Hlavní obsah

Průkopnická Škoda Yeti se už šest let nevyrábí, její odkaz však žije dál. Znáte všechny její verze?

Foto: Škoda Auto

Kupodivu vzniklo hned několik verzí – pamatujete si všechny?

Škoda Yeti se vyráběla v letech 2009 až 2017 a navzdory tomu, že už je více než šest let v důchodu, pořád platí za důležitý model mladoboleslavského vozového parku – ve šlépějích prvního novodobého SUV značky teď totiž kráčí jeho nástupci.

Článek

První studie Škody Yeti se představila už v roce 2005. Bylo to na autosalonu v Ženevě a tehdy šlo jen o designovou studii vizuálně vycházející z typu Roomster. Z počátku bylo záměrem pouze rozvíjet zamýšlený designový jazyk tehdejších škodovek, vzhledem k příznivým reakcím jak odborné, tak i laické veřejnosti se však mladoboleslavští rozhodli také pro sériovou verzi.

Ne tak úplně první SUV

Foto: Škoda Auto

Produkční vůz Škoda Yeti se začal prodávat v roce 2009. Na fotografii vidíme původní koncepty z roku 2005

Automobilový průmysl a trh se zásadně změnily až v posledních deseti, možná dokonce pěti letech – předtím nebyly vozy kategorie SUV zdaleka tak oblíbené, jako tomu je dnes. „Yetina“ však přesto uspěla – na trh přišla v roce 2009, o čtyři roky později pak přišel facelift, ukončení výroby nastalo v roce 2017, takže si vůz odbyl plnohodnotné funkční období.

Yeti byl prvním „novodobým“ SUV značky Škoda – neříkáme úplně prvním z toho důvodu, že tu přece jen byl ještě jeden vůz podobného ražení, a to podstatně dříve. Šlo o vůz Škoda Trekka, který se v šedesátých a sedmdesátých letech vyráběl na Novém Zélandě.

Řada z nás si jistě bude ještě pamatovat onen modrý koncept z Ženevy 2005 překvapivě dost podobný finální verzi, ještě v témže roce se představila také zajímavá verze s odnímatelným střešním dílem nad předními sedadly a plátěnou skládací střechou nad těmi zadními v oranžové barvě.

Zdá se to být jen těžko k uvěření, ale typ Yeti nebyl tak úplně prvním SUV od značky Škoda – tím byl model Trekka vyráběný v letech 1966 až 1972:

Původní studie měly pár zajímavých technických řešení. Pamětníci si možná vzpomenou na stěrač ukrytý v jednom z předních A-sloupků, dvoudílné páté dveře se spodní částí sklopnou do jedné roviny s podlahou, takže pak sloužila jako lavice.

Dále vzpomeňme třeba chlazenou nádržku na vodu nebo odnímatelný panel navigace. Jen máloco z těchto vymožeností se dostalo do sériové výroby, byl to však náznak toho, že jde o dobrý základ pro budoucí produkční vůz a že je na čem stavět.

S vrtulníkem na střeše

Asi netřeba připomínat dobový test britského moderátora Jeremyho Clarksona, který Yetinu podrobil opravdu důkladné zkoušce, ve které obstála proti Ferrari, hasičskému sboru, krátce se proměnila v improvizovaný tetovací salon a ochránila lahodnou vanilkovou zmrzlinu před nemilosrdnými plameny.

Celý (nejen) automobilový svět byl tehdy u vytržení – v té době o Škodě Yeti psala i média, která běžně s auty mnoho společného neměla. Částečně šokovaly kvality Škody Yeti a částečně i fakt, že Jeremyho po dlouhé době nadchlo poměrně normální auto.

Bonus: Speciální verze Škody Yeti

Foto: Škoda Auto

Že vám na voze vpravo něco nehraje? Nejde totiž o běžnou pofaceliftovou Škodu Yeti

Na závěr si pojďme připomenout pár speciálních verzí Škody Yeti – vybavujete si některou z nich? Yetina se totiž objevila jako pick-up, jako expediční teréňák nebo jako prodloužená verze pro Asii. Co myslíte, je škoda, že jsme se v Evropě žádné z nich nedočkali?

Yeti Pick-up

Foto: Škoda Auto

Škoda Yeti Pick-up těžila hlavně z prodlouženého rozvoru, ložná plocha měla slušné rozměry 1,9 × 1,2 metru, na poměry kompaktních pick-upů byla i nezvykle hluboká

Pick-up byl zajímavým konstruktérským počinem a ukázalo se, že tato varianta by vlastně v reálném světě překvapivě fungovala. Přední část byla de facto kompletně převzata z klasického typu Yeti, zadní část platformy včetně nápravy, odpružení a zavěšení pocházela z VW Caddy Maxi.

Vůz ukrýval osvědčený 2,0l TDI naladěný na výkon 125 kW, který svou sílu distribuoval na všechna čtyři kola. Prodloužení ze 4,2 metru na bezmála 4,9 metru přispěl zejména značně prodloužený rozvor – ten vzrostl z 2,6 metru na takřka rovné tři metry.

Škoda Yeti – čínská verze

Foto: Škoda Auto

Čína je známá svojí náročností pro prostor na zadních sedadlech, prodloužené verze běžných modelů jsou tam běžné. Prodloužený dvojník faceliftované Škody Yeti se k nám oficiálně nedostal, v Číně se mu však poměrně dařilo

Ona se Yetina v prodloužené verzi nakonec vyráběla – jen nebyla až tak dlouhá a nepodívala se k nám do Evropy. Čínská verze Škody Yeti měla rozvor prodloužený o 6 centimetrů, což přispělo zejména prostoru na zadních sedadlech – což bylo pro čínské zákazníky důležité vzhledem k faktu, že se často nechávají vozit.

Yeti Xtreme

Pozoruhodný byl i koncept Xtreme, který se stejně jako verze varianta pick-up do výroby nedostal. Vůz vznikl jako designové cvičení určené primárně pro známý „GTI sraz“ u rakouského jezera Wörthersee. Zajímavá byla vyšší světlá výška, zakázkový interiér nebo terénní pneumatiky.

To byla relativně krátká, a přesto barvitá historie Škody Yeti, na kterou dnes můžeme jen v dobrém vzpomínat. Které z moderních SUV značky Škoda je vaše nejoblíbenější? Dejte nám vědět v anketě!

Načítám