Článek
Škoda Motorsport vyráží do světových šampionátů rallye s novým soutěžním speciálem. Nová Škoda Fabia RS Rally2 navazuje na tradici kompaktních mladoboleslavských soutěžáků, zahájenou kultovní Fabií WRC, a představuje nejmodernější evoluci rallyových speciálů značky. S běžnými auty viditelně sdílí jen siluetu a designové rysy, ale pravidla kategorie Rally2 jasně předepisují, že závoďák musí mít základ v produkčních vozech. Závodní inženýři z Mladé Boleslavi se rozhodli nám ukázat, co má, nebo nemá společného se sportovně-stylovou Fabií Monte Carlo.
A tu si nevybrali omylem, protože v dnešním portfoliu značky je „sportovnější“ verzí populární Fabie, kterou automobilka připomíná a oslavuje úspěchy své závodní divize na legendární Rallye Monte Carlo. Pravidla soutěžní kategorie pak inženýrům nekompromisně definují, že jedním z nejdůležitějších spojení mezi silničním modelem a závodním speciálem musí být design a konstrukce karoserie. Pro zvýšení bezpečnosti je pochopitelně zpevněna bezpečnostním rámem, povoleným zásahem do platformy je také integrace středového tunelu pro zástavbu pohonu všech kol. S „dvoukolkou“ si v nejvyšších šampionátech už ani neškrtnete.
Zkušení specialisté na závodní techniku využívají i vylepšení nejnovější generace stylem, který nás při každodenním životě ve městech snad ani nenapadne. Čtvrtá Fabia má mezigeneračně pevnější konstrukci karoserie s prodlouženým rozvorem. Zatímco běžní zákazníci se radují, že konečně mají více místa pro nohy na zadních sedadlech, závodní inženýři toho využívají při práci s těžištěm vozu a jeho jízdní stabilitou ve vysokých rychlostech. Vylepšená aerodynamika pro snížení emisí pak zase pomáhá vyšší rychlosti a přítlaku.
Jenže ne všechna vylepšení pro produkční vozy jsou pozitivní. S každou novou generací Fabia roste, kvůli čemuž se zvětšuje také čelní plocha vozu. Je to jeden z nejdůležitějších parametrů při navrhování aerodynamiky vozu. A aby soutěžní Fabia RS Rally2 lépe prořezávala vzduch, snaží se inženýři zmenšit čelní plochu, jak to jen jde. Všimněte si třeba menších zpětných zrcátek, protože každý milimetr minus se připočítává k plusům. Soutěžní speciály mají i povinné doplňky, jako jsou zámky kapoty, střešní ventilace pro nasávání čerstvého vzduchu do interiéru, polykarbonátová okna a další vylepšení.
Nejvýraznější změny mezi produkční Fabií Monte Carlo a závodní Fabií RS Rally2 však najdete až pod slupkou. A nemusíte ani otevírat kapotu a věnovat se technice, abyste je našli. Jen otevřete dveře, protáhněte se bezpečnostním rámem do pevně objímajícího skořepinového sedadla a rozhlédněte se okolo sebe. Komfort produkčního modelu je minulostí. Uvnitř nezůstal kámen na kameni, a přestože palubní deska má stejné rysy, není tu snad nic ze silničního auta. Tedy vlastně ano, z produkčního modelu tu zůstávají dveřní kliky.
Masivní bezpečnostní rám je strážným andělem jezdce i navigátora a v dnešních soutěžních speciálech zachraňuje životy i při mnohdy až fatálních nehodách v extrémně vysokých rychlostech. Bezchybnému udržení osob posádky v závodních sedadlech napomáhají pevné bezpečnostní pásy. Speciální pedálovou skupinu doplňuje multifunkční semišový volant, řadicí páka sekvenční převodovky a ovládací páka hydraulické ruční brzdy.
A teď konečně nahlédněme pod kapoty. Nejsilnější sériová Fabia s přeplňovaným čtyřválcem 1.5 TSI z rodiny motorů EA211 o nejvyšším výkonu 150 koní (110 kW) je vedle závodního speciálu vlažným čajíčkem. Nejnovější soutěžák se chlubí přeplňovanou čtyřválcovou šestnáctistovkou o 289 koních (214 kW), technicky vycházející z produkčního motoru 2.0 TSI řady EA888. Motor podle předpisů musí vycházet ze sériové jednotky a ve Fabii je spojen s pětistupňovou sekvenční převodovkou a přenáší sílu na kola skrze dvojici diferenciálů.
Automobilka současně odkrývá zajímavý fakt. Kdybyste na dálnici hodili rozum za hlavu a riskovali ztrátu řidičáku, se standardním Monte Carlem byste RS Rally2 zvládli ujet. Tedy až od určité rychlosti. Maximální rychlost soutěžáků je závislá na konkrétním zpřevodování, ale u závodní Fabie se pohybuje okolo 200 kilometrů v hodině. Nejsilnější Fabia Monte Carlo přitom umí jet až 222 km/h. Jen se však se speciálem nesnažte závodit ve čtvrtmílovém sprintu, protože tam vás díky intenzivní akceleraci sfoukne jako svíčku.
Pravidla skupiny Rally2 navíc předepisují, že soutěžní vozy nemusí zakládat jen na sériových dílech své značky nebo koncernu. Mladoboleslavská divize Škoda Motorsport si však nejdůležitější techniku vyvíjí sama. Vlastní konstrukce jsou třeba sekvenční převodovka nebo podvozkové díly, které nemají se sériovým vozem nic společného. Mezinárodní asociace FIA současně předepisuje, že přední i zadní náprava závodního vozu musí mít přední i zadní zavěšení typu MacPherson. U sériového vozu je jen vpředu, vzadu najdeme klikovou nápravu s vlečenými rameny.
Zásadním vylepšením jsou i extrémně silné a mechanicky odolné závodní brzdy, které vás při plné intenzitě brzdění doslova vyvěsí do pásů. O tom jste si ostatně už mohli přečíst v našich živých dojmech po svezení s předcházející generací. A to byl letmý vhled do světa vrcholných závodních vozů. Jak silniční Fabia Monte Carlo a soutěžní Fabia RS Rally2 vypadají vedle sebe, si můžete prohlédnout na spoustě oficiálních fotografií.
Mladoboleslavská Škodovka k tomu ještě dodává, že obě Fabie si můžete koupit. Standardní produkční model si koupíte se základní cenou od 369 900 Kč a stylové Monte Carlo pak stojí od 499 900 Kč. Škoda Motorsport říká, že za soutěžák zaplatíte více než desetinásobek, tedy nějakých pět milionů korun. Je nepochybně tím nejdražším, čím si u této značky můžete udělat radost.