Hlavní obsah

Český sen slaví 25. narozeniny: První Škoda Octavia Combi je dodnes synonymem příkladné praktičnosti

Foto: Škoda

Český symbol spolehlivosti a praktičnosti se představil na ženevském autosalonu 3. března 1998.

Aktualizováno

Je úterý 3. března 1998 a na autosalonu v Ženevě se představuje první novodobý vůz Škoda Octavia Combi. Tušilo se, že minimálně v české kotlině půjde o hit, ale jen málokdo tehdy dokázal odhadnout, že se stane symbolem praktičnosti doma i ve světě.

Článek

Po čtyřech generacích a s 2,8 milionu prodaných vozů patří Octavia Combi k nejúspěšnějším vozům své kategorie. Tradice modelu Octavia sahá až do roku 1959, prostornější a praktičtější verze s tehdy tzv. „kombinovanou“ karoserií se představila o rok později – nedávno tak první Octavia Combi oslavila 60. výročí. Vůz měl tehdy na délku 4,06 metru, 1,6 metru na šířku a vysoký byl 1,43 metru.

Foto: Škoda

První Škoda Octavia Combi se začala vyrábět už v roce 1960, její moderní ekvivalent se poprvé ukázal o 38 let později.

Z dnešního pohledu skromné rozměry – ale tehdy stačily na úctyhodný zavazadelník o objemu 690 litrů, v dvoumístném obsazení pak až 1 050 litrů. První generace se všeho všudy vyrobilo 54 100 kusů, pár stovek jich dokonce vzniklo i s lůžkovou úpravou. Zajímavé je, že benzinový čtyřválec tehdy poháněl zadní kola.

Poté, co Škoda v roce 1992 přešla pod křídla koncernu VW, se začalo pracovat na zbrusu novém, novodobém typu Octavia. Hlavní slovo při navrhování designu tehdy měl Dirk van Braeckel, hotové vozy s karoserií liftback začaly sjíždět z linky už v září 1996.

S verzí Combi to bylo maličko složitější – výroba oficiálně začala v únoru 1998, výše zmíněná premiéra na ženevském autosalonu proběhla  3. března 1998, ovšem celých 200 vozů v tzv. nulté sérii bylo vyrobeno už v září 1997. První majitelé své vozy zaparkovali před domem v květnu 1998.

4,5 metru dlouhý vůz měl rozvor dlouhý přesně 2 512 mm, oproti verzi liftback byl o 6 mm delší a o 26 mm vyšší. Zavazadelník umožňoval naložit až 548 litrů nákladu, po sklopení zadních sedadel to bylo až 1 512 litrů.

Vůz Škoda Octavia Combi se dočkal vřelého přijetí nejen laickou, ale i odbornou veřejností, o čemž vypovídá Národní cena za design z roku 1999. Z hlediska prodejů jich Octavia Combi tvořila 15 % v roce 1998, do roku 2001 už to bylo 40,5 %. Za 13 let sjelo z linky v Mladé Boleslavi 470 600 vozů Škoda Octavia Combi.

Dobové video s první generací Škody Octavia Combi si můžete prohlédnout zde:

V létě 2004 přišla nová generace, ta první však byla natolik oblíbená, že spolu obě nakonec koexistovaly po dobu 6 let – navíc se na trhu skvěle doplňovaly. I přesto druhá generace zaznamenala 881 200 prodaných vozů, což je nárůst o pozoruhodných 33 % oproti předchozí generaci.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia Combi už má tradici trvající pátou generaci.

Třetí generace zaznamenala úspěch… ještě větší! Vozů Škoda Octavia Combi třetí generace se totiž vyrobilo 1 195 500 kusů. Současná čtvrtá generace přišla v listopadu 2019, jde o první vůz Škoda dostupný s mild-hybridní technologií e-TEC, která je k mání i u verze RS iV.

Čtvrtá generace vozu má za sebou aktuálně metu 250 000 prodaných vozů a další přibývají – celkem se tedy bavíme o 2,8 milionu vyrobených kusů Škody Octavia. Kdo by si rád připomněl její historii, může zavzpomínat od 1. března do 17. května ve Škoda Muzeu.

Načítám