vozy 1,8 a 2,0 litru ve vyšší výbavě měly standardně otáčkoměry a elektrické ovládání okenních skel, u atmosférického dieselu 1,9 litru v provedení CLX oboje chybělo a místo otáčkoměru zaujímaly velké hodiny. I vůz se vznětovým motorem byl navzdory decentnímu výkonu překvapivě živý a stoupání do Mojácaru zdolával s pozoruhodnou lehkostí. Druhý den jsme se rozloučili s hotelem Parador a vyrazili na letiště do Almeríe s luxusně vybaveným 1.8i GLX, v němž nechyběla klimatizace a centrální zamykání (ano, v roce 1993 to nebylo běžné). Ještě předtím jsme seznali, že na zatáčkovité trati stačí model 1,6 litru i špičkovému 2,0 litru, pokud s ním zrovna nejede nějaký střelec. Dvoulitr měl samozřejmě rychlejší výjezdy ze zatáček. A největší dojem? Španělé získali přístup ke špičkovým technologiím, ale přesto postavili automobil s vlastní tváří.

Foto: Jaroslav Šimek

Autor článku s vozem Seat Ibiza 1.8i GLX na testovací trase (1993).

Seat Ibiza druhé generace zůstal ve výrobě až do roku 2002 (facelift 1999). Záhy dostal také turbodiesel 1.9 TDI o výkonu 90 k (66 kW), od 1996 pak slavnou verzi 110 k (81 kW). Už v druhém roce přibyla sportovní Ibiza GTI 1.8i 16V, její čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem nabídl 130 k (96 kW). Ostatně sportovní nasazení Ibizy Cupra 2.0 Kit Car korunovaly tři tituly v mistrovství světa rally dvoulitrové třídy (1996 až 1998). Sériová Ibiza Cupra R v limitované sérii nabídla výkon 180 koní (132 kW) z motoru 1.8i 20V Turbo, jaký známe i z první Octavie RS.

Foto: Seat

Paleta nabízených motorizací, variant a edic byla podle tehdejších zvyků bohatá.

Rekordní výroba v Martorellu

V únoru 1993 jsme se zúčastnili otevření závodu v Martorellu, tehdy označovaného za nejmodernější automobilovou továrnu v Evropě. Vznikla v letech 1990-1992 na zelené louce u Barcelony a haly byly ještě poloprázdné, tu a tam na závěsech dopravníků visely nové Ibizy, část zaměstnanců účelově předváděla montážní práce. Proti starému závodu Zona Franca v Barceloně to však byl obrovský rozdíl, umocněný další návštěvou za plného provozu, kdy už Martorell opustily přes tři miliony vozů Ibiza, nemluvě o dalších typech. Právě druhá generace Ibizy patří k rekordním, celkem vzniklo 1 522 607 vozů tohoto typu. Ostatní generace zaznamenaly nejméně o 200 tisíc nižší výrobní počty.

Seat Ibiza je vůbec nejúspěšnějším vozem značky, která se zrodila jako Sociedad Española de Automóviles de Turismo už v roce 1950 (výroba vozů podle licence Fiat od 1953), ale od roku 1986 je součástí koncernu Volkswagen. V Martorellu je nyní soustředěno také vedení společnosti, výzkum a vývoj, stavba prototypů a centrum designu.

Futuristické Design Center Europe, jehož originální budovu jsme obdivovali v Sitges a kde pracovali pro Seat, Audi a Volkswagen, bylo také zavřeno, po roce 2008 se proměnilo na kongresové středisko a dnes designéři tvoří další automobily Seat a Cupra přímo v Martorellu. Výroba Ibizy od roku 2017 pokračuje v páté generaci, ale první na koncernové platformě MQB A0, kterou sdílejí rovněž Škoda Fabia, Scala a Kamiq vedle dalších vozů VW Group.

Související témata:
Načítám