Článek
Ohromující touha po otáčkách s omezovačem v necelých deseti tisících, až geniální jízdní vlastnosti v zatáčkách, ale také obrovská spotřeba benzinu i oleje nebo mizerná spolehlivost exotického motoru. To jsou charakteristické vlastnosti asi už navždy posledního čistokrevného kupé s legendárním rotačním motorem podle původního návrhu Felixe Wankela.
Pokud se zajímáte o japonská sportovní auta, jistě jste teď poznali až nechvalně proslulou, ale i úspěšnou Mazdu RX-8. V letošním roce oslavuje významné výročí, kterým je jedna dekáda od ukončení sériové výroby. Vůbec poslední Mazda RX-8 odjela z výrobní linky v japonské Hirošimě dne 22. června 2012.
I navzdory náladové spolehlivosti se Mazda RX-8 stala oblíbenou hračkou řidičských nadšenců se zájmem o schopná sportovní auta s charismatickými točivými motory. Na českých silnicích se vyskytují hlavně vozy první série, na kterou v roce 2008 navázala výrazně spolehlivější modernizovaná auta s decentním faceliftem. Celkem se vyrobilo 192 094 vozů, díky čemuž je Mazda RX-8 nejúspěšnějším Wankelovým autem v historii.
V roce 2012 byla výroba Mazdy RX-8 ukončena kvůli zpřísňujícím se emisním limitům, přitom z evropského trhu byla stažena již v roce 2010. I dnes jsou nekompromisní emisní limity a zelená politika důvodem, proč už s největší pravděpodobností nikdy nevznikne další sportovní vůz s Wankelovým motorem. A když už opravdu vznikne, tak pouze s elektrifikací.
O potenciálním nástupci Mazdy RX-8, i slavnějších starších modelů RX-7, se spekuluje už od ukončení produkce a očekává se, kdy Mazda naváže na slavnou historii. Japonská automobilka v dnešních dnech pracuje na uvedení Wankelu do výroby jakožto „prodlužovače dojezdu“ pro elektromobil MX-30. Úniky patentových nákresů pak navíc odhalují i vznikající sporťák podle konceptu RX-Vision, ale jeho budoucnost je zatím ve hvězdách.