Hlavní obsah

Otevřený Mercedes 190 SL se stal ikonou 50. let, překonal i epického sourozence s racčími dveřmi

Foto: Tomáš Kopečný

Mercedes 190 SL se svému dražšímu sourozenci 300 SL podobá zcela záměrně

Padesátá léta se v západním Německu nesla v záři velkého hospodářského zázraku, jelikož původně válkou zdecimovaný stát nabíral na síle, a zejména automobilový průmysl zpětinásobil produkci. Jednou z tehdejších motoristických ikon se stal Mercedes-Benz SL 190, kterého nezastínil ani sourozenecký Gullwing s epicky otevíratelnými dveřmi směrem nahoru.

Článek

Kdo někdy nebásnil o pohodlném cestovním roadsteru, v němž si budete moci komfortně plout krajinou, kochat se azurovým nebem a uhánět tam, kam vás srdce táhne. Nejspíš asi každý, nicméně můžete si být jistí, že se mnohým tenhle sen podařilo naplnit už v roce 1955, kdy na 25. ženevském autosalonu debutoval produkční Mercedes-Benz 190 SL (W 121).

Foto: Tomáš Kopečný

Mercedes-Benz 190 SL má tovární označení W 121

Veřejnost se však o příchodu elegantního dostupného roadsteru dozvěděla už v únoru 1954 na Mezinárodním autosalonu motoristických sportů v New Yorku, kde se vedle honosného produkčního Gullwingu objevil pouze prototyp 190 SL. Jenže od té doby začali motoristé intenzivně snít, a to nejen odborná veřejnost, ale i ti obyčejní, zejména Američané.

Impuls ke stvoření řady SL totiž nepřišel z Německa, nýbrž jej zažehl americký importér značky Mercedes-Benz Maximilian Edwin Hoffman. Cítil totiž velkou obchodní příležitost, tak začal jednat.

Foto: Tomáš Kopečný

Dvoumístný roadster měl nejprve klasickou plátěnou střechu, nicméně později se objevil také hardtop

Každopádně sériová výroba dvoumístného otevřeného 190 SL odstartovala v květnu 1955, přičemž jeho oproti prototypu pozměněné linie záměrně připomínaly ikonický 300 SL Gullwing (W 198), který se proslavil mnoha sportovními úspěchy a sám vzešel ze závodního speciálu z roku 1952.

Přímý vstřik a nehoda se supem

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (v překladu racčí křídlo) byl prvním sériovým osobním automobilem se čtyřtaktním motorem, který byl vybaven revolučním systémem přímého vstřikování paliva. Tato inovace zvýšila výkon i účinnost pohonné jednotky a zahrnovala též pokrokové mechanicky ovládané šestipístové vstřikovací čerpadlo.

Foto: RM Sotheby's

Gullwing bezpečně poznáte podle dveří

Setkání se supem ve 200 km/h

Gullwing se také proslavil mnoha závodními úspěchy, nicméně velmi známé je vítězství v závodě Carrera Trans Americana v roce 1952, jež získala posádka Karl Kling/Hans Klenk i přes to, že jim v rychlosti 200 km/h rozbil čelní sklo sup o váze pěti hus s rozpětím křídel 115 cm. Toto ikonické vítězství se snažila automobilka využít komerčně, a to postavením opticky podobného vozu pro širokou veřejnost – Mercedesu-Benz 190 SL

Základy však měly vozy oba jiné, zatímco drahý supersport pro smetánku s dveřmi otevíratelnými směrem vzhůru sázel na složitý prostorový rám, jeho cenově dostupnější otevřený sourozenec pro širokou veřejnost využíval zkrácenou podlahu modelu 180 (W 120) se samonosnou konstrukcí podvozku-karoserie.

Foto: Tomáš Kopečný

Tento benz je vysoce elegantní ze všech úhlů pohledu

Pod kapotu 190 SL se dostal nově vyvinutý zážehový 1,9litrový čtyřválec M 121 o výkonu 77 kW (105 koní) s vačkovým hřídelem v hlavě válců (OHC). Díky tomu to vůz rozpálil až na 170 km/h.

Auto se obchodně nesmírně chytlo, ba dokonce se stalo německým symbolem 50. let. Objevovalo se v různých filmech, média na něj pěla chválu, a navíc pomáhalo oživovat postupně sílící národní ekonomiku. Rovněž tento vůz nastavil nové standardy pro pohodlné cestovaní se sportovním nádechem, čímž osvěžil myšlenku vozidel typu Gran Turismo jinak zvaných Gran Tourer či zkráceně GT…

Foto: Tomáš Kopečný

Model 190 SL svého času demonstroval krásy vozů typu GT

Pohledný sportovní vůz si oblíbily především řidičky, které ocenily nejen jeho eleganci, ale také cestovní komfort a možnost jezdit s otevřeným nebem nad hlavou. Každopádně koho nebavila plátěná střecha, mohl zvolit hardtop. Tím se ze 190 SL stalo vozidlo použitelné do jakékoli počasí i ročního období.

Na slovíčko s majitelem

O tom, jak auto jezdí, nám poreferoval sběratel Aleš Sobek, majitel veterán muzea ve Slatinicích a vlastník několika kusů 190 SL:

„Ve srovnání s předválečnými mercedesy (MB 170 W 15, MB 200 W 21 či MB 320 W 142) zažívám za volantem modelu 190 SL pocit velké lehkosti a klidu. Vozidlo se snadno ovládá, pěkně sedí na silnici. Před jízdou však vždy studuji počasí stejně jako jachtaři, abych se vyvaroval případnému dešti. Jestliže mě zastihne, řeším, jak se mu co nejefektivněji vyhnout – to kvůli autu.“

Foto: Tomáš Kopečný

Lehkost a klid, to podle majitele fotografovaného automobilu definuje model 190 SL

„Modelů 190 SL vlastním víc, jeden také s hardtopem. S tímto vozem jsem trénoval i jízdu na čistém sněhu, a to s řetězy i bez. Na tomto povrchu vozidlo reflektuje pokyny řidiče, dokáže se rychle přizpůsobit podmínkám a poslouchá bez neočekávaných překvapení.“

Foto: Tomáš Kopečný

Hodiny v palubce, to abyste na schůzku dorazili vždy včas

„Motor vpředu a zadní pohon sice vybízí k driftování, ale to já nedělám, neb se o svůj poklad myslím právoplatně bojím. Už příští rok se však s SL 190 chystám na závod Monte Carlo Historic 2023, takže pokud se chtějí nějací další majitelé SL přidat, můžeme společně utvořit tým.“

Přestože Mercedes-Benz 190 SL v sobě neměl závodní kořeny jako jeho mocnější sourozenec 300 SL, stejně se na krátkou dobu objevila závodní varianta s hliníkovými dveřmi bez oken, menším čelním sklem a s další úpravami. Pro okruhové účely se dávaly pryč taktéž nárazníky i střecha. Mezi motoristické úspěchy tohoto vozidla patřilo třídní vítězství na Grand Prix Macau, jehož dosáhl pilot Douglas Steane v roce 1956.

Foto: Tomáš Kopečný

Takřka 80 % veškeré produkce 190 SL šlo na export

Silné stránky modelu 190 SL jej brzy vyhouply do role celosvětového atraktivního ambasadora modelové řady SL. Musíte totiž vědět, že takřka 80 % veškeré produkce W 121 šlo na export. Nejdůležitějším trhem pak byly Spojené státy americké, kde se prodalo téměř 40 % všech modelů 190 SL.

Nemyslete si však, že by se narodilo statisíce kusů. Celkem bylo mezi léty 1955 až 1963 vyrobeno 25 881 vozů, díky čemuž se SL 190 řadí k vzácným veteránů.

V současné době je totiž tato automobilová ikona 50. let vysoce ceněným klasickým automobilem, jehož hodnota podle společnosti Historic Automobile Group International od roku 1980 rostla každoročně o 10 %, zatímco od roku 2004 dokonce o 11 %.

Abyste mohli Mercedes-Benz 190 SL vidět naživo, nemusíte nutně jezdit do továrního muzea ve Stuttgartu. Stačí do navigace zadat Slatinice v Olomouckém kraji a dorazit do tamního domova německých veteránů, kde se nachází ještě řada dalších klenotů, stylový pension i útulná kavárna.

Načítám