Hlavní obsah

Před padesáti lety Subaru představilo svůj pohon všech kol, svou reputaci na něm staví dodnes

Foto: Subaru

Dobová fotografie připomíná první sériově vyráběný vůz Subaru s pohonem všech kol, typ Leone z roku 1972

Pohon všech kol nám v nepříznivých podmínkách dává potřebnou jistotu a stabilitu, zvyšuje trakci a do určité míry také bezpečnost. V dnešní době už má svůj typ pohonu všech kol téměř každá automobilka – jsou však výrobci, kteří s ním přišli už před několika dekádami. A přesně k takovým patří Subaru…

Článek

Za rok 2022 jsme tu měli překvapivě hodně výročí – a jedno slaví také Subaru. Letos je tomu přesně padesát let, co automobilka se souhvězdím Plejád ve znaku představila typ Leone 4WD, první japonský sériově vyráběný osobní vůz s pohonem všech kol. Od premiéry původního kombi Leone 4WD Subaru po celém světě vyrobilo dnes už přes 21 milionů vozů s oběma hnanými nápravami.

Foto: Subaru

Souměrnost je v případě Subaru charakteristickou vlastností pohonu všech kol, a díky skvělému rozložení hmotnosti pomáhá zlepšovat jízdní vlastnosti

Zajímavé je – byť to není tak úplně překvapením – že v současné době celých 98 % (!) celosvětových prodejů připadá na vozy s pohonem všech kol Symmetrical AWD, ty jsou samozřejmě spárované s motory s protiběžnými písty Boxer.

Kombinace nízkého těžiště motoru Boxer a skvěle rozložené hmotnosti v podélné i příčné ose vozu díky souměrně koncipovanému pohonu všech kol znamená špičkovou trakci a stabilitu. To se hodí v podstatě na všech typech povrchů, zejména pak ve zhoršených povětrnostních podmínkách.

Foto: Lukáš Volšický

Symetrický pohon všech kol si překvapivě dobře poradil s elektrifikací – například v Impreze e-Boxer a XV e-Boxer (na obrázku)

Subaru samozřejmě ani po pěti dekádách existence jeho pohonu všech kol neusnulo na vavřínech, a tak jej neustále zdokonaluje. S každou novou generací tak mají silné stránky dané samotnou koncepcí a mechanickým uspořádáním výraznější vliv na jízdní vlastnosti, což pomáhá dodávat řidičům potěšení z jízdy při zachování klidné mysli.

Tato poměrně unikátní technika se překvapivě dobře vypořádala také s érou elektrifikace – v modelech Subaru s pohonem zvaným e-Boxer, který je kromě domácího Japonska dostupný také na mnoha dalších trzích po celém světě, pomáhají rychlé reakce elektromotoru zlepšit citlivost od plynového pedálu. Lepší je také rozdělení hnací síly na jednotlivá kola. Nová éra systému Symmetrical AWD z jeho schopností pranic neubrala, ba naopak.

Foto: Subaru

Prezident společnosti Subaru Corporation Tomomi Nakamura má v plánu pohon Symmetrical AWD i nadále zdokonalovat

Dalším významným rokem v historii Subaru byl rok 2005 – tehdy automobilka z města Ota založila výzkumné zařízení, které se specializuje výhradně na výzkum a vývoj pohonu všech kol. Toto výzkumné centrum pečlivě sbírá informace a nutnou expertízu, z které pak těží zákazníci – v poslední době se tyto poznatky uplatnily při vývoji dvoumotorového systému pohonu všech kol u nového elektrického SUV Solterra.

„Systém pohonu všech kol Subaru, který je jedním z hlavních pilířů značky, byl během více než půlstoletí neustále zdokonalován,“ prohlásil Tomomi Nakamura, prezident a výkonný ředitel Subaru Corporation. „I v době směřující k elektrifikaci budeme nadále technologií elektrického pohonu náš vyspělý systém všech kol zdokonalovat, aby byla zajištěna jedinečnost Subaru spočívající v unikátní kombinaci stability, jízdní dynamiky a ovladatelnosti.“

Načítám