Článek
U nás byly automobily KrAZ poměrně vzácné, vyráběli jsme totiž Tatry se znakem náprav 6×6 (postupně typy T 111, 138, 148 a 815), přece jen kompaktnější a v terénu obratnější, a tak byl dovoz z Kremenčugu nevelký. Nicméně dnes má ukrajinská automobilka PAO AvtoKrAZ velmi dlouhou tradici, v době největší slávy vyrobila 30 655 automobilů za jediný rok (rekord roku 1986), které vyvážela do celého světa, ale také založila montážní závody ve Vietnamu, na Kubě a v sousedním Rusku. Vyvinula řadu nákladních vozů v pěti generacích. Součástí výrobního programu jsou také pancéřované armádní typy a značku KrAZ nesly i návěsy a přívěsy.
V komunistickém Sovětském svazu bylo všechno na rozkaz, a tak podle rozkazu z 31. srpna 1945 vznikla v Kremenčugu na Ukrajině mostárna, která během osmi let zhotovila téměř 600 mostů přes velké řeky Moskvu, Dněpr, Volgu, Dněstr, Daugavu a další. V roce 1956 následoval příkaz přejít na výrobu kombajnů a jiných zemědělských strojů, výrobní linky pak opouštěly především kombajny na sklizeň kukuřice. Novým dekretem SSSR z dubna 1958 bylo rozhodnuto o výstavbě automobilky a převedení výroby těžkých nákladních vozů JaAZ z Jaroslavle. Vznikl tak KrAZ neboli Kremenčugskij Avtomobilnyj Zavod, který se po vzniku samostatné Ukrajiny změnil na akciovou společnost AvtoKrAZ.
Těžké stroje do terénu
Třínápravový JaAZ-210 se tak stal základem produkce nákladních automobilů v Kremenčugu, továrna v Jaroslavli se od roku 1958 specializovala na vznětové motory, které byly podle amerického vzoru General Motors zpočátku dvoudobé s nuceným vyplachováním dmychadlem (vlastně šlo o kopie). Přesně 10. dubna 1959 byly v Kremenčugu smontovány první dva třínápravové sklápěče KrAZ 222 (užitečná hmotnost 10 tun), odvozené stejně jako valníky KrAZ 219 (12 tun) ze vzoru JaAZ-210 s dvoudobým šestiválcem JaAZ-206.
V roce 1960 přibyly verze s pohonem 6×6 (KrAZ 214) a tahač návěsů KrAZ 221, o rok později se už vozy z Kremenčugu vyvážely do šestadvaceti zemí (mimo jiné do Argentiny, Vietnamu, Indie a Číny). Motory dodával JaAZ (později JaMZ), přeplňovaný dvoudobý šestiválec typ 206 I měl objem válců 6 970 kubických centimetrů (vrtání x zdvih 108 × 127 mm) a největší výkon 180 koní (132 kW) při 2 000 ot./min.
Druhá generace přišla s uvedením typu KrAZ 257 v roce 1964, kdy tento dvanáctitunový valník nahradil původní typ 219 a stal se základem řady nových typů s mohutnou kapotovou budkou, poháněných už čtyřdobým osmiválcem JaMZ-238 o výkonu od 215 koní (158 kW), které se po dílčích modifikacích vyrábějí v Rusku dodnes. Následovaly odvozené tahače návěsů (typ 258 od roku 1966), tzv. lesovozy pro svoz vytěženého dřeva (typ 255L od 1970), různé typy sklápěčů a další. V roce 1969 bylo dosaženo mety 100 000 vyrobených automobilů, v roce 1976 byl podnik přejmenován na AvtoKrAZ, přičemž KrAZ je samozřejmě zkratkou Kremenčugskij Avtomobilnyj Zavod. Rekordní produkce 30 655 automobilů v roce 1986 však zůstala dodnes nepřekonána.
Nástup do ukrajinské éry
Po pádu komunismu se z podniku AvtoKrAZ stala akciová společnost, nově vzniklý ukrajinský holding podpořili také němečtí akcionáři (joint-venture Mega Motors). V roce 2003 byly otevřeny montážní závody v Rusku a ve Vietnamu, v lednu 2006 byl vyroben nákladní automobil s pořadovým číslem 800 000.
Tradičním dodavatelem pohonných jednotek, motorů i převodných ústrojí, pro automobily KrAZ byl dlouhá léta JaMZ (Jaroslavlskij Motornyj Závod) z ruského města Jaroslavle, dnes součást skupiny GAZ (dalšího výrobce osobních i nákladních vozů z Nižného Novgorodu). Dopracovaly se k emisní normě EU4, ale vyrábějí se podle trhu jako EU0 až EU4. Nabídku tvoří nesmrtelný vidlicový osmiválec JaMZ-238, přeplňovaný turbodmychadlem, který v provedení DE2 (EU2) nabízí z objemu 14 860 kubických centimetrů (vrtání x zdvih 130 × 140 mm) největší výkon 330 koní (243 kW). Vzhledem k tomu, že AvtoKrAZ zamířil i na další exportní trhy, v roce 2017 tradiční motory JaMZ zcela opustil a začal montovat importované Deutz, Weichai Power, Mercedes-Benz, Cummins a turecké Fordy Ecotorq.
Nové vozy a nový začátek
Pomozme Ukrajině
Kam posílat peníze, aby byly využity správně, kde jsou sběrná místa a co je zrovna potřeba, kam nabídnout možnost ubytování pro ukrajinské běžence? Podívejte se, jak můžete pomoci Ukrajině a jaká pomoc vhodná není.
Pokud máte ve svém okolí lidi, kteří do České republiky prchli před hrůzami války, nasměrujte je na tento manuál pro Ukrajince v ČR. Najdou v něm, kde hledat relevantní informace, které by jim mohly pomoci, jak je to nyní s vízy, se zdravotním pojištěním, možností ubytování apod.
Podle údajů výrobce zahrnoval program AvtoKrAZ před deseti lety celkem 34 základních typů a více než tři stovky modifikací. Původní dlouhá kapota byla modernizována, stejně jako celá kabina, v nabídce jsou dva typy, drsnější připomínající originál vyráběný od roku 1959, a uhlazenější s vpřed splývající jednodílnou přídí. Novinkou od roku 2009 jsou trambusové typy s různými budkami (vlastní, ale i Renault či čínský MAN od Shaanxi), mezi nimiž nechybějí ani požární a komunální vozidla, sortiment byl rozšířen o dvounápravové a čtyřnápravové typy, KrAZ zavedl také výrobu autobusů, obrněných vozů, přívěsů a návěsů.
K exportním trhům patřilo přes třicet zemí, například Egypt, Angola, Libérie, Guinea, Rovníková Guinea, Ghana, Indonésie, Írán, Irák, Afghánistán, Makedonie, Bulharsko, Mongolsko, Kuba, Jemen, země bývalého Sovětského svazu a další. Výroba však postupně klesala, v roce 2001 to bylo 2 012 vozů, 2010 jen 1 039 a 2019, kdy podnik vyhlásil bankrot, pouhých 193 vozů. Po reorganizaci však AvtoKrAZ žije dál, vrátila se limitovaná výroba a letos dodané vojenské tahače návěsů KrAZ 6510 TE mají bezkapotovou budku, výkon motoru 460 koní (338 kW) a pohon všech kol.