Článek
V Československu poprvé odstartoval slavný vytrvalostní závod 1 000 mil československých, v Praze byla zahájena stavba ruzyňského letiště a v Radlické mlékárně na Smíchově vymysleli historicky první ovocný jogurt na světě. V Německu se mezitím Adolf Hilter stal kancléřem, následně se do čela státu postavili národní socialisté a bylo založeno gestapo. Tak vypadal významný rok 1933 u nás i za našimi západními hranicemi. Ještě než se však Evropa začala zahalovat do blížící se temnoty, vznikl v Mnichově jeden z nejdůležitějších německých automobilů vůbec.
V meziválečné éře, kdy už Mercedes-Benz byl respektovaným výrobcem luxusních a soutěžních vozů, se v mnichovském BMW začali o výrobu aut teprve zajímat. Historicky prvním vozem dnes velmi úspěšné značky byla legendární licenční „Dixi“ na základech britského Austinu Seven, na kterou o pět let později navázal první model vyvinutý vlastními silami s označením 3/20 z roku 1932. Jen o rok později automobilka uvedla i malý rodinný vůz 303, který z dnešního pohledu významně ovlivnil to, jak vidíme všechny nové modely značky.
Revoluční BMW 303 bylo v reálném světě menší než populární jedničková Fabia, jenže v letech výroby 1933 a 1934 bylo největším vozem své značky. A teď to zásadní. Už jste si možná všimli, že nejdůležitější inovaci tohoto modelu najdeme na masce chladiče. Není jí však typické logo značky v tradičních barvách Bavorska. Jsou to ikonické „ledvinky“, jeden z nejosobitějších designových rysů značky všech dob. Z jejich velikosti pochopíte, kam se designéři BMW myšlenkově vrací, když se u nejmodernějších modelů inspirují minulostí.
Historicky první řadový šestiválec od BMW
Atmosférický motor M78 byl historicky prvním řadovým šestiválcem z dílen BMW. Vyráběl se v letech 1933 až 1950 a poprvé se představil v BMW 303, které bylo nejlevnějším šestiválcovým vozem na německém trhu své doby. Technicky vycházel z čtyřválcové jednotky pro BMW 3/20, se kterou sdílel vrtání i zdvih. Postupem evoluce zesílil z původních 30 koní (22 kW) na 55 (40 kW). Zdvihový objem současně vzrostl z 1182 na 1971 ccm.
Je tu však ještě jeden technický prvek, s nímž se poprvé představilo už BMW 303. V současnosti si jej připomínáme při přemýšlení o „opravdových bavorácích“. Historicky významný model 303 byl prvním vozem značky s charakteristickým benzinovým řadovým šestiválcem. Tehdy v Mnichově novou šestiválcovou jednotku M78 OHV se dvěma horizontálními karburátory vyvinuli z čtyřválce typu 3/20 a se zdvihovým objemem 1182 cm3 vyvinula 30 koní (22 kW) při 4000 otáčkách za minutu.
Autentické dobové informace uvádějí, že se základní cenou 3600 říšských marek bylo tehdy nové BMW 303 nejlevnějším šestiválcovým automobilem v Německu. Jenže veřejnost jej měla za nedostačující. Se slaboučkým šestiválcem vyvinulo maximální rychlost jen 90 kilometrů v hodině, a protože mělo měkké pružiny vpředu a tvrdé vzadu, bylo nedotáčivé, nepříjemně se naklánělo a zneklidňovalo své řidiče.
Během pouhých dvou let výroby tak bylo vyrobeno jen přibližně 2300 vozů v různých karosářských variantách. V dnešních dnech je historicky důležité BMW 303 už lehce zapomenutým modelem mnichovské značky, který se viditelně odlišuje od většiny ostatních předválečných klasik. Díky legendárním „ledvinkám“ i laici už z dálky poznají, že tohle je „bavorák“. A je to bavorák, kterým automobilka zahájila svou designovou i motorovou evoluci, díky níž se nesmazatelně zapsala do historie motorismu.