Hlavní obsah

Praga, Tatra nebo Škoda: Vyberte český automobil století

Foto: Tatra / Škoda Auto

Velké finále našeho seriálu mapujícího jedno století českého automobilu je tady. V kompletním přehledu vám připomínáme námi vybrané nejdůležitější vozy z každého desetiletí a necháváme vás hlasovat, abyste společně vybrali ten vůbec nejdůležitější. Zapojte se do naší ankety a vyberte automobil, který podle vás nejvíce ovlivnil život v Česku.

Článek

Do dějin českých zemí se za posledních sto let zapsala spousta významných událostí. Skončila První republika, naši rodiče a prarodiče zažili útlak nacistů za protektorátu v průběhu druhé světové války a následně další útlak komunistů v socialistickém Československu. Díky sametové revoluci teď žijeme ve svobodném Česku a sledujeme vzkvétající automobilismus, jenž byl významnou součástí všech těchto období.

A my jsme v našem seriálu „Století českého automobilu“ zavzpomínali na minulá desetiletí a vybrali ten nejdůležitější automobil z každého z nich. Nyní vám je všechny připomínáme a dáváme vám příležitost hlasovat, abyste v naší anketě vybrali ten, jaký byl v historii českého automobilového průmyslu tím nejdůležitějším. Bude to aerodynamická Tatra, kultovní „embéčko“, první čistě elektrická škodovka, nebo úplně jiný vůz?

Dvacátá léta 20. století: Praga Piccolo

Foto: Praga

První Praga Piccolo se zrodila v roce 1924. Své jméno dostala podle toho, že byla malá

V příštím roce to bude už sto let. Naše putování stoletím českého automobilismu jsme zahájili v roce 1924, kdy se zrodila první Praga Piccolo. Pražská automobilka Praga tehdy uváděla na svět svůj první lidový vůz, a protože byl malý, jednoduše jej pojmenovala italským slovíčkem „Piccolo“. Praga navázala na dřívější zkušenosti s výrobou větších vozů a využila je při vývoji jednoho z nejvýznamnějších automobilů české historie. Populární „Pikolka“ tak v našem vyprávění zahájila evoluci, jaká významně změnila tvář motorismu.

Třicátá léta 20. století: Tatra 87

Foto: Tatra

Tatra 87 je světově uznávanou československou klasikou. Ve světě ji proslavili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund při dobrodružných cestách do Afriky a Jižní Ameriky

Ve třicátých letech se začal automobilismus radikálně měnit. Typická tehdejší auta s velkou kolmou chladičovou stěnou začala být zastaralá a automobiloví návrháři začali přemýšlet, jak je udělat aerodynamicky efektivnější. Jedním ze světově nejvýznamnějších průkopníků magie obtékajícího vzduchu byla i československá Tatra, kterou následně proslavili naši cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund. A tak není překvapením, že nejdůležitějším českým autem z třicátých let je podle nás ikonická meziválečná Tatra 87.

Čtyřicátá léta 20. století: Škoda 1101/1102 Tudor

Foto: Škoda Auto

První škodovkou po skončení druhé světové války byl „Tudor“. Mladoboleslavská automobilka při jeho vývoji oprášila koncepci z předcházejícího desetiletí

Druhá světová válka zkomplikovala nebo úplně zastavila vývoj nových aut po celém světě. Když mladoboleslavská automobilka Škoda po válce představila první nový vůz, veřejnost mu začala přezdívat Tudor. Oficiálně se jmenoval Škoda 1101/1102, ale přezdívka vycházející z anglického „Two-Door“ mu už zůstala i u pozdější čtyřdveřové varianty. Škodovka přitom tehdy vycházela z předválečné koncepce, jakou si zachovala až do počátku sedmdesátek. Díky vzkvétajícímu automobilismu v českých zemích byl Tudor jedním z nejrozšířenějších domácích výrobků na našich silnicích.

Padesátá léta 20. století: Tatra 603

Foto: Tatra

Tatra 603 na reklamním snímku vypadá, že si ji mohl koupit snad každý. Ve skutečnosti se vyráběla v malých počtech a zejména pro státní instituce

Tradice aerodynamických automobilů Tatra pokračovala i v poválečné éře a prvním „novodobým“ vozem byla legendární Tatra 603. Majestátní limuzína se vyráběla jen v omezených počtech a sloužila zejména státním institucím. To je hlavní důvod, proč ji má veřejnost dodnes spojenou s tehdejším komunistickým režimem v Československu. Obdivovaná chlouba našeho automobilového průmyslu vznikala v utajení a zachovala si charakteristický vzduchem chlazený osmiválec. Původně nechtěná limuzína se následně československým papalášům zalíbila a byla nejrychlejším vozem na našich silnicích.

Šedesátá léta 20. století: Škoda 1000 MB

Foto: Škoda Auto

Kultovní „embéčko“ mělo komplikovaný začátek, ale i přesto je nejvýznamnějším českým autem ze šedesátých let

V šedesátých letech se česká automobilka odhodlala pro významnou technickou revoluci. S novou Škodou 1000 MB se představila vůbec první model s moderní samonosnou karoserií i slavnou koncepcí „vše vzadu“. Po dřívějších Octaviích a Feliciích se v Československu začalo vyrábět a prodávat „embéčko“, z jehož továrního označení vzešla přezdívka „tisíc malých bolestí“. Byla následkem až nespočtu problémů při zahájení produkce nového typu ve zcela nové továrně. I přes prvotní komplikace se však na svou dobu moderní škodovka stala jedním z nejdůležitějších aut české historie.

Sedmdesátá léta 20. století: Škoda 105/120

Foto: Škoda Auto

Stopětky i stodvacítky jsou v Česku legendární. Snad v každé české rodině dodnes existují vzpomínky a historky spojené s poslední škodovkou s motorem vzadu

Nová éra škodovek s koncepcí „vše vzadu“ pokračovala i v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Třetí a současně poslední generací takových vozů byly modely 105 a 120, kterými mladoboleslavská automobilka postavila Československo na kola a ještě v letech po revoluci byly častými auty na našich silnicích. Za jejich volanty se učili řídit i dnešní čtyřicátníci a padesátníci. A to je hlavní důvod, proč je Škoda 105/120 nejvýznamnějším českým vozem sedmdesátých let podle Garáže.

Osmdesátá léta 20. století: Škoda Favorit

Foto: Škoda Auto

S Favoritem začala nová éra moderních škodovek s koncepcí „vše vpředu“. Tenhle model znamenal revoluci ještě před sametem

Největší česká automobilka Škoda se zasloužila o obrovský technický pokrok v tuzemském automobilovém průmyslu a v následující dekádě přišla s další velkou revolucí. V osmdesátých letech se v Mototechně objevila nová Škoda Favorit a Čechoslováci doslova stáli fronty, aby se mohli zapsat do pořadníku a následně si jednu koupit. Favorit byl převratem ještě před sametem a naší značce otevřel cestu na západ. Byl prvním moderním hatchbackem Škodovky a začal psát novodobou historii značky.

Devadesátá léta 20. století: Škoda Octavia

Foto: Škoda Auto

Favority už na našich silnicích téměř nevidíme a většinu Felicií si příroda vzala zpátky, ale spolehlivé první moderní Octavie pořád jezdí ve velkém počtu. Spokojení majitelé na ně nedají dopustit

Úspěch Favoritu k české automobilce přitáhl pozornost, ale i s přelomovým modelem byla zadlužená a vyráběla jen necelých 200 tisíc automobilů ročně. Začátkem devadesátých let se Škodovka dostala pod křídla vzkvétajícího německého koncernu Volkswagen a prvním zcela novým modelem vyvinutým pod dohledem zkušenějších německých inženýrů byla moderní Octavia. První škodovka světové kvality se stala novodobým českým symbolem automobilismu a spoustě majitelům věrně slouží až do dnešních dnů. Byla natolik oblíbená, že se dokonce vyráběla současně se svým právoplatným nástupcem.

Nultá léta 21. století: Škoda Superb

Foto: Škoda Auto

S prvním novodobým Superbem se Škoda vrátila k šestiválcům a byla tím nejlepším, co se v Česku vyrábělo

Spolupráce Škodovky s Volkswagenem začala po úspěchu Favoritu, Octavie, Felicie a dalších modelů nést ovoce. Jen jediný rok po začátku nového milénia se automobilka vrátila k prestižnímu šestiválci, když světu představila první novodobý Superb. Až do dnešních dnů je tradičním vlajkovým modelem značky, přičemž se vyrábí už ve třetí generace a letos se dočkáme nového nástupce. Automobilka tehdy navázala na předválečné luxusní modely a důležitá první generace byla prvním vozem vyráběným v nové továrně v Kvasinách.

Desátá léta 21. století: Škoda Kodiaq

Foto: Tomáš Kopečný

Je velký a nabízí pět nebo sedm míst k sezení. Kodiaq je právem prvním opravdovým SUV z Česka

V minulé dekádě se v celém světě objevila nová popularita menších i větších vozů SUV a do rozjíždějícího se vlaku obchodního úspěchu nastoupila i mladoboleslavská škodovka s oblíbeným crossoverem Yeti. Až na podzim 2016 však představila své první opravdové SUV, kterým se stal Kodiaq. Ten dodnes stojí na vrcholu nabídky značky a je vlajkovým SUV se spalovacím motorem, přičemž už má dvojici menších sourozenců Kamiq a Karoq. U zákazníků se stal žádaným modelem už krátce po slavnostním debutu a letos se ukáže přímý nástupce. Velká „SUVčka“ dnes prostě frčí.

Dvacátá léta 21. století: Škoda Enyaq iV

Foto: Škoda Auto

Každý třetí elektromobil prodaný v Česku je Škoda Enyaq iV. V následujících letech o elektrických škodovkách uslyšíme ještě hodně a už ta první je obrovský úspěch

A jsme zpátky ve dvacátých letech, jenže o přibližně sto let později. Je až neuvěřitelné, jak se český automobilový během deseti dekád. Z archaické Pragy Piccolo, která však ve své době byla obrovským přínosem československému motorismu, stojíme před čistě elektrickou Škodou Enyaq iV. Je prvním čistě elektrickým modelem mladoboleslavské automobilky a v současnosti je i nejprodávanějším elektromobilem v Česku. Je každým třetím prodaným elektrickým vozem u nás. A to je zásadní důvod, proč už teď je nejvýznamnějším vozem tohoto desetiletí. Enyaq úspěšně zahájil novou elektrickou éru značky, která teprve nabírá na obrátkách.

Nyní už je to na vás. Hlasujte v anketě pod článkem a vyberte to nejdůležitější auto uplynulého století. Anketa bude aktivní do nedělní půlnoci, příští úterý pak společně oslavíme vítěze.

Který z námi vybraných vozů mapujících století českého automobilu je podle vás nejvýznamnější?
Praga Piccolo
1 %
Tatra 87
18,5 %
Škoda 1101/1102 Tudor
1 %
Tatra 603
47,8 %
Škoda 1000 MB
18,7 %
Škoda 105/120
1,7 %
Škoda Favorit
3,2 %
Škoda Octavia
7,2 %
Škoda Superb
0,4 %
Škoda Kodiaq
0,3 %
Škoda Enyaq iV
0,2 %
Celkem hlasovalo 8802 čtenářů.
Načítám