Hlavní obsah

Nejpodivnější kabriolety: Jeden připomíná vůz Mickey Mouse, další byl prý nejstupidnější auto roku

Foto: Plymouth

Normálních nových i ojetých kabrioletů a roadsterů je na dnešním trhu celá spousta, ale co když chcete něco trochu zvláštního? I nevšedních „otevřených“ aut existuje mnoho, a tak jsme se zamysleli a vybrali pro vás známé, zajímavé, bizarní i stupidní kousky.

Článek

Chladná zima končí, sluneční paprsky zesilují a letošní sezona kabrioletů a sportovních roadsterů již brzy odstartuje naplno. I na českých silnicích se znovu začneme potkávat s nadšenci užívajícími si nekonečnou modrou oblohu nad hlavou a budeme se moci těšit z hezkých aut, jejichž posláním je to nejdůležitější – radost ze života. A to nás inspirovalo k hledání „otevřených“ aut, která se vymykají běžným standardům kabrioletů a roadsterů. Pohodlně se usaďte, jdeme na to.

Chevrolet SSR

A začneme na kalifornských plážích tichého oceánu, protože tam dokonale zapadá zvláštní Chevrolet SSR (Super Sport Roadster). Začátkem nového milénia americké automobilky ovládla silná „retro nálada“ a při vývoji nových modelů se inspirovaly svými nejslavnějšími vozy z minulosti. Ford znovuzrodil supersport GT, oživil zašlou slávu Mustangu a připravil celou řadu prototypů a na výsluní přijel i konkurenční koncern General Motors.

Foto: Chevrolet

Je to pick-up, nebo kabriolet? Chevrolet SSR je obojím

Ten spolu s dalšími retro modely svých značek představil i Chevrolet SSR – sportovní pick-up s pevnou skládací střechou a osmiválcem, kterým se později dokonce stalo srdce z tehdejšího nejnovějšího Chevroletu Corvette. Chevy SSR vypadá jako dokonalý roadster pro kalifornské surfaře a svým designem se inspiroval u pracovního pick-upu Chevrolet Advance Design z přelomu čtyřicátých a padesátých let. A kolik jich Chevrolet vyrobil? Oficiálně 24 150 vozů.

Plymouth Prowler

Už koncem devadesátých let se na americkou vlnu naladil i Chrysler a jménem dnes již zaniklé značky Plymouth pro svobodně smýšlející lidi v Kalifornii a na Floridě navrhl stylový roadster Prowler. Inspiroval se nejslavnější érou hot rodů, jejichž styling okořenil o rysy surového Dodge Viperu, přičemž vůbec první skicu údajně navrhl slavný oceňovaný americký designér Chip Foose.

Foto: Plymouth

Popularita hot rodů začala vzkvétat v padesátých letech, kdy se jejich úpravami bavili zejména američtí veteráni z druhé světové války, pobírající výsluhy

Plymouth Prowler, později Chrysler Prowler, se prodával vedle Viperu, disponoval lepší komfortní výbavou pro každodenní život než desetiválcový hulvát, ale rovněž měl i výrazně slabší srdce pod kapotou. Sportovní zacílení Prowleru zkazil relativně slaboučký atmosférický vidlicový šestiválec ve spojení se čtyřstupňovým automatem. Navíc byl drahý a zákazníkům se zájmem o cestování se nelíbil ani titěrný kufr, kvůli čemuž dealeři k vozu nabízeli i odpovídající přívěs. Celkem se vyrobilo jen 11 702 vozů.

Levnější alternativa: Chrysler PT Cruiser Convertible

Levnější alternativou Prowleru pro zájemce o stylový Chrysler bez střechy, a dokonce s podobně vypadajícím čumákem, byl později vyráběný kabriolet Chrysler PT Cruiser Convertible. Ten spojil zajímavý retro design klasického PT Cruiseru s volnočasovým zaměřením, a tak vznikl kabriolet s charakteristickým obloukem nad interiérem, chránicím posádku při převrácení a zpevňujícím karoserii.

Foto: Chrysler

Chrysler PT Cruiser Convertible je zvláštní kabriolet, se kterým se setkáte i v Česku

Suzuki Vitara X-90

Z podivných experimentů jsou časem zajímavá a vzácná sběratelská auta. Japonské Suzuki na tokijském autosalonu v roce 1993 představilo netradiční koncept X-90, vzbuzující zájem veřejnosti, a protože japonská ekonomika byla na vzestupu, sebevědomě se pustilo do příprav produkční verze. Po dvou letech vývoje se výsledkem snažení inženýrů automobilky stalo kuriózní auto, které se těžko zařazuje do existujících segmentů.

Foto: Suzuki

Úspěch konceptu Suzuki dodal sebevědomí, že o produkční verzi X-90 bude zájem, ale opak byl pravdou

Suzuki Vitara X-90 (na některých trzích jen Suzuki X-90) se vyrábělo v letech 1995 až 1997 a spojilo základ obyčejné Vitary s dvoumístnou karoserií „targa“ s odnímatelným střešním panelem. I když se ale originální koncept X-90, připomínající Mickey Mouse, lidem líbil, produkční auto si nakonec nikdo nekupoval. Bylo k ničemu a britský Top Gear jej v roce 2013 dokonce zařadil na seznam nejhorších aut za posledních dvacet let. Údajně se vyrobilo 9 277 vozů.

Nissan Murano CrossCabriolet

V zemi vycházejícího slunce zkusil štěstí s netradičním kabrioletem i Nissan, když na základech populárního crossoveru Murano vyvinul kabriolet s rysy sportovního Nissanu 370Z Roadster. S Nissanem Murano CrossCabriolet se rozhodl vyřešit typická negativa kabrioletů a spojil prostorný čtyřmístný interiér s relativně „velkým“ zavazadelníkem o objemu 348 litrů (215 litrů se složenou střechou).

Foto: Nissan

Nissan Murano CrossCabriolet byl zvláštním počinem, jak odstranit negativa kabrioletů

Japonský crossover-kabriolet Nissan Murano CrossCabriolet nepochybně patří k nejpodivnějším autům 21. století a základní cena při uvedení na trh s modelovým rokem 2010 startovala od zhruba 950 tisíc korun. Nissan sázel na to, že v Americe najde dost zákazníků se zájmem o divná auta, ale přibližně rok po zahájení prodeje získal především ocenění pro „nejstupidnější auto roku 2011“. Počet vyrobených kusů bohužel není znám.

Range Rover Evoque Convertible

Myslete si, co chcete, ale kabriolet Range Rover Evoque Convertible byl dokonalým vzkazem světu, že vás vůbec nezajímá, co si o vás okolí myslí. Zástupci značky při uvedení otevřeného Evoque do prodeje říkali, že je prvním luxusním SUV kabrioletem, a že si své zákazníci jistě najde. I když Evoque Convertible na první pohled nedává smysl, existují lidé, co si jej koupili a v létě s ním nadšeně jezdí se staženou střechou.

Foto: Land Rover

Land Rover Evoque Convertible byl luxusní kabriolet pro všechna roční období

O smyslu, jízdních vlastnostech i schopnostech kabrioletu Evoque se rozepsal kolega Dominik Valášek ve svém testu, kde navíc připomněl i spojení s prvními Land Rovery, které vlastně byly také kabriolety. I přesto ale Range Rover Evoque Convertible vyžaduje specifický typ hrdého majitele, který s ním bude jezdit se staženou střechou, musíte být zkrátka ženou nebo mužem s opravdu silnou extrovertní náturou.

Levnější alternativa: Volkswagen T-Roc Cabriolet

V současnosti se vyrábí už druhá generace Range Roveru Evoque, ale otevřená verze Convertible již není součástí její nabídky. I přesto ale dnešním trhu existuje nová a levnější alternativa – Volkswagen T-Roc Cabriolet. Volkwagen říká, že ztělesňuje svobodu, přičemž jeho základní cena startuje od přibližně 800 tisíc korun. Jen pro srovnání, za základní kabriolet Evoque jste tehdy zaplatili skoro 1,5 milionu korun.

Foto: Volkswagen

Volkswagen T-Roc Cabriolet je levnou alternativou k dražšímu a luxusnějšímu kabrioletu od Range Roveru

Citroën C3 Pluriel

A to nejlepší na závěr – asi nejdostupnějším podivným kabrioletem v Česku je Citroën C3 Pluriel, i když pochopitelně už jen jako ojetina. Citroën C3 Pluriel vychází ze standardního modelu C3, je dokonalou ukázkou toho, že Francouzi se nebojí vyrábět zbytečně složitá auta, a jeho hlavní předností je plátěná stahovací střecha s odnímatelnými sloupky karoserie.

Foto: Citroën

Citroën C3 Pluriel vzdával hold legendární „Kachně“ a nabízel až pět konfigurací

Citroën navrhl Pluriel tak, aby dovoloval až pět konfigurací (např. kabriolet se sloupky, kabriolet bez sloupků a další), ale se střechou se špatně manipuluje a pro uložení obloukových sloupků není v autě dost prostoru. V letních dnech je tedy musíte odkládat do garáže a doufat, že během dne nezkřížíte cestu vydatnému slejváku. Nicméně je Citroën C3 Pluriel kabrioletem se zvláštní přitažlivostí. Rozumný kousek v Česku koupíte od 40 tisíc korun.

Související témata:
Načítám