Článek
Vývoj Favoritu nicméně Škodovku finančně vyčerpal, a tak bylo nutné novou koncepci maximálně využít, aby se vložené prostředky co nejdříve vrátily. I proto se už během vývoje počítalo s dalšími karosářskými variantami. Na realizaci došlo však jen u některých.
Zvýšené kombi i sanita
S užitkovou verzí se u Favoritu počítalo od začátku. Ještě v době příprav pětidveřového hatchbacku byl zhotoven prototyp Škoda 784 Savana Combi. Šlo o netradičně koncipované kombi, trochu ve stylu Matry Rancho. Bylo třídveřové, se zvýšenou nástavbou za předními dveřmi, díky čemuž se dovnitř vešlo pět osob - ti na zadní lavici seděli na vyvýšené pozici.
Tato vize byla spíše „volnočasová“, jak bychom řekli dnešními slovy. Na stejném základu však vznikla i klasická dodávka, Škoda 784 Savana Furgon, se zaplechovanou nástavbou. Ta měla praktickou střechu – v zadní části byla výklopná pro převoz dlouhých předmětů. Zhotovena byla dodávka s prosklenou nástavbou.
Pod kapotou všech tří vozidel pracoval stejný motor jako u sériového Favoritu. Šlo tedy o kapalinou chlazený benzinový čtyřválec o objemu 1289 cm³, naladěný na 46 kW a 100 Nm. Spolupracoval s pětistupňovým manuálem.
Zatímco toto trio vozů vzniklo už v roce 1987, tedy v roce představení Favoritu, na začátku devadesátých let následovaly další podobné projekty. Jeden se jmenoval Škoda 786 a šlo o prodlouženou verzi s rozvorem nataženým až na 3100 mm. Nástavba byla přitom částečně prosklená, projektována byla pro přepravu tělesně postižených osob.
Stejný základ s prodlouženým rozvorem použila také tzv. Škoda 788. Ta byla zase konstruována jako vozidlo pro záchranné služby, proto se jí říkalo „Sanita“. Oba prototypy jsou dnes součástí sbírky továrního muzea automobilky v domovské Mladé Boleslavi.
Pick-up to do výroby dotáhl
Mezi těmito prototypy vznikla i Škoda 787, prototyp pick-upu. Zhotoven byl v lednu 1991, první prototyp měl přitom hodně blízko k hatchbacku. Z něj bylo převzato dokonce i zadní čelo včetně koncových světel. Na praktičtější řešení s širším přístupem na korbu a užšími zadními svítilnami došlo až v pozdější evoluci.
A právě pick-up se nakonec dočkal sériové realizace, byť v upravené podobě. Škoda Pick-up se začala vyrábět v roce 1991 a v nabídce nakonec vydržela až do roku 2001. Dvě generace tohoto automobilu měly na svém kontě nakonec bezmála 200 000 vyrobených exemplářů.
První generace Škody Pick-up vznikla právě na bázi Favoritu, druhá (s interním označením 797), uvedená v roce 1995, využila přední část z nastupující Felicie. Na vybraných trzích se dokonce prodávala v upravené podobě jako Volkswagen Caddy.
Škoda Pick-up nebyla prodávána jen s otevřenou korbou, ale také se skříňovou nástavbou, která byla u sériového auta aerodynamičtějším řešením toho z prototypu 786.
Zapomenout bychom ale neměli ani na užitkové verze kombi Škoda Forman. První byl Forman Praktik se zasklenými zadními bočními okny a dvoumístnou kabinou s odděleným nákladním prostorem hned za předními sedadly, objem měl 1,34 m³. Po jeho boku se prodával ještě praktičtější Forman Plus se zvýšenou střechou, který byl nabízen rovněž jako sanitní vůz. Nástupce následně nesl označení Felicia Van Plus.
Původně se přitom zvažovala možnost jinak řešené nástavby. Tomuto prototypu se říkalo Škoda 781 Varia a proti prodávanému vozu se lišil nástavbou v zadní části místo klasického víka kufru, která zvětšovala nákladní prostor. Stejné řešení se přitom zkoušelo i na bázi Formanu (Škoda 785 Varia).
Jak vidno, ještě v devadesátých letech byla značka Škoda na poli užitkových aut vcelku aktivní. V novém miléniu pak na bázi Škody Roomster vznikl užitkový Praktik. Druhá generace Roomsteru, zamýšlená jako sourozenec Volkswagenu Caddy, však už realizována nebyla, projekt byl zrušen jen krátce před uvedením - vedení firmy se zkrátka rozhodlo raději vsadit primárně na osobní auta a SUV. Na tom se nic nezmění ani v blízké budoucnosti, Škoda počítá do roku 2026 s významnou expanzí elektromobilů, užitkový model ale mezi nimi nebude.