Hlavní obsah

Od výroby posledního sporťáku s Wankelem uplynula celá dekáda. Mazda se ale technologie nechce vzdát

Foto: Mazda

Už před více než deseti lety skončila sériová výroba legendárních rotačních motorů. Ve středu uplynula celá jedna dekáda od ukončení produkce sportovní Mazdy RX-8, zatím posledního auta s Wankelovým motorem. I když motorističtí nadšenci neustále spekulují o potenciálním nástupci, budoucnost Wankelových sporťáků je zatím ve hvězdách.

Článek

Ohromující touha po otáčkách s omezovačem v necelých deseti tisících, až geniální jízdní vlastnosti v zatáčkách, ale také obrovská spotřeba benzinu i oleje nebo mizerná spolehlivost exotického motoru. To jsou charakteristické vlastnosti asi už navždy posledního čistokrevného kupé s legendárním rotačním motorem podle původního návrhu Felixe Wankela.

Pokud se zajímáte o japonská sportovní auta, jistě jste teď poznali až nechvalně proslulou, ale i úspěšnou Mazdu RX-8. V letošním roce oslavuje významné výročí, kterým je jedna dekáda od ukončení sériové výroby. Vůbec poslední Mazda RX-8 odjela z výrobní linky v japonské Hirošimě dne 22. června 2012.

Foto: Mazda

V Česku jezdí hlavně starší Mazdy RX-8 z let před modernizací. Výhodou snižující občas až extrémní provozní náklady je levné povinné ručení, protože dvoukomorový wankel 13B-MSP „Renesis“ má objem jen 1,3 litru

I navzdory náladové spolehlivosti se Mazda RX-8 stala oblíbenou hračkou řidičských nadšenců se zájmem o schopná sportovní auta s charismatickými točivými motory. Na českých silnicích se vyskytují hlavně vozy první série, na kterou v roce 2008 navázala výrazně spolehlivější modernizovaná auta s decentním faceliftem. Celkem se vyrobilo 192 094 vozů, díky čemuž je Mazda RX-8 nejúspěšnějším Wankelovým autem v historii.

V roce 2012 byla výroba Mazdy RX-8 ukončena kvůli zpřísňujícím se emisním limitům, přitom z evropského trhu byla stažena již v roce 2010. I dnes jsou nekompromisní emisní limity a zelená politika důvodem, proč už s největší pravděpodobností nikdy nevznikne další sportovní vůz s Wankelovým motorem. A když už opravdu vznikne, tak pouze s elektrifikací.

O potenciálním nástupci Mazdy RX-8, i slavnějších starších modelů RX-7, se spekuluje už od ukončení produkce a očekává se, kdy Mazda naváže na slavnou historii. Japonská automobilka v dnešních dnech pracuje na uvedení Wankelu do výroby jakožto „prodlužovače dojezdu“ pro elektromobil MX-30. Úniky patentových nákresů pak navíc odhalují i vznikající sporťák podle konceptu RX-Vision, ale jeho budoucnost je zatím ve hvězdách.

Načítám